Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

YouTube?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-05, 09:31 #21
bonsai bonsai är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
bonsai bonsai är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
De startades av två killar, som sedan blev uppbackade av riskkapitalister.
bonsai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-05, 14:17 #22
jcarlsson jcarlsson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2006
jcarlsson jcarlsson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2006
Detta har säkert sagst i de artiklar som de referreras till i de tidigare inläggen. Men för de första så tog You Tube emot runt 100 miljoner kronor i riskkapital, om inte mer. Personligen tror jag inte att Google har gjort ett dåligt köp, dvs. om man inte fortsätter att ta bort värdefulla klipp i den takt de gjort hittils vilket antagligen kommer att resultera i en Google Video klon istället. Varför det inte är ett dåligt köp, finns bl.a. att läsa om här http://www.calacanis.com/2006/10/06/...perfect-match/
google betalade ju senast i somras runt 1 miljard dollar för en sökbox på myspace, vilket indikerar värdet som deras AdSense generar. Om YouTube nu har den trafik som nämns ovan så känns det ganska säkert att Google har gjort en hyfsad investering på en 5-10 års sikt. Liknande röster höjs alltid vid stora investeringar på internet ( tänk ebays köp av Skype), jag tycker själv att Sonys investering i Grouper ( också videodelning precis som YouTube) för 65 miljoner dollar känns mer riskfylld. kan läsa om det mer här http://www.techcrunch.com/2006/08/22...or-65-million/

Dock det bästa köpet känns det som Murdoch gjorde med sitt Newscorp när de köpte Myspace för runt 500 miljoner dollar.
jcarlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-20, 22:41 #23
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
Flitig postare
wizzos avatar

Hypotetiskt sett om man skulle göra en Youtube i Sverige.
1.)
Vart går man och köper bandbredden el. man kanske införskaffar hårdvaran först som klarar si och så mycket "100 mbit dedikerat" ? (jag kan inte mycket om server branschen, så mina frågor kommer inte vara riktigt sammanhängande inser jag, men hoppas ni kan fylla ut mina luckor.) :blink:
2.)
Jag har vid ett tillfälle blivit upplyst av en serverkille att man inte bara kan smälla upp servrar för att göra affärrer på, utan man måste först fixa en "kommersiell lina". Vad menade han med det och hur går man tillväga för att fixa en kommersiell lina?
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-20, 22:57 #24
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by wizzo@Dec 20 2006, 23:41
Hypotetiskt sett om man skulle göra en Youtube i Sverige.
1.)
Vart går man och köper bandbredden el. man kanske införskaffar hårdvaran först som klarar si och så mycket 100 mbit dedikerat ? (jag kan inte mycket om server branschen, så mina frågor kommer inte vara riktigt sammanhängande inser jag, men hoppas ni kan fylla ut mina luckor.)
2.)
Jag har vid ett tillfälle blivit upplyst av en serverkille att man inte bara kan smälla upp servrar för att göra affärrer på, utan man måste först fixa en kommersiell lina. Vad menade han med det och hur går man tillväga för att fixa en kommersiell lina?

Inte relaterat till tråden är det? Du pratar om att en helt vanlig server bara, du köper en server och du sätter den i en colo eller hyr en dedikerad server som alla vi andra.

Börjar smått, ingen som går och köper en serverpark för en halv miljon precis utan att ha testat lite först. Eller ja, har du ett multimiljonföretag i baken så visst kanske men det betvivlar jag med det inlägget.

"kommersiell lina?" Du skojar va? Den uppkoppling du har hemma är privat och där får du inte driva några servrar eller sälja tjänster, ganska självklart. Hyr du en server eller bandbredd hos en leverantör/webhotel får du i princip göra vad du vill med den. Crystone, Bahnhof, Patrikweb, FS-data, PRQ är bara några få av de hundratals leverantörer som kan leverera det du söker.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-20, 23:57 #25
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

Åh jag försöker bara förstå vad som krävs för att genomföra det som Youtube har gjort. Som sagt min kännedom om server samt hemsides branschen är näst intill 0 så därför kan mina frågor låta väldigt osammanhängande till tråden som jag påpekade tidigare.
Men jag är i rätt tråd! Youtube är det som jag vill ställa in mikroskåpet på.
Citat:
...köper en serverpark för en halv miljon...
Så om man ska göra som du påpekade (fortfarande en hypotetisk fråga) införskaffa en serverpark då lär man inte behöva dessa aktörer...
Citat:
Hyr du en server eller bandbredd hos en leverantör/webhotel får du i princip göra vad du vill med den. Crystone, Bahnhof, Patrikweb, FS-data, PRQ är bara några få av de hundratals leverantörer som kan leverera det du söker.
Citat:
wizzo - (höhö, inte undra på att jag fick tillbaka så konstiga svar från Telia och Glocalnet när jag frågade dem hur jag kunde köpa en kommersiell lina)
:lol:
...för då lär man stå för leverantörs rollen själv va?

3.)
Så min nästa fråga är, efter att man hypotetiskt har skaffat sig en serverpark. Vad behöver man göra sen för att få tillstånd att bedriva den typen av verksamhet som ovanstående leverantörer gör? För jag antar att man då måste fixa den "kommersiella linan" el. kommersiella tillståndet själv, nu när man hypotetiskt står i leverantörens skor. Är det PTS, skatteverket, kungen el. en kombination av olika statliga verk man måste vänta på besked från innan man kan driva sin serverpark alternativt leverantör/webbhotell?
Oläst 2006-12-21, 01:03 #26
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Du är ute och snurrar wizzo men ska försöka besvara.

Först och främst är du inte leverantör bara för att du hyr in dig i en serverhall. För att det ska vara ekonomiskt försvarbart att starta upp en egen ISP eller hall måste du vara riktigt stor eller ha enorma krav på säkerhet. Inte många verksamheter jag kan nämna på rak arm som tagit det steget.

Vill du driva en youtube i samma relativa storlek fast i svensk skala bör du troligen hyra ett eller en del av ett rackskåp hos förslagsvis Port80/Bahnhof och fylla med lämpliga servrar. Kommersiell lina är allt förutom din uppkoppling hemma och de hemsideutrymmen som brukar hänga med i stort sätt, du behöver alltså inte några ytterligare tillstånd.

T.ex. så pekar din hemsida i profilen på ett webhotellskonto hos B-one, det är enligt din definition en kommersiell lina om dock värdelös för något mer än en privat hemsida. Du får ha ett företagsverksamhet och inkomst på en sida som hostas där.

Om du har så lite koll som du själv säger och uppvisar bör du nog läsa runt lite i webbhotell-delen här. Det finns massor med matnyttig information som besvarar alla dina frågor du tar upp och ytterligare många fler.

Din frågeställning kan liknas med att fråga hur du bygger en bil utan att ha körkort. Inget ont mot dig men du måste ta ett steg i taget.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-21, 01:28 #27
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

OK enbart den där lilla ISP länken fick hela mitt projekt att implodera ihop på bara 3 nanosekunder, jag fattade noll av vad som beskrevs :blink: Verkar som att jag har en hel del annat extramaterial att läsa ikapp imorgon men måste ändå ställa lite mera dumma frågor innan jag går och lägger mig.
4.)
Kan man räkna in (Telia och Glocalnet) i denna grupp av ISPs (Crystone, Bahnhof, Patrikweb, FS-data, PRQ) el. finns det en/flera stora skillnader mellan hur dem funkar på marknaden?
5.)
Det som Youtube har åstadkommit är det i samma nivå som att starta sitt eget ISP? El. har dem gått ett steg längre el. vice versa mot ISP uppbyggnads processen?
6.)
Kan det som Apple iTunes gjort likställas med Youtubes uppbyggnads förfarande och prestationer?
7.)
Jag vill liksom iTunes enbart sälja mp3 filer över nätet behöver jag verkligen gå igenom allt det som står i ISP länken för att realisera målet. Räcker det inte att jag bara fixar ihop en serverpark och köper "bandbredd" alt. "bandbredds tillstånd" från ovanstående levarantörer för att jag ska kunna köra igång?
:blink: ????????

åh jag postade innan jag såg Danskis senaste, du besvarade en hel del frågor jag hade. Ska kolla närmare på dina tips imorgon!
Citat:
Din frågeställning kan liknas med att fråga hur du bygger en bil utan att ha körkort. Inget ont mot dig men du måste ta ett steg i taget.
jag börjar inse det.
Oläst 2006-12-21, 09:40 #28
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
youtube har 450 servrar hos en co-location ISP (en online vän jobbar hos leverantören)
Vad som hänt sedan Google köpte dem vet jag dock inte, senast jag frågade hade de tydligen inte flyttat än.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-21, 13:34 #29
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Det funkar inte sådär wizzo. Man köper en eller ett par ded-serverar hos en befintlig ISP. Sen växer man. När man har ett ekonomiskt underlag (dvs minst ett rack fyllt med servrar eller nåt) så kan man gå vidare och fundera på om det är värt att flytta någonannanstans.

Som magic säger så har youtube 450 servrar hos en ISP, de är ingen ISP. De hostar sina grejer.. att starta en ISP innebär att du tar på dig ett helt nytt lager av ansvar. Det är som att du själv skulle bygga huset du jobbar i eller nåt.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-21, 14:31 #30
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Det jag tycker är intressantare är deras maskinpark och vad allt körs på, hur man byggt upp systemet och hur man administrerar det. Det är så jobbigt att halka in på hela konspirationskänslan som vissa har kring Google.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017