Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

IIS-Stiftelsen söker personal.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-02, 15:52 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Så smarta verkar dom inte vara, enda sättet få bort alla elka inlägg är att dom säger upp alla idioter hos dom. Runt alla anställda och bygger upp ett vettigt system.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 14:52 #12
lars lars är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Medlem

Herr Patrikweb får gärna förklara varför man är en idiot om man kör Ubuntu på en server.
lars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 15:00 #13
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by lars@Apr 3 2006, 14:52
Herr Patrikweb får gärna förklara varför man är en idiot om man kör Ubuntu på en server.
Ubuntu är att desktop system och optimerat för det.

Enligt mig så skall en linux server inte har X igång eftersom snor resurser.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 15:19 #14

Ubuntu bygger på debian, skulle dom kört debian då skulle det nästan varit helt okej.

Men ubuntu är som sagt tänkt för ett Desktop OS och även byggt för även idioter ska kunnat körat om man får använda det ordet.

Ubuntu har inte funnits så länge, NIC-SE lär har funnit längre och bara tanken på att dom fick iden nu kör vi in ubuntu på deras servrar kan få en att skratta länge.

Inget fel på Ubuntu isig, men när ett företag som driver en toppdomän som även är landspecefik kör in det på sina servrar då är det verkligen lågt.

Lite som att en bank börjar köra trädörrar istället som bankvalv, lite samma princip.
Oläst 2006-04-03, 15:21 #15
Medlem

Medlem

Det går ju alldeles utmärkt att installera Ubuntu utan fönstersystem och liknande, finns ju t.o.m. en färdigpacketerad version som är avsedd för serverbruk, som inte innehåller detta.

I grunden bygger ju Ubuntu på Debian, men är inte lika restrektiva med att lägga till nya paket. Personligen skulle jag köra Debian, men att påstå att IIS är idioter för att de kör Ubuntu tycker jag är rent trams.

Patrikweb:
Jag håller med om att man kanske borde köra Debian istället, och det gjorde man säkert innan Ubuntu kom (för precis som du säger är NIC.SE äldre än Ubuntu), men jag tror mycket väl det kan vara så att IIS tycker att det går för lång tid mellan Debians uppdateringar. Även om det kanske är en ganska bra grundsyn att vara lite försiktig med att lägga till nya paket, så är detta ju i så fall långt i från första gången en organisation väljer bort Debian på grund av detta.
Oläst 2006-04-03, 15:47 #16

NIC-SE har aldrig varit vettiga när det gäller teknik, nuvarande system känns som någon byggde ihop på ett dygn eller något. Och nästan möjligt få ihop sådant system dom har på sådan kort tid med lite folk.

Nu handlar det om en TLD, sådana system/servrar ska max köra en kernel och det nödvändigaste bara och absolut inte använda något paketsystem.

Nu handlar det inte om något noname som inte spelar någon roll vad som körs, hur skulle det sett ut om alla banker börjar byta ut sina stordatorsystem och köra in ubuntu.

En TLD som SE bör vara lika prioriterad som banksystem, för om hela systemet skulle gå ner och alla domäner slutade fungera skulle många företag drabbas mycket svårt och dyrt.
Oläst 2006-04-03, 16:20 #17
Medlem

Medlem

"Hur skulle det se ut om alla banker börjar byta ut sina stordatorsystem och köra in ubuntu"

Well. Jag tycker det vore jättebra om fler storbanker m.m. går över till Linux. Personligen föredrar jag Debian, bland annat eftersom man har ett så stort community bakom sig, men jag har svårt att se att Ubuntu skulle behöva vara sämre.

Om IIS/NIC.SE gör bedömningen att de kan köra sitt system på Ubuntu, så tror jag säkert att de också kan det. Jag tror nog att teknikavdelningen på IIS är tillräckligt kompetenta för att fatta ett sådant beslut.
Oläst 2006-04-03, 16:43 #18
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Om IIS/NIC.SE gör bedömningen att de kan köra sitt system på Ubuntu, så tror jag säkert att de också kan det. Jag tror nog att teknikavdelningen på IIS är tillräckligt kompetenta för att fatta ett sådant beslut
Ja, teknikavdelningen på IIS ligger trots allt ljusår framför alla! Silicon valley :-)
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 17:29 #19
Sundae Sundae är inte uppkopplad
Nykomling

Sundae Sundae är inte uppkopplad
Nykomling

Jag vet att man inte ska hugga på flame baits, men nu kan jag inte låta bli.
Jag har haft en Linux-attityd av know-it-all, att folk som inte tycker som jag är idioter osv. Förhoppningsvis har jag lärt mig något sen dess

Skillnaden mellan olika Linux-distar är inte så stor. Att köra Ubuntu istället för Debian - spelar det verkligen så stor roll? Det är ju snarare folket bakom tangentborden på IIS som avgör hur bra systemen går. Att ha en X-server igång som drar några extra MB minne spelar inte så stor roll, vi lever ju inte på 386-tiden längre.
Snarare är det hur hårdvaran, nätverket och DNS-servern är konfigurerad som gör skillnad. Och Ubuntu liksom alla Linux-distar går att köra utan X, det är ju bara att stänga av i startup-scripten om inte annat.
Sundae är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 17:33 #20

Självklart är det inte så stor skildnad mellan vissa linux distar, fast sådana system som NIC-SE håller på med ska vara driftsäkra och optimerade. Alltså bara köra det som måste knappt det.

Så slänger man knappast in en dist som har mäst skit? Och massa icke optimerade binärer i vissa fall.

Samtidigt har det inte med att X tar lite minne, utan säkerheten i det. Funnits massa hål i X och libs runt och kring X etc.

Istället för kanske köra en sak som kanske får ett säkerhetshål så kör dom flera hundra skit saker som kan finnas hål och buggar i som inte ens behövs eller används för det systemet ska göra.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017