Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tjetjensk rebellsajt beslagtogs av Rikskriminalen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-06, 13:27 #11
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Flitig postare

No shit :-) Förhoppningsvis fattar folk att vi inte är ett gäng turbanprydda jihadister också.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 14:14 #12
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Hade de husrannsakningsorder PRQ? Dum fråga kanske, men relevant i sammanhanget och jag kan inte se någonstans att det står explicit att de hade det.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 15:55 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Att dom ens kan kräva få servern är ju helt fel, möjligtvis endast diskarna. Fast tyvärr räcker det väl att åklagaren är inkompetent alla fall för göra ett beslut.

Att ens ta hela servern är maktmissbruk och att det var efter på tryckningar från ryska ambasaden är ännu värre. Korrupt åklagare bara, visst kanske det låg en viss liten på servern som var opassande men lär ha varit liten del.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 17:07 #14
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by grazzy@May 6 2006, 14:14
Hade de husrannsakningsorder PRQ? Dum fråga kanske, men relevant i sammanhanget och jag kan inte se någonstans att det står explicit att de hade det.
Så fungerar det bara i amerikanska filmer. I Sverige räcker det med ett åklagarbeslut, och 'praktiskt' nog hade de ju med sig en åklagare.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 19:07 #15
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Åklagare eller vakthavande befäl kan besluta om s.k. husrannsakan utifrån vissa kriterier. Det finns ju alltid "fara i dröjsmål" de kan luta sig emot.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 19:26 #16
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av PRQ
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Så fungerar det bara i amerikanska filmer. I Sverige räcker det med ett åklagarbeslut, och 'praktiskt' nog hade de ju med sig en åklagare.
Gottefrid, om de kommer för att beslagta min server, så berätta för dem vart servern ligger, medans de drar dit ner, så loggar du in på root-kontot å deletar allt ;p
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 19:46 #17
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Visst är yttrandefriheten viktig, men den form av yttrandefrihet som den sidan vi talar om praktiserade är inget jag är intresserad av att skydda. Har ni tittat på vad det är för innehåll och vad de skriver...?

Man förhärligar dödandet av ryssar, ryska barn och andra "fiender". Man kallar sig frihetskämpar... Lika mycket frihetskämpar som Al Qaida...

Jag anser fortfarande att om man skall försvara yttrandefriheten så skall man göra det konsekvent, dvs ALLA åsikter skall tillåtas. Om inte det är okej, ja då skall sådant som är direkt brottsligt bort (dvs rasism, barnporr och t.ex. uppvigling till brott som i detta fall).

Dessutom så kan vilken polis som helst fatta beslut om husrannsakan och beslag om det mär fara i dröjsmål, men i detta fall fanns ju åklagare, vilken antagligen var förundersökningsledare, på plats vid husrannsakan, vilket ju gjorde allt mycket enklare.

Det kan ju också tänkas att alla anledningar till beslaget inte redovisats för PRQ, det finns ingen sådan skyldighet... Hade det varit delade servrar så hade det varit anmärkningsvärt, men som jag fattat det så ägs maskinerna av dem som är misstänkta i sammhanget, alltså en helt korrekt åtgärd.
Oläst 2006-05-06, 19:51 #18
Supermoderator

Supermoderator

Johan H, jag är rädd att deletandet tar för lång tid, och dessutom är det inga problem att läsa innehållet trots delete... Endast överskrivning, helst upprepad sådan, kan hindra att man tar del av innehållet.

En hammare löser dock problemet enkelt om man tar i ordentligt, om man nu inte vill dela med sig av sitt serverinnehåll.
Oläst 2006-05-06, 20:23 #19

I vettiga system så finns ju cat och urandom

Kryptering och överskrivning om man ska vara riktigt säker, fast tror att krävs mycket att dom ska anlita någon uber expert som kostar mer än åklagarens lön för att försöka återsapa eller knäcka en krypterad / bättre överskriven disk.

Fast känns mycket illa att det räcker med så lite för att kunna sno en hel server, är verkligen maktmissbruk. Frågan om ens åklagaren vet vad en dator ens är.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 21:00 #20
Supermoderator

Supermoderator

Mja, den aktuelle åklagaren vet det med all säkerhet. Det är Håkan Roswall, enligt media, och det är Sveriges främste it-brottsåklagare...

Vad jag förstått är det en försiktig general också så i detta fall har de troligen torrt på fötterna. Sedan kan man som sagt tycka vad man vill om själva åtgärden...

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017