FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
håller med autosvar
och för att förenkla det han säger: Om du anser att du "bara" är värd 400:- i timmen, sätt då ändå 600:- men klipp ner antalet beräknade timmar till 67% (400/600) av vad du kom fram till (dvs - om du beräknar det till 100 timmar och att du är värd 400 i timmen, så sätter du istället 67 timmar för 600:-). Det blir samma för kunden (kostnadsmässigt) och du kommer ha en bra grund för vettig prissättning i framtiden |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En rimlig nivå för personer med lite erfarenhet börjar snarare på strax under tusenlappen per timme. Det är inte ovanligt med konsulter som ligger på uppemot 2 000 kr per timme.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I en värld full av bemanningsföretag så är såna priser utopi. De är glada om de får 900 för en seniorkonsult vilket resulterar i en allmän prisdumpning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hmm, totalt livsfarligt att börja runt 400sek/timme och sedan tro att man kan höjja priset därefter. Det blir mycket svårt att motivera varför kunden skall betala mer för lika arbete som tidigare.
Däremot kan du vid nykundsbearbetning lägga dig på en mer rimlig nivå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Man bör väl ta så mycket betalt som man kan få. Själv anlitar jag ofta programmerare för mina webbprojekt. En 18 åring kostar mellan 100 och 200 kr/tim med f-skatt. Betalar jag 1000 kr/tim för en senior så förväntar jag mig att han är fem gånger så snabb och duktig som 18 åringen.
Vad man kan fakturera per timme beror på hur duktig man är, vad man har för utbildning och tidigare meriter. Jag tror många färska webbprogrammerare kan få stora problem att hitta jobb om de lägger sig på 400 kr/tim från start. För en erfaren och rutinerad programmerare så är det dock för lite betalt. Självklart så måste man börja lågt och höja sig med tiden. Vill den nuvarande kunden inte gå med på prishöjningen så får man hitta nya kunder som är villiga att betala mer. Om ett blåbär begär 400 kr/tim så tackar jag för visat intresse och väljer sedan någon annan för jobbet. Det dyker ofta upp trådar om lönenivåer här på WN. För det mesta brukar det vara ganska höga siffror som figurerar. Min uppfattning är dock att det är önsketänkande många gånger. Visst kan de duktiga och erfarna ta ruskigt bra betalt, men de flesta kommer inte i närheten av de nivåerna. Som uppdragsgivare är det i alla fall inte svårt att hitta duktigt folk som ligger en bra bit under 400 kr/tim. Sen finns det så klart ett fåtal personer som är riktigt vassa och då betalar man betydligt mer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Medlem
|
Beror också mycket på var i landet man menar, i Stockholm (som jag kan en del om) går priserna lätt uppåt 900 kr och högre för utbildade och intelligenta konsulter.
Sedan så betyder utbildade och intelligenta något annat än en säkera leveranser men det känner väl alla nördar (mig inkluderad naturligtvis) till här :-). F.ö. så verkar konsultbranchen förstöra folk till att bara tänka på beläggningsgrad mer än att göra något för sina kunder. Experter på att pricka in hela bullshit-bingon och bygga rymdraketer när man behöver en cykel.. OK, någon behövde säga det ;-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Medlem
|
(vill man ha billigt folk anställer man naturligtvis)
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|