FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Men saken är ju den också att anledningen att TradeDoubler och liknande ger så små erhållningar, och dessutom allt mer kommit att gå ifrån klick-ration, är ju helt enkelt att det missbrukas något alldeles enormt av för många. Många oseriösa gick ju in på sin sida i tid och otid ifrån olika datorer bara för att klicka, och självklart luras företagen av detta.
Istället borde man ha en högre kvalitetskontroll av alla, och antingen endast släppa igenom de man verkar seriösa eller låta de seriösa nå ett högre steg. Iofs finns "SuperAffiliate" - men det finns många seriösa sidor som dock inte har överdrivet hög besöksstatistik. Självklart skulle det dock vara oerhört mödosamt att gå igenom sida för sida och se ifall de verkar seriösa eller inte (ev. testa under en längre tid). Självklart känns det då seriösare för annonsörer att annonsera hos t.ex. Aftonbladet - där de vet att de som klickar sig vidare verkligen är sådana som är intresserade av att gå vidare. Dessvärre är väl dessutom branschen relativt död idag, och faktum är att många användare är oerhört snåla. Själv skulle jag med lätthet kunna tänka mig att t.ex. betala en mindre avgift (säg 10 kr i månaden eller likande) för att t.ex. få besöka aftonbladet.se fritt - även om det inte är en stor summa för varje enskild person, skulle det generera väldigt stora intäkter. Liknande avgifter skulle kunna tas ut på många andra tjänster, fast visserligen är lite av Internets grundmoral att det ska vara fritt och tillgängligt för alla. Men, t.ex. Lunarstorm (som jag för övrigt inte har mycket för) har faktiskt en smart inkomstkälla med pro-abbonemanget (som iofs inte jag skulle betala för) - något som alla har råd med, och en hel del tydligen gärna vill ha - men det är inget krav för att utnyttja tjänsten. Dessutom är metoden att betala med sin mobiltelefon väldigt angenäm, då många oroar sig för att betala med kort och liknande (vilket jag iofs inte heller förstår, har många gånger betalat med kort - utan problem - men fakta är fakta...). Om branschen ska komma någonstans, måste mer pengar helt enkelt börja snurra - på ett eller annat sätt. En tjänst jag själv skulle önskat, är ett webbmagasin i stil med tidsskriften Café (och, nej - inte för brudarna, utan för det övriga materialet). En sådan publikation på Internet, med samma kvalité, skulle jag med lätthet betala säg 150 kr om året för att kunna besöka fritt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kristian
visst finns branding som fenomen men det är knappast något man använder nätet till. Varför bygga upp en dyr hemsida och satsa pengar på marknadsföring via tradedoubler (som faktiskt tar betalt för sina tjänster oavsett hur avtalet med oss ser ut) om man inte får några besökare? Nej, de företag som marknadsför sig på Internet är i första hans ute efter fler besökare till sin sida. DÄR kan man sedan påbörja sin varumärkesigenkänning i kombination med att sälja produkter eller lansera en ny kampanj. //P-E |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo, men det han menar är ju att t.ex. Coca Cola använder sin marknadsföring på t.ex. TV för att skapa ett igenkänningsmoment - att du rent undermedvetet väljer Coca Cola framför Pepsi när du står i affären, eftersom du känner dig mer hemma med det varumärket.
Ett sådant fenomen borde egentligen fungera lika bra på Internet som på TV eller i tidningar. Carlsberg gör du t.ex. reklam i tidsskrifter (som t.ex. Café) för att hypa sitt märke och nästa gång du går på krogen blir det kanske en Carlsberg. I princip borde en välfungerande annons på Internet fungera likvärdigt, efter ett tags surfande ser du reklamen och blir helt plötsligt sugen på att gå bort till kylskåpet och ta en bärs (och om där är tomt hoppar du in i bilen, kör ner till macken och kommer hem med ett sexpack). Varför en marknadsföring på Internet måste resultera i klick, eller en direkt försäljning på Internet, har jag egentligen svårt att förstå. Tidsskrifter får ju inte betalt per öl du köper på krogen pga marknadsföringen i tidningen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
En resa till australien bör du får betydligt mer för, kanske 300 kr. Men en inrikesresa ska du vara glad som fan för om du får 50 kr. Men jag betvivlar STARKT att det skulle hjälpa ställa krav på tradedoubler och andra affiliate program. Du måste ju inse hur stora dessa nätverk är, att ett par webmasters går ihop skulle de bara förmodligen skratta åt. |
||
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
TD är nog vinnarna i dåliga tider vi får se hur dom klarar sig framöver, jag gissar på att sökmotorerna är det vi skall hålla ögonen på. Admin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
TD är nog vinnarna i dåliga tider vi får se hur dom klarar sig framöver, jag gissar på att sökmotorerna är det vi skall hålla ögonen på. Admin [/b][/quote] Självklart inte, men att få dessa sajter sluta använda TB är lättare sagt än gjort. |
||
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Admin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Ju mer du läser i detta forumet ju mer kommer du att komma till insikt hur fel du har ![]() Branding är en stor grej och värt mycket då besökaren får en aha upplevelse ... å **n det var det xxxxxx sålde. Ingen lyckad kampanj startar utan Branding och det är där vi kommer in, vi ger bort branding. TV4 däremot eller nåt annat medium som inte är lika lätt att mäta ger inte bort branding. Detta är ingen ny sak utan väl känt hos företag med den budgeten som kan köpa abbonenag hos exemplelvis TD och framför allt ett bra säljargument för bolag likt TD så jag gissar att dom skrattar lite åt oss i korridorerna, dumma svenska webmasters. Admin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
med andra ord så får vi starta en site som tradedoubler som tänker på webmasters!
jag har haft mycket ... Edit by: Admin Detta inlägg blev editerat för det saknade relevans till verkligheten. Admin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Nykomling
|
Lite OT men:
Att visa upp sitt varumärke är oerhört värdefullt. Varumärkesigenkänning och image är en stor del av vad all marknadsföring går ut på. Klick är alltså inte alls nödvändigt. Varför skulle man i så fall lägga massor av pengar på att annonsera i tv, tidningar och radio? Varumärkesbyggande är grunden. När ett varumärke väl sitter i bakhuvudet hos folk är chansen mycket större att de väljer just det varumärket när det väl är dags för köp. Man kan ockås säga att när du medvetet eller omedvetet sett en banner ett antal gånger är också chansen större att du klickar på den senare. Alltså ska man både ta betalt för visning och för klick. Problemet är att klick är så mycket lättare att värdera. Om en annons synts på en sida där det ligger 20 andra annonser är det inte så mycket värt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|