Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Blocket

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-13, 01:40 #11
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Tyvärr måste man nog konstatera att det är enligt industristandard. Kanske aningen under.

Jag tycker du skall ändra din banner för att tillmötesgå räckvidden Blocket har.

Prova med att bara kommunisera ut
1. Ditt varumärke!
2. Vinprovning i Stockholm!

Testa med att visa bannern för kompisar så en som är måttligt intresserad av vin fattar att det gäller vinprovningar i STHLM om möjligt låt din logo ligga kvar i hela animationen.

Mitt tips för en blocketkampanj är att ditt mål bör vara i stil med. Om ett sällskap kommer på att dom vill gå på vinprovning inom ett år i sthlm. Då skall dom komma ihåg ditt företagsnamn så dom kan hitta det i telefonkatalogen.

Under en sekund är budskapet "under ledning av .... ...." så 1/3 av tiden vet inte betraktaren vad saken gäller. Om den delen inte kan slopas så inkludera "logo", "vinprovning" "sthlm". Har man tur får man en 10-del av en sekund på sig att intressera besökaren.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 02:21 #12
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
Tack för alla svar, jag håller med dig Thomas om dina åsikter.

Jag ska däremot försöka avsäga mig annonsen, då jag tycker det inte framkommit ordentligt när dom sålde in annonsen att den kommer drunka så enormt i alla andra banners för kontaktannonser, och att 30 000 exponeringar om dagen gör att annonsen knappt syns. Får se om dom går med på att man betalar en mellan skilnad för dom dagar bannern har legat på blocket.

Hittils har jag nog bara gott att säga om Google Adwords i jämnförelse!
TeamWinemaster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 02:44 #13
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
Kan bara hålla med de tidigare rösterna. Bannern behöver fräschas upp lite så den blir mer lättläst. Ska du driva besökarna till din site ska du kanske ta bort lite information och försöka få de som är intresserade utav vinprovning att klicka vidare.
Exempel:
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 02:52 #14
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Så här ser den ut ungefär, fast den här är 486*60 och inte 468*60
Tyvärr blir den lite konstig iom att den har fel storlek :/

Citat:
Hittils har jag nog bara gott att säga om Google Adwords i jämnförelse!
Så länge mängden trafik räcker blir det ju oftast mer lönsamt. Rätt knöckat på adwords för sökordet vinprovning var det iofs, undra vad ett klick kostar där?

Om nån klickar på annonsen på blocket får man tänka på att besökaren verkligen visat intresse för din produkt. Inte i stil med en sökning på google kanske men besökarna klickar inte om det inte är intressant.

Om vi ponerar att du med ursäkta uttrycket "riktigt banner" kommer upp i ett medel av industristandard dvs 45 klick om dagen.

Det blir 1350 besökare på en månad. Om vi även ponerar att du betalt 10 000 kr för annonsen till blocket kostar ett klick dej 7,40 kronor. Ser även att du konkurrerar bland 23 andra på adwords för keywordet "vinprovning" nu vet ju inte jag vad det kostar att köpa där för att överhuvudtaget få trafik men känner på mej att det är dyrt. Kanske mer än 7,40 kr och då har man inte visat sitt budskap som man kan göra via en flashannons.

Det är mycket att fundera på och tänka på för att få det optimalt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-9-1160700743.jpg (87.2 KB, 0 visningar)
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 07:45 #15
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
TeamW: Jag vet att namnet på säljaren på irrelevant men jag har köpt annonser för ett större 6-siffrigt belopp och kör sedan en måndagen en 468x60 kampanj precis som du, så jag var bara intresserad av att höra vem som sålt in annonseringen på dig.

Precis som det har sagts innan så framgår inte budskapet i annonsen. Det som syns mest är "Team Winemaster", jag har aldrig druckit vin och är helt oinsatt i varumärken och varunamn inom vin, men jag misstänker att för en majoritet (även vindrickare) så säger det absolut ingenting.

Sedan tycker jag inte att man kan jämföra annonsering på adwords och bannerannonsering. Adwords kommer alltid vara bäst och billigast. Men du kan nå ut till nya grupper, större grupper och bygga varumärken med denna typ av annonsering. Det finns säkert massa människor som aldrig skulle komma på tanken söka på "vinprovning" på google och du kan på detta sätta fånga upp dessa människor. Det kan även vara så att nån ser din annons nu men reagerar nån gång i framtiden när dom ser samma banner/samma varumärke - d.v.s. igenjänningsfaktorn ökar.

Alltid innan man beställer annonsering gäller det att räkna fram ett ungefärligt klickpris och ta ställning till om det är värt i förhållande till exponeringen. Säg att ett klick som kostar 3kr på google kan vara värt 8 kr från blocket (eller annat annonsmedium) med tanke på exponeringen av produkt/varumärke för många människor. Normal CTR för en 468x60 annons är som sagt ca 0.1-0.2% lite beroende på sida, placering, produkt, mm. En 728x90 kanske ligger på 0.3-0.6% i dessa sammanhang.

Själv när jag har annonserat på blocket har jag oftast annonserat på första sidan eller först listningssidan. Det kostar mer än 10.000 kr och man syns under bara en dag men man får en större banner och man syns för de flesta som besöker sajten. En bra banner kan ge 3000-6000 klick.

För övrigt är säljarena på blocket (som säkert de flesta andra säljarna) väldigt hala och man ska vara mycket försiktig, kritisk och pruta mycket. Själv har jag blivit blåst flera gånger så det gäller ha koll på sin annonsering och klaga så blir man kompenserad om nått är fel. Dock har jag aldrig lyckats bryta en misslyckad annonsering utan fått rabatter på framtida annonsering. Jag har faktist haft så mycket problem att jag lovat mig själv aldrig mer annonsera på blocket men när säljaren ringer och man bara klagar så får man ofta så stora rabatter att man har svårt säga nej med tanke på hur stora trafikmänger blocket har.

Och slutligen gäller det att ha koll på blocket-sajten innan man beställer (d.v.s. när och hur banners visas). Exempel, en mycket popuär produkt är 728x90 på första listningssidan, d.v.s den stora bannern som syns överst när man vält län.

Gå till http://www.blocket.se och klicka på stockholm och se vilken banner du får upp (idag ser det ut att vara en orange Folkia).
Testa nu gå direkt till stockholm via denna länk http://www.blocket.se/li?ca=11_s och du får se en annan mindre 468x60 banner. Detta är nånting som blocket aldrig kommer berätta för dig. D.v.s. om man köper 728x90, 100%, en heldag så kommer man ändå missa dom som har stockholm-urlen i sina bokmärken som kommer få se en 468x60 banner.

Sammanfattningsvis, blocket = mycket trafik, men var rusktigt kritsk och försiktig med säljarna, det kan bli mycket dyr annonsering.

EDIT: Blocket säljer väldigt bra och de flesta bra annonsutrymmen är slutsålda året ut. Nästa år kommer priserna höjas ganska mycket. Om man är först-gångs-köpare eller köper för relativt små belopp kan man inte räkna med några jätterabatter. Det är om man haft problem eller kommer upp i större belopp som man kan räkna med rabatter och då försöker blocket ofta i först hand slänga med X miljoner 468x60 annoners på köpet istället för att sänka priset. Eftersom blocket som sagt har 260 miljoner exponeringar i veckan får dom plats med många miljoner 468x60 att fylla ut med.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 09:37 #16
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Den här miljonen exponeringarna i månaden eller ~30000/dag som du köpt, hur många unika besökare fördelar de sig på enligt blocket?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 23:55 #17
jonsson jonsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 97
jonsson jonsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 97
Citat:
Originally posted by TeamWinemaster@Oct 12 2006, 23:13
Stämmer bra, jag och min flickvän har försökt hitta annonsen under kvällen och gjort ett hundratal klick på dom olika kategorierna utan att få fram en enda gång min annons/banner så det är ju inte konstigt att den inte genererar mer än 7 klick på en dag!

Vet någon vad man har för rätt enligt konsumentköp lagen att avbeställa en påbörjad tjänst? Det känns som att kasta pengarna i sjön!
Har du köpt annonsen som privatperson nyligen borde du kunna ångra dig, enl distansavtalslagen eller nåt.

Som företag kan du nog bara få lite mer tid eller nån annan liten kompensation, där betalas nog inget tillbaka
jonsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-21, 20:20 #18
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
En liten summering, nu i efterhand!

Medianet lovar mer än dom håller tycker jag, annonserar ni på blocket, se till att ni inte delar för mycket på exponeringen med andra företag.

Kanske att man ska ha 25% exponering under en viss tid exempelvis och i en viss vald kategori då det är väldigt svårt att avgöra om din banner syns så mycket som dom lovar att den skall göra, när du kan uppdatera sidan över 500 gånger utan att hitta din egen banner.

Sammanlagt fick jag ungefär 130 klick på en månads tid och det kosta mig runt 10 000:- +moms och som vissa här påpekade så är det kanske inte en bra storlek på banner jag valde och min banner kanske var för dåligt utformad.

Jag skulle få ta del av statistik efter annonseringsperioden, något som dom informerade mig om att alla får efter sin annonseringsperiod när jag uttryckte mitt missnöje. Något som dom aldrig skickat mig och kanske jag kunde fått ta del av det om jag hade ringt påmint/bett om det, men jag förvänta mig att det skulle komma automatiskt efter en avslutad annonseringsperiod.

/Peder
TeamWinemaster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-21, 22:02 #19
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Min erfarenhet av blocketannonsering är att det är extremt dyrt och ger väldigt lite. Precis som Eniro tyvärr. Kanske fungerar med breda målgrupper men inte annars. Inget mer Blocket för oss.
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-21, 22:37 #20
Sinnenas Teater Sinnenas Teater är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 58
Sinnenas Teater Sinnenas Teater är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 58
Citat:
Originally posted by TeamWinemaster@Oct 13 2006, 00:28
Så här ser den ut ungefär, fast den här är 486*60 och inte 468*60

Vad tror ni däremot, har man någon chans att bryta ett kontrakt, fick betala 10 000+moms för en månads visning.

Vad säljaren heter tycker jag är irrelevant, men det är Medianet som säljer annonser till blocket.

Mycket märkligt...Blocket själva ringde mig och ville sälja en sådan banner
och då fick jag ett pris på 7000: -. skulle tro att dom där har lagt på 3000: -
Sinnenas Teater är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017