FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Har du möjighet att prova cpun, grafikkort och minnen på ett annat moderkort? Har du provat att återställa BIOS?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag kanske åker och köper nytt idag. Ingen som tror att det kan vara fel på CPUn, det konstiga är att allting har fungerat klockrent förut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Du skrev att du testat ett annat uttag på nätagget, men testade du med ett helt annat agg? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ska testa ännu en gång nu när den är död och fastskruvad i chassit med ett annat nätagg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||
|
|||||
Medlem
|
Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Har hittat felet varför den inte startar.
Det är glapp i 24-pin kontakten så man får dra ut den sen stoppa i den ifall man vill få datorn att starta. Nu så värkar jag endå inte få någon kontakt med skärmen. Har kontrollerat så att grafikkortet sitter ordentligt samt dragit ur en minnesmodul. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Har köpt nytt och mycket bättre ASUS mobo.
Får svart skärm vid uppstart. Har till och med testat och bytt minnesmodul till ett som jag vet fungerar. Fortfarande svart skärm ![]() Grafikkortet kan väll inte ha pajjat. Nu så sitter iallafall alla distanser och skruvar i. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Generellt så beror inte "Svart skärm" på att grafikkortet är defekt. Det kan alltså i princip vara vad som helst. Moderkortet kan vara DOA, CPU´n kan ha fått nån böjd pin vid återmontering i det nya moderkortet, minnena/minnet kan vara defekt (en del nyare system kräver att minnet sitter i en specifik minnesplats, testa samtliga) Hårddisk/Cd-romenhet som är paj. Testa även att köra datorn helt utan instickskort (PCI) såsom nätverk, ljudkort, videoredigering, tv-kort mm, mm. Sen kan det vara fint att undersöka så att moderkortet stödjer den gamla hårdvaran du har. Detta kollar du enklast på moderkortstillverkarens hemsida. Om du inte redan gjort det, så gör även en "Clear CMOS" på moderkortet efter att du monterat det. Finns instruktioner på hur du gör detta i manualen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag har ingen annan CPU att testa men just nu är bara grafikkortet ikopplat. Har även testat med en annan minnesmodul och jag kör med DIMM_B1 slotten som man ska enligt manual. Ska även gå att köra Dual i A1 & B1 men det fungerar heller inte. Testade även med ett äldre nätagg - samma sak! Har till och med testat med en annan bildskärm. Det som är ikopplat nu > Mobo (fastskruvat i chassit med alla distanser och skruvar), CPU + fläkt, Grafikkort och 1st minnesmodul i DIMM_B1. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|