Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

The Pirate Bay Stängd (Del 2)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-01, 22:00 #131
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 1 2006, 21:53

Johan H - jag kan inte nog uttrycka min förståelse för att du är upprörd, men med ditt resonemang skulle man i princip vid en husrannsakan i en knarkarkvart undvika att ta med de omärkta pulverpåsarna, för den misstänkte säger att de inte innehåller något olagligt. Så funkar det tyvärr inte. Att det sedan bara var mjöl till bakkursen är en annan sak - man kanske skall hålla bakkursen hos någon annan än en känd knarkare då...? Därmed INTE sagt att PRQ knarkar (eller någon här), men detta kan knappast kommit särskilt överraskande...? Eller är det bara jag som undrat när tillslaget skulle komma?

Man kan inte gå runt och ge fingret till allt och alla och spotta dem i ansiktet och tro att man inte åker på en pungspark, ursäkta liknelsen, även om man pungsparken i sig senare visar sig vara olaglig. You had it coming - TPB (och PRQ). Inte för att ni förtjänade det, kanske, men för att ni inte insåg när det var dags att bromsa....

Så, nu får väl jag min egna pungspark också... Redo.
Vilken del av det jag säger är det du inte förstår?

Din jämförelse med en knarkrazzia och razzian mot PRQ
är så pass olika så det är ungefär som att jämföra en mygga och en haj.

Jag bryr mig föga om TPB, verkligen, jag använder inte tjänsten för fem öre.
Det jag bryr mig om, är att när polisen ska beslagta, så ska man ta
rätta sakerna och inte andra servrarna som inte har 1 sammankoppling
med TPB.

Tror du alla kunder på Loopia är lagliga?
Tror du alla kunder på XXXX hotellet är lagliga?

Felet man gjorde var att man tog allt, även dom som driver lagliga verksamheter.
Det är inte svårare än så. Och ville man "kolla" igenom vad som är vad, kunde
man ha gjort det under dagen på plats för att sedan koppla upp oss lagliga igen.
Johan H är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 22:00 #132
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 1 2006, 20:55
Storen - vad tillförde du då? Detta är ett diskussionsforum... :-)
Ja ??
Storen är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 22:00 #133
Rvns avatar
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Flitig postare
Rvns avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Jun 1 2006, 21:48
Och när de huvudmisstänkta (enligt media) är samma personer som de som drev colo-företaget och inga servrar var uppmärkta - hur ska polisen då kunna veta vad de ska ta?
Man kan logga in i switcharna och kolla vilken ip som går till vilken server.. inte så svårt om man har kunskap vilket polisen inte verkar ha i någon större utsträckning...
Rvn är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 22:02 #134
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by jonny@Jun 1 2006, 21:48
Och när de huvudmisstänkta (enligt media) är samma personer som de som drev colo-företaget och inga servrar var uppmärkta - hur ska polisen då kunna veta vad de ska ta?
Det är ju deras ansvar, bara för att polisen kanske inte vet vem som är misstänkt för ett brott i en stad ska dom anhålla hela stadens befolkning för det?

Samt är bevisat sedan tidigare att torrent är lagligt, samt att det inte gått rätt till att Sverige skiter i tidigare lagar beslut och går efter påtryckningar från USA.

Samt du kanske tycker UPS/Switchar har med TPB med att göra? Eller deras PS2 hos deras jurist dom även snodde?
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 22:03 #135
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Utan att ta ställning till själva sakfrågan tycker jag nog att man bör titta lite på vem/vilka det var som såg till att beslaget verkligen skulle utföras. Uppgifterna finns här http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...860&lpos=lasMer om man nu tror att SVT har korrekta uppgifter, så kom ordern från en sådan nivå att vare sig poliser eller åklagare, oavsett ställning, kunde göra något annat än att utföra den.
hubbert är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 22:04 #136
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Rvn
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Man kan logga in i switcharna och kolla vilken ip som går till vilken server.. inte så svårt om man har kunskap vilket polisen inte verkar ha i någon större utsträckning...
Hur kan man avgöra om servern är laglig eller inte beroende på dess ip? Bara för att en server innehåller en laglig hemsida kan den dessutom innehålla exempelvis en databas för TPB också.
jonny är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 22:06 #137
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Johan H@Jun 1 2006, 22:00

Tror du alla kunder på Loopia är lagliga?
Tror du alla kunder på XXXX hotellet är lagliga?
Felet man gjorde var att man tog allt, även dom som driver lagliga verksamheter.
Det är inte svårare än så. Och ville man "kolla" igenom vad som är vad, kunde
man ha gjort det under dagen på plats för att sedan koppla upp oss lagliga igen.
Jag tror att Loopia som ett seriöst webbhotell agerar mot kunder som bryter mot avtalsvillkoren långt innan polisen kommer och knackar på dörren. En seriös verksamhet har nämligen inget intresse i att hjälpa en kund bryta mot lagen på bekostnad av företagets övriga kunder.

Det som hänt här är att PRQ i och med att de gått med på att ta in TPB som kund äventyrat sina övriga kunder.
jonny är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 22:07 #138
Rvns avatar
Flitig postare

Flitig postare
Rvns avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -Rvn@Jun 1 2006, 22:00
Citat:

Hur kan man avgöra om servern är laglig eller inte beroende på dess ip? Bara för att en server innehåller en laglig hemsida kan den dessutom innehålla exempelvis en databas för TPB också.
Jo men går alltid ta reda på vilka servrar som har trafik mellan varandra.. att de gör en så stor raid ist för att ta dit lite kompetent personal som kunnat reda ut vilka servrar de skulle ta på ett par timmar.. de hade både kostat mindre och blivit mindre skada för alla oskyldiga!

Edit: De hade ju internetip till ett flertal servrar.
Rvn är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 22:12 #139
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 1 2006, 21:53
Westman - falska angivelse är just det jag skrev, varken mer eller mindre, och Göranzon hade som sagt inget med besluten att göra, vad är det som ör svårt att förstå?
Ja det undrar jag med. Johan har upprepade gånger blivit hänvisad till Göranzon som ansvarig för de poliser som gjorde tillslaget alltså är det rätt person att anmäla även om jag hade anmält Roswall också.

Utbenat:
1. Göranzon är ansvarig enligt de uppgifter Johan har fått av polisen.
2. Johans server blivit beslagtagen enligt polisen.

Alltså kan det aldrig bli frågan om falsk angivelse. Kom in i matchen eller ta en paus och fundera på om du verkligen är hundra procent säker på din sak. Om så är, presentera lagrum och gärna tolkningstexten till givna lagrum. PM:a om du vill så slipper de andra läsa en massa paragrafer.
Westman är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 22:14 #140
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
Tagit bort DoS-länk mot polisen, inget man behöver bidra med, vad man än tycker /Jens

haha, polisens hemsida är visst överbelastad nu.
fabian är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017