Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nya medlemmar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-09, 23:30 #11
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Citat:
Det jag är rädd för är att om vissa med stor kunskap inbjuds till ett specifikt forum dör resterade delen, hur löser man det?
Ett alternativ är att sätta en regel som säger att man endast får skapa nya trådar där utifall man har en anledning att vem som helst inte ska få se.

"Jag startar denna tråd här för att innehållet är inget jag vill att mina konkurrenter ska se..."
"Jag startar denna tråd här för att jag inte vill hänga ut ett företag utan vill bara berätta det för detta slutna sällskap..."
eller
"Jag vill helt enkelt inte att alla ska få läsa det här"

På så vis skapas det kanske endast trådar som ändå inte skapas nu... och därför tror jag inte att resten av WN dör.

Citat:
Vad tror ni om att låta nya medlemmar bli godkända först? Typ att nån moderator skall undersöka den webbsida de säger sig driva så att den finns eller liknande?
Det blir nog bäst så.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-10, 02:30 #12
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Silon@Jan 9 2004, 20:30
Ett alternativ är att sätta en regel som säger att man endast får skapa nya trådar där utifall man har en anledning att vem som helst inte ska få se.

"Jag startar denna tråd här för att innehållet är inget jag vill att mina konkurrenter ska se..."
"Jag startar denna tråd här för att jag inte vill hänga ut ett företag utan vill bara berätta det för detta slutna sällskap..."
eller
"Jag vill helt enkelt inte att alla ska få läsa det här"

På så vis skapas det kanske endast trådar som ändå inte skapas nu... och därför tror jag inte att resten av WN dör.
att ha en avskiljd del för "avancerade" WN-besökare där det är väldigt strikta linjer angående vad som får postas och liknande skulle väl ganska lätt uppfattas som storebrorsfasoner och ha en negativ inverkan på meningen med en avskiljd del. att låta sunt förnuft råda är väl antagligen det bästa.

...jag menar, det finns ju inte speciellt stor anledning till att moderera den extremt hårt enbart för att inte förlora aktiviteten i "officiella" delarna av forumet. att skriva något i en avskiljd del gör ju endast att man får färre personer som kan besvara inlägget (funderingen/diskussionen). är det en speciell typ av synpunkter man är ute efter kan ju vilken fråga som helst passa bäst i den avskiljda delen, på motsvarande sätt som att andra passar bäst i den officiella delen. postande person borde ju veta vad han/hon är ute efter.

tror egentligen inte det krävs så hemskt strikta regler för vilka som bör bjudas in i den "avancerade avskiljda" delen. märks ganska tydligt här på forumet vilka som skulle ha något att tillföra och vilka inte. en person som innehar f-skatt, är webmaster för jättesajt utan att tillföra något till forumet i form av frågor/svar borde knappast platsa i den avancerade delen enbart för att "bevaka" vad som händer och skrivs.

moderatorer/admins borde ha så pass bra uppfattning om vilka som är lämpliga att de fritt tillsammans kan avgöra vem som ska erbjudas möjligheten att delta i den avskiljda ("avancerade") delen. de som moderatorerna/adminsen inte har någon uppfattning om platsar antagligen heller inte in där...

kan inte se några som helst fördelar med att strikt utgå från hårt specificerade regler vem som ska platsa eller ej istället för att låta mänsklig uppfattning avgöra.

nåja, det är endast mina egna åsikter vilka ni kanske inte alls delar. men hursomhelst, det är ju ett forum trots allt och vi är här för att diskutera.

Citat:
Vad tror ni om att låta nya medlemmar bli godkända först? Typ att nån moderator skall undersöka den webbsida de säger sig driva så att den finns eller liknande?
att låta nya medlemmar bli godkända eller ej först är ju egentligen inte relevant. de som registrerar sig gör det av en eller annan anledning vilket antagligen beror på att de har något att tillföra till forumet.
tycker mig inte kunna se några större problem med en massa frågor vad gällande "baskunskaper". visst förekommer det och det kan vi ju gärna vara utan. men sådant skulle man ju snarare kunna lösa genom att öka antalet aktiva moderatorer som på så sätt kunde rensa bort irrelevanta frågor. att avgöra vilka som har något vettigt att tillföra forumet eller ej är nog ganska svårt endast genom att besöka en webadress. först då de yttrar sig kan man avgöra det (åtminstone enligt mig).

finns väl egentligen ingen nackdel med att forumet får fler registrerade personer. speciellt inte om de registrerar sig för att -ha möjligheten- att svara på frågor/fråga frågor. så länge de inte ställer frågor som inte hör hemma här gör det ju ingen skada? (förutom att det eventuellt tar lite extra hårddiskplats för WN?
Oläst 2004-01-10, 03:10 #13
Administratör

Administratör

Citat:
Originally posted by marcuss@Jan 9 2004, 23:30
att ha en avskiljd del för "avancerade" WN-besökare där det är väldigt strikta linjer angående vad som får postas och liknande skulle väl ganska lätt uppfattas som storebrorsfasoner och ha en negativ inverkan på meningen med en avskiljd del. att låta sunt förnuft råda är väl antagligen det bästa.

...jag menar, det finns ju inte speciellt stor anledning till att moderera den extremt hårt enbart för att inte förlora aktiviteten i "officiella" delarna av forumet. att skriva något i en avskiljd del gör ju endast att man får färre personer som kan besvara inlägget (funderingen/diskussionen). är det en speciell typ av synpunkter man är ute efter kan ju vilken fråga som helst passa bäst i den avskiljda delen, på motsvarande sätt som att andra passar bäst i den officiella delen. postande person borde ju veta vad han/hon är ute efter.
Inte strikta regler kanske men det är nog bra att ha som uppmaning iallafall så det inte bildas en egen "klubb" i VIP-delen och resten utesluts... det var det jag tänkte. Men det kanske inte är någon risk. Den som provar får se

Citat:
finns väl egentligen ingen nackdel med att forumet får fler registrerade personer. speciellt inte om de registrerar sig för att -ha möjligheten- att svara på frågor/fråga frågor. så länge de inte ställer frågor som inte hör hemma här gör det ju ingen skada? (förutom att det eventuellt tar lite extra hårddiskplats för WN?
Problemet är dock att det faktiskt ställs mycket frågor som hamnar under gränsen av vad vi tycker är värdefullt. Det mesta hamnar i papperskorgen rätt fort så det är inte alltid man hinner se. Och mycket hamnar på gränsen mellan tillåtet och icke tillåtet.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-10, 04:09 #14
Omg33k Omg33k är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
Omg33k Omg33k är inte uppkopplad
Medlem

Har svårt med många av de här idéerna. Har inte sett speciellt många tecken på att WN förgås av oseriösa medlemmar.

Men jag gillar inte de planer om f-skattesedelkrav eller "x omsättnings"-diskussioner. Driver man en sånt här forum så får man nästan förutsätta att de som registrerar sig är här för att sidans inriktning tilltalar dom. Hurvida det passar sig - har vi moderatorer som avgör.

Förstår inte varifrån behovet att stänga in sig kommer ifrån.
Omg33k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-10, 04:25 #15
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare

Tycker Lastbryggans ideer var bra!

Alltså det är inga elitfasoner jag fråga efter från början utan jag tycker bara att det vore bra om folk som befann sig här hade en site de jobbar lite mer på en en vanlig privatperson som vill snickra en egen hemsida... Till dom finns ju redan en grymt stor sida webforum . nu tex...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-10, 04:51 #16
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Omg33k.com@Jan 10 2004, 01:09
Förstår inte varifrån behovet att stänga in sig kommer ifrån.
Ett exempel är ju åtgången av domännamn som diskuterats på WN... Andra saker har också diskuterats i tidigare trådar.

Jag tror det skulle vara bra med en VIP-del. Tror inte antalet "hemliga" frågor/diskussioner kommer påverka resten av forumet i någon större omfattning - eller?
Ett alternativ till att verifiera nya medlemmar är ju just en VIP-del där man kan "komma från" det övriga ett tag. Tror inte, som det sagts tidigare, att antalet medlemmar är negativt eftersom alla medlemmar har intresse för det som försigår här. De kanske inte ligger på önskad nivå just nu, men alla är vi barn i början...
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-10, 16:50 #17
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Nu är forumet skapat det var det enkla.

Lätt = Skapa forum, skapa VIP som medlemstatus.

Svårt = Vilka litar på vilka här.

Problem direkt , höhö ...

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-10, 17:27 #18
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by WN@Jan 10 2004, 14:50

WN
Ja det blir inte lätt...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-10, 17:56 #19
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by WN@Jan 10 2004, 13:50

WN
tror inte det går att skapa ett forum för folk som litar på varandra till 100% utan handlar mer om att man begränsar vidden av sina idéer. sedan visar det sig med tiden vilka som man bör lita på eller ej.

ett exempel är ju just det med domännamn. nämner någon ett domännamn i VIP-delen borde det vara "praxis" att inte någon annan bara direkt registrerar det utan att kontrollera så att den som nämnde det tycker det är OK. visst kan man inte hindra någon från att registrera det. däremot bör man utesluta personer från VIP-delen som bryter mot praxis.

saker som berör just pålitlighet och liknande kommer nog vara svårt att få fungerande i en VIP-del och bör antagligen fortsättningsvis också skötas per PM när det är som känsligast. när det däremot handlar om att diskutera känsliga saker som man inte vill att alla (som ex.vis råkar hamna på WN från Google) ska se. så bör det nog kunna fungera utan större problem.
Oläst 2004-01-10, 21:20 #20
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

Som sagt har ju det här diskuterats i andra trådar.
Att ämnet kommer upp om och om igen tror jag man får se som att det faktiskt ligger ett behov bakom...

Som jag skrivit tidigare så tycker jag att det är viktigt för wn att få in fler _anställda_ webmasters. Den absoluta majoriteten av de som jobbar med webben är ju ändå anställda för att göra det! Webmasters, infomasters, webredaktör med flera från såväl små och medelstora som stora företag tycker jag att vi ska eftersträva att få hit. Krav på F-skatt eller viss omsättning tycker jag därför drar åt helt fel håll (om det inte kombineras med andra möjligheter).

Vad gäller VIP-rum för vissa speciellt utvalda kanske man istället kan se det tvärtom? Alltså att istället för att ha 1 vip-rum har man 1 helt öppet rum (och resten mer kontrollerat). :unsure:
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017