FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kan du inte boota upp datorn från CD eller diskett kan du kanske mounta disken mot en stationär dator via en USB-docka eller så.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon nämnde linuxversionen kubuntu, personligen vill jag snarare förorda ubuntu (båda delarna ingår i samma projekt, därav de likartade namnen)...
Vill du ha ubuntu kan laddas ner på ubuntu.com eller så kan du KOSTNADSFRITT beställa installationsskiva på shipit.ubuntu.com (de bjuder på både skivan och frakten) leveranstiden från ubuntu är ett par veckor... vill du ha tag på en skiva snabbare kan du skicka över 11 kr (för portot) till mig så postar jag en skiva direkt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är ju helt samma förutom ena är har KDE och andra GNOME.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men i laptop:en händer inte ett smack. Har provat att starta datorn, stoppa i skivan, starta om, stänga av med skivan i och sen starta upp. Men det enda som händer är att skivan snurrar en stund och skärmen säger fortfarande "Operativsystem saknas". Så all hjälp är välkommen ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Säg åt datorn att den ska boot:a från CD-spelaren. Det finns inställningar för det i BIOS. Om den fortfarande inte boot:ar efter BIOS-inställningarna kanske datorn inte kan läsa den CD-skivan. Prova då att bränna med en annan modell av CD-R.
En kompis till mig köpte en Tecra 9000 dator förra veckan. Han fick inte igång CD-spelaren alls (provade massor olika CD-skivor. Både brända och pressade). När han gick tillbaka dit han köpte den stoppade snubben bakom disken in en CD-skiva som han satte snurr på innan han stängde luckan. Sedan dess har den oftast fungerat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Medlem
|
Kan du inte komma in i setup´en? Om du trycker på "delete"-knappen när datorn går igång menar jag?!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
kullervo, jag förstår inte om du försöker vara rolig.
Men nu har jag iallafall fått veta att om jag har en bootbar skiva i CD-läsaren (bytte från XP till en ME-skiva), och trycker på C upprepade gånger vid omstart (och när Toshiba-loggan syns) så ändras bootordningen. Allt enligt svar på Toshibas supportforum. Så framgången ligger i att jag kan starta datorn med CD-ROM-stöd, att jag kunnat uppdatera partitionerna, och att jag nu har en kommandorad. Min fråga nu är: När jag skriver install, install.exe, autorun eller dir, får jag svaret "Felaktig mediatyp". Hur ska jag kunna starta installationen av OS:et om jag hela tiden får felmeddelande? Tidigare installationer har jag kunnat starta med ovan nämnda kommandon. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lyfter min gamla tråd då frågan är relaterad till min gamla laptop som ska få sig en översyn nu när det finns tid för det.
Jag antog tidigare att jag hade en bootbar CD med WinXP på eftersom autorun fungerade. Nu har jag läst mig till att måste skapa en särskild bootbar skiva (Nero Burning ROM 6). Fråga: Måste jag göra om installationsfilerna till en ISO och använda den vid bränningen, eller går det att använda ovan nämna program för att skapa bootbar skiva med opackade installationsfiler som källa? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|