FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det gäller bara att kunna yrka på det om det blir en undersökning från skatteverkets sida. Det var iaf det de sa på den informationen jag var på hos dem. Då sa de att personer som är webdesigners - där datorn är jobbet så att säga - kan dra av på hela datorn direkt. Det gäller bara att ha en bra förklaring om det blir en undersökning |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
"Dra av" görs i deklarationen som arbetstagare
Företagare kostnadsför, pengarna måste lik förbannat tjänas in. Dvs, en kostnad på 10' måste vägas upp med en intäkt på 10' om syftet med verksamheten är vinst på sikt. Avskrivningens tid på inventarier avgörs av syftet med inventarien. En redovisningskonsult kanske har en avskrivningstid på fem år medan en videoredigerare har en avskrivningstid på ett år. En bil i firman för bud kanske har avskrivning på tre år medan en racerförare kanske avverkar två per år. I mitt tycke är det snyggare att visa upp ett företag med vinst än att till varje pris jaga kostnader för att nolla företaget. En avskrivning är alltså en kostnad i ett företag. Ett avdrag är ett sätt för en arbetstagare att återfå inbetalad skatt. Håll isär begreppen är ni hyggliga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Men är man ett nystartat webdesign/webprogammering/databehandlings/desing-företag och inte har nån dator, så måste man ju börja med att köpa in en dator för att kunna utföra arbetet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror att du behöver ta det hela från början och utan kompisråd. Prova t.ex. www.nyforetagarcentrum.se, startaeget.se, skatteverket.se och sen kan jag rekommendera biblioteket. Det finns böcker om att starta eget och hur det går till (skatter, bokföring etc.). Har inte biblioteket någon sådan hemma så kan du beställa hem en. De flesta av böckerna är informativa och lätta att förstå.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har en annan fråga som snuddar ämnet iallafall.
Jag har en enskild firma och sysslar där med webdesign och annonser/broschyrer osv. Jag har även kvar en anställning på 60% på Landstinget och har nu fått erbjudande om ett nytt hem-pc avtal. Min fråga är då hur man skall räkna på detta. Vilket är mest förmånligt att "hyrköpa" utrustningen av Landstinget eller att köpa det via min enskilda firma. Jag har inkomster och pengar i firman så det är inget problem. Hur räknar man? Om jag köper på firman är detta ett korrekt sätt att räkna: Inköpspriset x 0.8 (momsen) x 0.7 (skatten) ? Nåt annat man skall ta med i beräkningen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du har glömt egenavgifterna som du också slipper.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Man kör väl 20 eller 30 regeln..det som ger den lägsta summan är la den man ska använda om jag inte missminner mig...
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Vad är det för egenavgifter man betalar och när? Vad blir slutsatsen? Hem-PC vs Företagsköp |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Deklarerar man på N1 (den "vanliga") så får avskrivning göras med maximalt 25% på värdet av inventarierna. Detta innebär att värdet aldrig blir noll och rent teoretiskt är avskrvningstiden oändlig. Exempel på N1-deklaration: 2002: Inköp av inventarie för 100.000 med ekonomisk livslängd över 3 år. Avskrivningen blir 25.000 2003: Värdet på inventarien är 75.000. Avskrivningen blir 18.750 2004: Avskrivningen blir 14.000 2005: Avskrivningen blir 10.500 De enda ekonomiska livslängderna som existerar är: <3 år 5 år 10 år Högre avskrivningstider på byggnader och anläggningstillgångar men dessa har fasta procentsatser och beräknas inte på x antal år. Rätta mig gärna om jag har fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
10.000 Löneförlust om du köper datorn genom företaget: 10.000 -moms (20%) -egenavgifter (30,71%) - A-skatt (30% beroende på hur mycket du tjänar under året) Du förlorar alltså 3880:- i ren lön om du köper datorn på företaget. Hem-PC När det gäller Hem-pc så dras kostnaden på din bruttolön baserat på månadsbasis och en viss avbetalningstid. Tar inte hänsyn till restvärdet här. Företaget får inte heller dra av momsen när det gäller hem-pc så din kostnad blir: 10.000-A-skatt (30% beroende på hur mycket du tjänar under året). Kostnaden blir alltså 7000:- Med reservation för fel ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|