FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
jag loggade in, läste, skickade, och innan jag loggade ut tömde jag inkorgen(även olästa)
men jag lär som sagt var inte vara ensam |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
http://www.idg.se/2.1085/1.120047
Att myndigheter skickar okrypterad data via Tor är bara för mkt, ett sånt misstag borde vara straffbart när det gäller en myndighet... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
Flitig postare
|
ouff, nada..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
Medlem
|
Frågan är om lagen är skriven på ett sånt sätt att det D.E. gjort blir olagligt. Att göra lokala kopior av den trafik som flyter genom ens dator kan ju knappast vara olagligt. Sedan återstår biten med om D.E. använt informationen han snappat upp för att logga in någonstans, och om detta kan bevisas.
Det var ju en parallel för inte så länge sedan: 'spionaffären' där en del folkpartister loggat in på SAPs interna nätverk med lösenord de fått tag i via SSU-medlemmar. Där var det föhållandevis enkelt att sätta dit någon, då både 'skurk' och 'drabbad' fanns inom landets gränser. När de(-n) drabbade finns utanför landets gränser blir det nog lite bökigare. Själv skulle jag, om jag vore chef på SäPo/MUST se till att utåt agera i enlighet med önskemålen som kommer utifrån. Men i praktiken skulle jag se till att D.E. började jobba åt min organisation. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Risken, eller chansen, att myndigheter skulle anställa en person som gjort det Danski gjort är helt osannolikt...
Det han, i mina ögon, har sysslat med beskrivs i Brottsbalkens 4:e kapitel 8:e paragraf: "Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. [1993:601]. " Det är meddelanden under befordran som tar sig genom hans server. Det är kanske inte klockrent analogt, men det lär ligga bra nära. Om det inte är straffbart enligt denna lag måste lagen ses över. Det är min åsikt.
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tycker du har fel, och mycket fel. Dom valde själv att frivilligt skicka trafiken genom vissa servrar.
Samt då det är en privat burk och inte någon Operatörs/Telecom bolag så gäller det inte på samma sätt. Skulle du tycka att om någon skickade ett mail till dig så har du med gjort ett brott om du läser det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Xamda - Jag är inte villig att hålla med dig om detta på någon punkt faktiskt.
Danski har såvitt jag förstått inte olvligen berett sig tillgång till denna information, utan har helt enkelt berett TORs användare ytterligare en nod, helt enligt TORs filosofi (detta är TOR-nätverket uppbyggt av - ju fler noder desto mer anonymt blir nätverket) Användarna har sedan på eget bevåg skickat data genom noden han administrerat. Eftersom detta är möjligt i TOR och med tanke på hur många hundra, kanske tusentals noder som ser samma sak som Danski gjorde, anser jag personligen att det var bra att det kom till ytan. Sen delar jag kanske inte Danskis syn på att det var på bästa sätt denna information presenterades - Men jag har svårt att se att han skulle fällas för något enligt Svenska lagar. Men fan våga ta sig utomlands efter det d |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Danski, att tala om att detta håll fanns via media måste väl ändå bero på att du ville ha lite uppmärksamhet om din person. Även om säkerhetsproblemet publiceras i t.ex. Aftonbladet och Expressen så lär väl ändå inte någon ambassad direkt läsa de tidningarna och gör de det lär de väl ändå inte läsa just den sortens artiklar. Det lär säkert även gälla i stort sätt alla tidningar i världen.
Dina argument till publiceringen låter lite krystade och känns som efterhandskonstruktioner för något som inte gick som du hade tänkt dig. Vissa saker låter mycket vettiga men sammantaget börjar det halta lite. Jag har själv snubblat in i system där jag inte hör hemma och kontaktade då företaget direkt. De var mycket glada för det och bad min hitta så många fel jag kunde och rapportera dem till dem. Jag har även kommit in på andras konton på grund av fel och kontaktat företagen, men inte fått någon respons för det. Men inte har jag gjort någon affär av det utan kan bara konstatera att det är upp till dem att ha ett fel som ger tillgång till uppgifter där ingen ska vara. Jag har inte ens kontrollerat om de har rättat till problemen. Det är inte min uppgift och jag hör dessutom inte hemma i felen. Sedan är det på sådant sätt, nu riktat till alla datainträngare här på WN, att andras lösenord är deras lösenord och dem ska alla hålla sig borta ifrån oavsett om det sker av illvilja eller av nyfikenhet. Det är inte okej att sprida andras uppgifter för inloggning på vad det än må vara. Det är tråkigt att läsa att det finns medlemmar här på WN som anser att det är en mer eller mindre en kul grej att publicera andras lösenord eller innehåll i andras epost som de har kommit över. Jag slår vad om att det kommer att vara ett helt annat ansikte ni visar upp den dagen någon hackar era system och publicerar uppgifter om det. Nog gnällt om det ovan. Nu till något intressantare i mina ögon. Dansky, igen! Vilken säkerhet har du på dina system som polisen lade beslag på? Kommer de att få ut någon information från dem? Visar det sig att de inte kan komma åt dina system, så vore det mycket intressant att få veta hur du skyddade dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Är det en vidarebefodring till 127.0.0.1 eller? |
|||