FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Spindel, är du verkligen så jävla korkad att du inte ser skillnad på att privatpersoner hänger ut brottslingar och att en statlig myndighet informerar om hur brottslingar ser ut för att lättare kunna gripa dem?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
lustig tråd det här, måste säga att både Alto och Spindels kommentarer var väl bortom all rimlighet. Sen att göra såna uttalanden om Melin var väl sjukt onödigt?
Angåendet det där i vissa delar av Usa, har för mig jag läst nånting om att dessa sexualförbrytare var tvungna att ha skyltar på sin gräsmatta intill vägen som informerade förbigående om detta faktum, frågan är hur en person som har avtjänat sitt straff ska kunna leva ett liv utan att behöva titta över axeln. Bonsai: varför ska du hänga ut redan dömda män( & kvinnor?), jag menar om du drar ut deras domar torde dom ju redan vara dömda till vad Sveriges rikes lag anser dom vara skyldig, sen kanske du anser att du står över den och kan dela ut straff själv? Men å andra sidan kanske du bara mest undrade och inte hade några faktiska planer för att göra detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Citat:
Men om vi struntar i att Efterlyst och polisen "hänger ut" brottslingar så är det ju vanligt att åtminstone media hänger ut brottslingar, nazister osv. Blir rätt många som ska avlivas med melins synsätt. Jag ser skillnaden, men gränsen är hårfin bara det att staten har monopol på att använda våld. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Min uppfattning är att personer som begår "lågnivå-brott" (t.ex. misshandel, kvinnomisshandel, våldtäkt, övergrepp mot barn o.s.v.) ofta får "straff" av medfångar, anhöriga, offret, eller bekantskapskretsen till offret. Det är i alla fall en hotbild som förövaren får leva med resten av sitt liv.
Jag förstår ärligt talat inte vitsen med "uthängningar" eftersom förövarens identitet redan är väl känd av ovan nämnda "intressenter" när domen faller. /S 14+ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Polisen går inte ut med namn, telefon, adress etc - utan en bild - för att få ett namn på förövaren.. det är INTE att hänga ut (Efterlyst jobbar på samma sätt)
Och nej, jag anser inte att media gör rätt heller när dom namnger brottslingar i tidningen - dom tar ingen hänsyn alls till personens omgivning och egna familj. Fast det är klart, man kanske ska låta barnen ta straff för vad föräldrarna gör.. Och angående mitt ilskna inlägg - var min reaktion konstig? Och sen skrev jag att dom borde avlivas - inte att vi ska avliva dom.. liten skillnad men ack så viktig |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Personligen håller jag med dem som tycker det är fel att hänga ut dem. De personer i min krets som jag umgås mest med är poliser, blivande poliser och en "fångvaktare" eller vad man ska kalla honom. Dessa brottslingar som begår våldtäckter, övergrepp mot barn, kvinnomisshandel osv får mer en ofta ett helvete i fängelset eller anstalten.
Vad dem jag känner berättat för mig är att dessa personer lever i konstant rädsla, vilket är en oerhörd psykoligisk press att leva med under en längre tid. Man är inte jättepopulär bland fångarna om man säger så när man åkt in för ett sådant brott. Missförstå mig inte, dessa personer förtjänar oftast detta, jag tycker inte synd om dem. Sen är jag också en person som tror på andra chanser, med vissa restriktioner vad gäller brottets natur. Folk kanske inte gillar hur jag tycker och känner, men för mig så förtjänar personer som satt av sin tid, skött sig, gjort något vettigt med sin tid i buren en andra chans... Jag har också hört om en del fall när det gäller övergrepp mot barn. Många personer som tillslut åker fast för dessa typer av brott kan känna en viss lättnad. Dem vet att det dem gör är fel, äckligt och totalt jävla vrickat, men kan ändå inte hejda sig. Nu får dom chansen att ta itu med sina problem på riktigt, vare sig dem vill det eller inte. Jag kan förstå dem som känner ilska och hat mot dessa personer när dem själva eller någon i dens närhet har personlig erfarenhet av dessa typer av brott. Jag själv har knappt någon alls, kanske därför jag inte tycker det är speciellt kul att höra "Häng dem", "Döda dem", "Dem ska avlidas", "Kastrera dem jävlarna" osv. Om det skulle bli lagligt att hänga ut dessa brottslingar på internet, media, tvingas ha skyltar i trädgården, plakat på dörrar eller att dem måste knacka dörr bland sina grannar och förklara att jag gjorde si och så skulle jag bli rädd. Mer än ofta tar oftast folk lagen i egna händer när dem anser att staten inte gjort sitt jobb korrekt. Kortfattat vad jag står för Hänga ut brottslingar - Nej Hårdare straffsystem - Ja Bättre rättsprocess - Ja Satsa mer på psykvården - Ja Sätt upp en organisation vars uppgift är att informera och på bästa sätt förebygga dessa typer av brott - Ja (finns redan? ) Ett bättre system för samhällsintegration efter avsatt straff. Så, nu har jag blottat lite av vad jag har för åsikter och känslor angående detta otroligt svårdiskutterade ämne. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|