Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Oderland nere?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-28, 00:46 #11
Rickard Rickard är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2005
Rickard Rickard är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Originally posted by end@Jul 28 2007, 00:41
Fler webbhotell som är nere verkar det som. Två av mina är nere och det verkar bli 1/3 mindre inkomster idag pga det.
Är det "västkusthotell" allihop som är nere eller? Jag börjar fundera på om man valt webbhotell som ligger i fel del av sverige. Det var inte så länge sedan Oderland var nere. Det börjar bli dyrt det här.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 00:56 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Rickard
Citat:
Ursprungligen postat av end
Fler webbhotell som är nere verkar det som. Två av mina är nere och det verkar bli 1/3 mindre inkomster idag pga det.
Är det västkusthotell allihop som är nere eller? Jag börjar fundera på om man valt webbhotell som ligger i fel del av sverige. Det var inte så länge sedan Oderland var nere. Det börjar bli dyrt det här.
Skulle mer säga valt en icke redundant lösning och en dålig leverantör av kapacitet.

B2 är inte kända för vara stabila alltid, dom har haft många avbrott på sitt nät.

Problemet är att många operatörer sparar in pengar och hoppar över bättre fungerande redundans.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 01:07 #13
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Ah, har du några andra besparingsknep Patrik? Eftersom boksson.se är nere nu pga oderland så kommer jag garanterat att vidarebefodra dem?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 01:15 #14
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Det beror tydligen på en Router som har brunnit i ett utrymme i huset som Oderland inte har tillgång till. Fastighetsskötaren har kontaktats men inte heller denne verkar ha nycklar om jag förstår det (Jag kan ha fel). I värsta fall skulle en låssmed tas dit för att öppna till det rum där routern står. Jag har dock ingen aning om status, detta var för några timmar sen.
Jag kan för egen del säga att jag tycker Oderland sköter detta lite dåligt. De har ingen sida som rapporterar fel, deras egna serverar ligger till 100% i eget nätverk (en server utanför är inte mycket begärt som går att komma åt oavsett). Sen anser jag att vi som har större konton hos webbhotellen borde meddelas per mail eller sms att något är fel, vad som är fel, och planerat driftstopp. Jag har varit på Oderland om detta tidigare men det kanske kan ge mer om fler trycker på om detta?

Men det är väl bara att vänta...
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 01:25 #15

Det är ju självklart inte deras fel i detta fallet, dock bör man välja en annan leverantör för kritiska saker.

B2 har haft sina chanser, mycket problem som inte fixas så snabbt och större avbrott som rör större delar.

Även om nu B2 blir en del av Telenors nät, även om det inte varit problemfritt för dom att fixa med det. Om det kommer bli bättre när allt sitter i ett nät (Telenor/B2) ihop vet jag inte.

Sedan om man får skylla på Oderland pga dom inte har redundans eller inte så är det kundernas jobb att göra.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 02:10 #16
Woppe Woppe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
Woppe Woppe är inte uppkopplad
Nykomling

Jag har också en site hos oderland. Enligt google analytics har jag varit utan trafik flera gånger under dagen, och inte haft ett enda besök sedan kl 20.00. Sidan har alltså varit nere flera timmar i sträck. Tråkigt då jag bedriver min hobbyverksamhet på siten med de nyaste filerna endast uppladdade till deras server, och inte kunnat fortsätta min utveckling ikväll. Detta i ett stadie då jag fortlöpande har kontakt med flera företag för att upprätta samarbete.
Woppe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 03:28 #17
joomlajons avatar
joomlajon joomlajon är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
joomlajon joomlajon är inte uppkopplad
Nykomling
joomlajons avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jorå,

Ligger fortfarande nere

Kom hem runt midnatt och nu är det dags att sussa, men hela tiden har det varit nere.

Jag har ett antal domäner där och har valt det hotellet för deras bra inställning och att de redogör problem istället för att försöka dölja det. Då hoppas vi att de inte mörkar detta

Jag skulle nog dock önska att det fanns en felsida man kom till istället för ingenting. Dvs en enkel sida som förklarar att det är vaj just nu. Annars verkar det som om man inte existerar alls, och som alla nog vet så är inte tålamod en surfares största dygd.

God natt

/jon
joomlajon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 05:10 #18
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare

oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar

uppdaterad info finns på www.oderland.se under nyheter i högra spalt samt under driftblogg.oderland.se

Nu är det dags för oss att få lite sömn också.
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 09:59 #19
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar

Reg.datum: Oct 2003
Intressant..

Ingen nertid enligt pingdom
http://uptime.pingdom.com/site/month...me/oderland.se
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 11:44 #20
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Det beror väl på att Pingdom mäter på en maskin som inte haft störningar, eller att störningen inte påverkar Pingdoms sökmetod?

Det har ofta hänt att Pingdom rapporterat nedtid hos oss och några konkurrenter som vi har goda kontakter med och detta trots att vi de facto inte haft en enda sekunds nedtid. Vi övervakar våra nät och maskiner från flera externa nät och har kunnat konstatera att Pingdom långt ifrån alltid är korrekt, även om jag gillar Pingdom... :-)

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017