FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad ville du komma med ak4orna? "Guns dont kill people, People kills people" TPB lanserar en tjänst där du kan söka efter saker att ta hem.. finns som sagt mycket lagligt där med. sen att de är en gråzon det är ju Sveriges fel.. Mr Roswall hade i sitt första utdrag sagt till bodström innan razzian att dom inte har något specefikt dom kan ta dom då Sveriges regelverk är som det är.
Föresten tvingar dom dig in på sidan o tvingar dig tanka hem saker? Nej det är ju du som gör den olagliga handlingen när DU tankar hem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja att dom nu har hittat att dom inte har skattat för pengarna de är ju de ända dom har på dom med.. men sen vilka summer gäller de? wow dom har inte skattat för 20.000 eller vad kan de va dom har hittat. som sagt. skattesaken va ju inte därför dom gjorde razzian o lär inte va det som gör att sidan går ner.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men i vilket fall så spelar det ingen roll, då de själva inte tillhandahåller matrialetutan bara agerar "sökmotor" för torrentfiler... Om TPB är olagliga är även google det (och andra sökmotorer), för google länkar ju också till en hel del som bryter mot upphovsrättslagen... Men, men, var ju egentligen inte det tråden handlade om... Och vad gäller skatten så tänker jag inte uttala mig förrän jag vet om de faktiskt fuskar eller inte... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man får vara bra naiv om man tror att någon inte tjänar grova pengar på TPB. Att folk i gemen inte fattar att 1000 impressions ger nån usd eller mer i CPM är väl en sak, men att folk här på forumet inte gör det förvånar mig.
Vad för CPM de har vet vi inget om, men att de har ett högt antal visningar / månad kan vi nog komma överrens om. Det ger pengar, att tro att det är "20000" det handlar om visar bara på hur naiv du är. Eastpoint som förmedlade deras annonser har ju själva sagt att de har sålt annonser för miljonbelopp åt dem. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13148881.asp .. men det är klart, samma man som inte tycker man behöver skatta säger ju att det är "fantasisummor" .. så det är väl lika bra att vi andra inte lägger oss i. Angående liknelsen med ak4or, nej precis, "guns dont kill people". Skillnaden är att det är olagligt att inneha en ak4a, det är inte olagligt att inneha en bittorrent-klient. Jag är självklart inte för att man skall förbjuda bittorrent som protokoll eller som teknik, däremot fattas det lagar som gör att man kan sätta dit sajter, personer och företag i uppenbara gråzoner. Te.x. en sådan som the pirate bay är. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
varför sätta dit folk?
de flesta upphovmän förlorar i princip ingenting på nerladdningen, för dem är det gratis reklam... de som förlorar är företag som försöker tjäna pengar på olika sätt att distribuera upphovsrättskyddat material, men varför ska man genom lagstiftning rädda företag som kanske helt enkelt inte behövs i samma utsträckning... (om man kring andra yrken haft samma lobbying som skivbranchen, så hade vi säkert fortfarande haft kvar allehanda lyktstolpetändare trots att vi inte behöver någon som åker runt och tänder varje lyktstolpe) Se gärna Copyriots inlägg Dansk dynamit i digitaliseringsdebatten Eller direkt till danska piratgruppens rapport: http://www.piratgruppen.org/rapporter/Velkommen.html Rapporten baseras till stor del på danska upphovsrättsorganisationers egen statistik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Flesta har möjligheten/valet att flytta sin verksamhet till ett paradis. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har visserligen skrivit en kommentar, men tar det här också. Journalisten rörde ihop begreppen en aning (suck...). Det går verkligen inte att förklara komplexa förhållanden för de flesta journalister. Realtid-tomten är numera på min 'svara ej'-lista i telefonerna.
Mitt svar gällde just reklamskatten. Journalisten hävdade på fullaste allvar att Roswall sagt att han skulle sätta fast oss för att inte betalt reklamskatt! Ja, vi har inte betalat någon reklamskatt, men alla här på forumet med reklam på sina sidor känner nog till anledningen... Vad gäller övriga skatter (främst momsen, då) är de - så vitt jag vet - skötta för den del av verksamheten som sker inom Sverige (som jag skrev i kommentarerna har jag ju inte personligen gjort revision på annonsbyråerna!). Man har ju lärt sig av exemplet Al Capone, liksom. Jag har ju heller inte tagit ut någon 'lön' från TPB (jag skriver 'lön' eftersom TPB inte är något företag eller dylik formellt bildad organisation) så man kan ju undra var det påstådda skattebrottet skulle uppstått - förutom i åklagarens vilda fantasi då. Han upptäckte väl att ingen skulle gå på det där med dataintrång. Olaglig verksamhet är dessutom inte skattepliktig. Att en prostituerad kunde få F-skatt beror på att det inte är brottsligt att _sälja_ sex, bara att köpa det. Försök hitta en hälare eller knarklangare som åkt dit för skattebrott på grund av sin verksamhet. Roswall har ju hävdat att både TPB, annonsförsäljningen och annonsörerna begår upphovsrätts/medhjälpsbrott! Sist men inte minst - hallå, Fredrik är visserligen jävligt slarvig med sin privatekonomi, men vad FAN har det i diskussionen att göra? Ren smutskastning. Snart gräver väl någon upp att jag inte betalar TV-licens också, bara för att få någon liten hög dynga att slänga hitåt! (PS. Luar har sagt diverse fantasisiffror till media av rent egenintresse - att framstå som att de är jättebra annonsförsäljare, när de egentligen gör ett ganska kasst jobb. Och sedan betalar 2-3 månader för sent efter otroligt bristfällig redovisning. Därav utslängningen av dem. Det EP betalat totalt räckte, med ett rätt litet överskott, till att köpa de nya servrarna. En viss person lär väl bli besviken nu, men det blev inga champagnebad med bikinibrudar på svindyra resorter.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nyfiken fråga, som egentligen inte hade med tråden att göra - hur har det gått, är det fortfarande många som ej fått åter sina servrar av de som togs i samband med husrannsakan...?
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Skatt på konstnader för reklam? Skatt på reklamintäkter? Är det ironi för att TPB inte behövt köpa reklam och sådeles inte betalt skatt på reklam? Skattskyldiga är de som offentliggör reklamen eller annonserna eller de som distribuerar annonsblad som har förts in till landet utan att reklamskatt betalats vid införseln. Kommersiell verksamhet är i första hand verksamhet som bedrivs i vinstsyfte under yrkesmässiga former. Även verksamhet, som bedrivs ideellt eller till självkostnad, kan anses som kommersiell om den bedrivs i konkurrens med annan liknande verksamhet som bedrivs i vinstsyfte.
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har inget eget att skriva.
Jag har suttit och nickat och hållit med i precis allt Grazzy har skrivit. |
|||
![]() |
![]() |