Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lägre .se pris

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-01, 14:41 #11
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Ibland blir jag lite stum av att se hur ni resonerar - ni har ju faktiskt varit med ett bra tag flera av er och borde därför anammat lite olika faktorer som rimligtvis borde spela in i respektive toppdomäns prissättning, eller ?

dk-hostmaster i söder har med en population på 5,4 miljoner invånare har lyckats sälja 650 tusen .dk-domäner medan NIC-SE ur Sveriges population som överstigit 9 miljoner endast lyckats med lite drygt 390 tusen.

Till saken hör att som att .dk reformerades långt före .se - men det är sannolikt bara en av flera orsaker. Jag tror att vårt eget NIC är sin värsta fiende..

Vad gäller Norge är det inte riktigt jämförbart pga av de restriktioner som finns. Så för Svenskar utan registrerat bolag där skulle dom ju lika gärna vara gratis..

Och att sen dra in .nu i diskussionen blir ju verkligen att blanda ihop saker, då Niue är det minsta självstyrande landet i världen och även om drift och försäljning sker via ett Amerikanskt bolag är .nu-domänerna deras absolut största exportvara. Att förändra priset på .nu skulle ev. slå mot hela landsekonomin !? ...och det sker väl knappast för att NIC.se sänker ett par tior..

Denna prissänkning i etapper för .se får mig att hålla med Jocke - det känns som att NIC-SE dels inte haft en ringaste uppskattning av sin egen marknad/eget marknadsvärde och nu försöker man "rea ut" det som säljas kan..

men men, nu kanske ni tror att jag inte gillar NIC-SE...
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-01, 14:45 #12
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Jag tycker det är fel, runt 200kr per år tycker jag är mycket rimligt. Det ska ju kännas lite för de som bara köper en massa domäner ihop om att någon annan vill köpa dem dyrt.
Citat:
De borde höja priserna.. Det är så många upptagna domainer som ingen gör något med.
Håller med till hundra procent!
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-01, 15:02 #13
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by wiggin@Dec 1 2005, 15:45
Jag tycker det är fel, runt 200kr per år tycker jag är mycket rimligt. Det ska ju kännas lite för de som bara köper en massa domäner ihop om att någon annan vill köpa dem dyrt.
Citat:
De borde höja priserna.. Det är så många upptagna domainer som ingen gör något med.
Håller med till hundra procent
Att använda en prissättning på 200 SEK ist för 120 SEK för att undvika domänhandel känns helt lönlöst. Är man beredd att köpa 500 domäner och lägga ut 60 000 SEK så är man förmodligen mer eller mindre lika beredd att lägga ut 100 000 SEK för detsamma. Den enda effekten det får är att bara de största kommersiella domänhandlaraktörerna blir kvar i leken; dvs de som säljer var och varannan domän för ca 9500 USD . Antalet lediga domäner lär knappast öka drastiskt för det, bara ett förflyttande av ägandeskap till en annan domänhandlare med mer kommersialiserad verksamhet.
Oläst 2005-12-01, 15:05 #14
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Citat:
Ursprungligen postat av wiggin
Citat:

Håller med till hundra procent

Att använda en prissättning på 200 SEK ist för 120 SEK för att undvika domänhandel känns helt lönlöst. Är man beredd att köpa 500 domäner och lägga ut 60 000 SEK så är man förmodligen mer eller mindre lika beredd att lägga ut 100 000 SEK för detsamma. Den enda effekten det får är att bara de största kommersiella domänhandlaraktörerna blir kvar i leken; dvs de som säljer var och varannan domän för ca 9500 USD . Antalet lediga domäner lär knappast öka drastiskt för det, bara ett förflyttande av ägandeskap till en annan domänhandlare med mer kommersialiserad verksamhet.
Bra sagt Marcus, håller med till FULLO!
Håll Er till .NU ni som tycker att priserna bör höjas då :P
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-01, 15:08 #15
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by Jocke@Dec 1 2005, 14:22
Jag håller med, 500-300kr/år vore lagom.
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-01, 15:31 #16
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Du har rätt och fel Marcus,

De aktörerna som köper 500 domäner åt gången lutar sig mot väl genomräknade kalkyler och vet vad han/hon kan betala.
Har du aldrig hört uttrycket: "Domains are real estate for Internet" ?

Men du har rätt i att antalet lediga namn inte ökar - men tänk så här istället: .com är den i särklass största tld:n med i genomsnitt 42 000 nyregistreringar per dag och då tillåter .com inte lika många tecken som .se..

Jag har sett uppskattningar som säger att ca 60% av alla domäner är endera odelegerade eller...ligger i Monetizing partnerprogram som SEDO, DomainSpa etc.

Den typen av handel har vi nog bara sett början av. ( En av de snabbast växande; "Skenzo" är för övrigt sponsor till ICANN-eventet som håller på nu: http://www.icannvancouver.ca/ )
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-01, 18:40 #17
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Driver man en seriös sida, så spelar det ingen roll om namnet kostar 50kr eller 500kr. Det är endast för de som handlar och köper på sig domännamn som glädjs av meddelandet. Detta kommer bara öka antalet registrerade domännamn men knappast öka kvalitéen på webbsidorna.
Är det inte lika bra att låta de som är intresserade av att driva en intressant webbplats, verkligen få de bra domännamnen? Varför ska man stimulera "svarthandeln" av domännamn?

Höj priserna! Det skulle internet må bra av!
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-01, 19:26 #18
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jokkoapa
Du har rätt och fel Marcus,
De aktörerna som köper 500 domäner åt gången lutar sig mot väl genomräknade kalkyler och vet vad han/hon kan betala.
Har du aldrig hört uttrycket: Domains are real estate for Internet ?
Vet inte riktigt vad du vill säga med det? Oavsett om man handlar 500 totalt eller 500 "åt gången" som du säger så spelar ju priset mindre roll långsiktigt för de större aktörerna, vilket var precis vad jag påvisade med mitt förra inlägg.

Citat:
Men du har rätt i att antalet lediga namn inte ökar - men tänk så här istället: .com är den i särklass största tld:n med i genomsnitt 42 000 nyregistreringar per dag och då tillåter .com inte lika många tecken som .se..
Hela resonemanget som diskuterats här gick väl ut på att antalet lediga namn skulle öka?

Citat:
Jag har sett uppskattningar som säger att ca 60% av alla domäner är endera odelegerade eller...ligger i Monetizing partnerprogram som SEDO, DomainSpa etc.
Den typen av handel har vi nog bara sett början av. ( En av de snabbast växande; Skenzo är för övrigt sponsor till ICANN-eventet som håller på nu: http://www.icannvancouver.ca/ )
Har fortfarande inte förstått vad du vill ha sagt med ditt inlägg faktiskt. Du säger att jag har fel men jag har bara sett dig säga att "du har rätt i att antalet lediga namn inte ökar". Vad i mitt resonemang är då fel? Eller var det bara ett sätt för att slänga dig med uttryck som gjorde att du skrev så? Nåja du får ju gärna utveckla..

Citat:
Ursprungligen postat av Filip
Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Driver man en seriös sida, så spelar det ingen roll om namnet kostar 50kr eller 500kr. Det är endast för de som handlar och köper på sig domännamn som glädjs av meddelandet. Detta kommer bara öka antalet registrerade domännamn men knappast öka kvalitéen på webbsidorna.
Är det inte lika bra att låta de som är intresserade av att driva en intressant webbplats, verkligen få de bra domännamnen?
Vad är ett bra domännamn? Jag säger det som har sagts många gånger tidigare: Det är inte domännamnet som gör sajten, det är innehållet.

Citat:
Höj priserna Det skulle internet må bra av
Varför ska folk behöva betala mer för en tjänst som endast gör att den icke vinstdrivande stiftelsen bakom kan dela ut gåvor hit och dit? Det är väl knappast rätt lösning att höja priserna som gör att endast de med fet plånbok har råd att agera som de vill? Nej för mig känns det som att ni är helt fel ute...
Oläst 2005-12-01, 20:01 #19
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Jag har skrivit flera gamla inlägg om Nic.se! Speciellt under min boxman-tvist.

Per Olof Josefsson, gubben som är VD på nic.se borde ha fått sparken för flera år sen. Vad gör han på dagarna? Att administrera .SE adressen måste vara det enklaste jobb som finns. Ändå sitter Nic.se med det sämsta tekniska lösningen för det hela.

Nyhet på nic.se
"Nu lanserar vi automatiskt ompekning med engångslösen.."

Men skämtar ni eller? Så förbannat tragiskt att läsa en sådan nyhet.
Fixa ett system som finns för .com .net och .org.

IIS är en stiftelse som bara kostar, de fyller ingen funktion alls. Bort med dem.
Jag förstår inte varför inte domänägarna har några ombud i IIS, som representerar dem!

Årsavgiften tycker jag är mindre viktig, vad som är viktigare är tekniska plattformen i dagsläget. När den är löst man kan kicka 50% av de anställda, flytta till billigare lokaler och sedan se över svea-ekonomi avtalet så går det garanterat sänka alla kostnader markant.... för Nic.se
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-01, 20:11 #20
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar

En paralell:
Tänk om jag tog över butikslokaler bara för att mina konkurenter inte skulle få möjlighet att öppna en butik i närheten min min.

Säg att man skulle höja priset till 500+moms det skulle inte påverka oss som har EN domain till varje websida vi har men det skulle påverka dem som köper 20-500 domainer barar för att ha dem.

Om man tittar på mitt innehav av domainer så har jag 20 st. 15 av dem behöver jag inte alls och skulle inte ha kvar om de kostade mer. men nu sitter jag och på den och släpper dem inte..

Det förhindrar mina konkurenter att regesterar dem villket är helt bizzzart...
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017