FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har du många sidor kan du täcka in fler sökord, och på så sätt få fler besökare från sökmotorerna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Rent spekulativt nu för att förstå hur det hela fungerar. Det är alltså lättare att få besökare via sökord som inte är lika populära för att listas högt på google.
Det här med antalet sidor som jag envisas med, har jag fått för mig att google kanske listar siter högre, eller att personer kan komma in till siten via någon av undersidorna om de också listas på nåt sätt. Är det någon skillnad på att göra många enskilda småsidor eller några stora med lika många undersidor, trafikmässigt sett om de är exakt lika? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det här är ingen fakta.
Ni tar inte hänsyn till sökmängder när ni pratar om populära sökord. Tyvärr är allting så generaliserat att det aldrig kommer säga hur många besökare du får. Antalet sökningar på ordet "xxxxxxxxxxxxx" kanske ligger på 1 miljon och konkurrsensen är extremt hög. Detta ger dig en ekvation med siffror du fortfarande inte kan räkna på. Jämför du sedan detta med ordet "yyyyyyyyyy" så har det ungefär hälften av sökningar men istället en medelhård konkurrens. Hur många besökare får du då? Här får ni en ekvation för att räkna ut besökare: Domännamnspotential*Antal sökningar/dag*konkurrens mätt i variabeln Fluxus Huxus*antal inlänkar med rätt anchor/antal inlänkar för att hamna i sandbox Empiriska studier: En sida med bara en inlänk från sunet blir spindlad inom 48h och djupindexerad inom 7 dagar (oftast för mig). Detta ger mellan 0 och 1000 besökare om dagen (för mig). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
I övrigt så måste man väl veta nånting om vad som är populärt och genererar besökare annars skulle väl inte sökmotorsoptimering, doorwaypages osv finnas överhuvudtaget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Supermoderator
|
katalogen.sunet.se
Klart man vet nånting, men du ber om siffror som inte går att producera. Bara gissa fram och då är det enklare om du bara testar själv direkt så vet du precis vad det ger i besökarantal så kan du rapportera tillbaka det här sen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
1. Alltså vet man om det är någon större skillnad i besöksantal i att skapa en sajt med 5 undermenyer eller 5 separata sajter indentiska med undermenyerna. Jag menar säg att du får ett tiotal besökare på varje sajt då är du totalt uppe i 50. Den andra kanske fortfarande bara drar 10 om undermenysantalet inte spelar någon roll. Listar då google även sidor som ligger under huvudsidan, för då borde det inte spela nån roll. 2. Vad kan ni säga mer empiriskt då? Det finns naturligtvis fler webkataloger som sunet, vilka har då empiriskt visat att ni fått många besökare, alltså vilka tycker ni är bäst att lägga upp sig på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Sunet, Dmoz, Lankarkiv är det som ger något för generella grejor tycker jag.
Sen finns det massa annat om det gäller butiker |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kan behöva lite redigeringar
![]() efterfrågan =(keyword sökning)overture; konkurrens=(sponsrade länkar)google; minspons=konkurrens.Minst2Konkurrenter if(konkurrens== låg && konkurrens>=minspons && efterfrågan == hög) { GoForIt(); } else { DoHardWork(); } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Bra algoritm där Andla.
Något många borde ta till sig ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Handlar det bara om grundfrågan "hur mycket trafik får en nystartad sajt" är väl svaret att det hänger på budget och om man bryr sig om vilken trafik det är.
Jag menar, med rätt budget kan du tapetsera hela Aftonbladet eller Lunarstorm eller vad som nu passar din målgrupp coh få betydligt mer än 150 besök. Eller köra slasktrafik från asien. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|