Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

USA och copyright/upphovsrätts-brott

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-04, 19:45 #1
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Nej, nu har jag fått nog!! Varenda dag får jag uppåt 5 tips om folk som använder mina bilder illegalt och på senaste tiden har det varit extremt. På bara två dagar har jag fått reda på fyra olika som säljer saker där de har använt bilderna, utan att vare sig ha köpt motiven eller licens för kommersiellt bruk eller att ange källa. Till råga på allt visade sig en av dem inneha en illegal CD (den har inget serienummer och en blandning av bilder som jag själv aldrig har bränt på CD). Förra veckan var det en annan som sålde mina bilder på Ebay! Det här är nog bara toppen på isberget.

För det mesta hjälper det att trevligt be dem sluta, men att gå igenom deras hemsidor, skriva till dem m.m. tar minst en timme per dag. Jag kommer på en hel massa annat jag hellre skulle spendera den tiden på... Men jag måste bevaka mina rättigheter, annars spårar det snart ur alldeles.

Tyvärr är det ett antal som ignorerar mig och fortsätter. Då skriver jag till webbhotellet (eller Ebay, om det är där de säljer). Ebay är väldigt hjälpsamma, men många, t.ex. Msn.com, gör ingenting utan en court order!

Det var gnället det. Nu till frågan: Vad ska jag göra åt eländet? Helst skulle jag vilja anlita någon som sköter det här åt mig, men det har jag nog knappast råd med. Eller är det inte så dyrt som jag tror? Vad det skulle det vara för en person, i så fall? Vad kan man göra från Sverige, om ens nånting? Alla tips är välkomna.

~ Helena
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017