Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

visa tvtablå på din hemsida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-01, 07:15 #11
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Om inte allaannonser är olagligt är nog inte o2grabber olagligt.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-01, 08:19 #12
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by Johan H@Nov 1 2005, 08:15
Nja, nu vet jag inte hur o2Grabber fungerar riktigt men tittar man på som exemplet "slaf.se/tv" så visar denna sidan bilder i form av kanalernas varumärken/trademark osv och de bör man ju ha tillstånd för att visa på sidan i allfall.

Hårddraget:-)
Sedan tror jag det är fritt fram att visa klockslagen :-) men vissa program namn kan också vara varumärken och det kanske även behövs tillstånd att skriva ut dem.
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-01, 18:19 #13
kroax kroax är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2005
Nykomling

Någon som vet en annan tjänst/program än o2grabber?
kroax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-01, 21:40 #14
Eazts avatar
Eazt Eazt är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Eazt Eazt är inte uppkopplad
Flitig postare
Eazts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by kroax@Nov 1 2005, 19:19
Någon som vet en annan tjänst/program än o2grabber?
Frågat snubbarna på QU än? Det är nog inte gratis, men garanterat lagligt iaf! Poker.se har t.ex. tv-tablåsökning genom QU:s tv-site.
Eazt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-01, 22:49 #15
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Citat:
Citera 5 ord eller citera 100 ord är lite skillnad, läs lagen! Där står det även att den som skall främjas vi ett citat är den man citerar. Väldigt enkelt. Allaannonser citerar en kort mening och länkar till källan. Gör o2grabber det? Främjar dom källan? Som sagt läs lagen igen om du ens tog dej tid att läsa den innan du uttalade dej!

Citat:
Originally posted by Eazt@Nov 1 2005, 22:40
Frågat snubbarna på QU än? Det är nog inte gratis, men garanterat lagligt iaf! Poker.se har t.ex. tv-tablåsökning genom QU:s tv-site.
Det vi kan erbjuda är inget gratisalternativ. Vi kan erbjuda vissa sökord som exempelvis "poker" genom att köpa extralicenser från en av våra leveratörer.

Detta iom att vi köper fulla licenser från 3 företag som backup, men vi har hittllis inte haft några problem med nån av leveratörerna. Dock skiljer detajrikedomen markant. (Exempel kommer)

Vissa programbolag erbjuder tablåerna som presstjänst och vissa vill ha trafiken till sin egen hemsida då får man i stället köpa informationen. Vi köper från en källa där informationen är handediterad, ett exempel är att Kanal5's egen tablå vet inte vem som är gäst på Jay Leno Show men det vet vi. Därav kan vi lätt se källan och se till att alla som har den informationen konkurrerar på lika villkor eller råkar illa ut om man provocerar.

kanal5.se: 0030 - 0130 Jay Leno Show USAs största talkshow med en av USAs mest ansedda komiker som programledare. Varje vardagskväll levererar Jay Leno bitska monologer och galna komediinslag. Dessutom intervjuar han i varje program några av världens mest populära och aktuella artister. Originaltitel: The Tonight Show with Jay Leno.

tv.nu: 0030 - 0130 ShowView | 1699376 | Titel: Jay Leno show - Imdb
Övrigt: Amerikansk pratshow från 2005. Gäst: Skådespelaren Seann William Scott. Musik: Aqualung. Även 3/11.

Exemplet poker.se & expressen.se köper in sig på vår mjukvara som söker fram passande program. Vi i vår tur köper en extralicens från en av leveratörerna.

Våra kunder får även ta del av vår ensamrätt på specialgjorda ikoner för resp. kanal. Vissa värderar att inte behöva sätta egna designers på att fixa detta till 85 kanaler.

Att stjäla informationen vi köper dyrt försöker vi dock stävja nån gång per år i tingsrätten, Då källorna editerar unika detaljer och med hjälp av polisen dokumenteras det. Tyvärr har inte polisen tid med det så ofta utan man får ta det när dom har det lugnt.

Vill man ha gratis tv-information rekommenderar jag att man kontaktar respektive programbolag och ber om att få pressinformation få kanalen. Det är gratis oftast och nu när dom frångått PDF bör det vara ganska enkelt att skriva mjukvara som sammanställer.

Svårare än så är det inte. Nu har vi rett ut det en gång för alla hoppas jag. Detta med copyright och varför vissa betalar pengar för informationen till siter och andra inte. Dvs man kan inte sno från andra om informationen är unika och man kan inte citera 1 kb data .

Så en gång för alla, om man vill ha tv-tablåer på sin sida utan att betala. Kontakta de ca 35 programbolagen som finns och sammanställ datan själv. Eller köp från nån som sammanställer informationen billigt, se bara till att dom inte snor info'n

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-01, 23:06 #16
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av Eazt
Det vi kan erbjuda är inget gratisalternativ. Vi kan erbjuda vissa sökord som exempelvis "poker" genom att köpa extralicenser från en av våra leveratörer.

Detta iom att vi köper fulla licenser från 3 företag som backup, men vi har hittllis inte haft några problem med nån av leveratörerna. Dock skiljer detajrikedomen markant.

Vissa programbolag erbjuder tablåerna som presstjänst och vissa vill ha trafiken till sin egen hemsida då får man i stället köpa informationen. Vi köper från en källa där informationen är handediterad, ett exempel är att Kanal5 egen tablå vet inte vem som är gäst på Jay Lenno Show men det vet vi. Därav kan vi lätt se källan och se till att alla som har den informationen konkurerar på lika villkor eller råkar illa ut om man provoserar.

Exemplet poker.se & expressen.se köper in sig på vår mjukvara som söker fram passande program. Vi i vår tur köper en extralicens från en av leveratörerna.

Våra kunder får även ta del av vår ensamrätt på specialgjorda ikoner för resp. kanal.

Att stjäla informationen vi köpter dyrt försöker vi dock stävja nån gång per år i tingsrätten, Då källorna editerar unika detaljer och med hjälp av polisen dokumenteras det. Tyvärr har inte polisen tid med det så ofta utan man får ta det när dom har det lugnt.

Vill man ha gratis tv-information rekommenderar jag att man kontaktar respektive programbolag och ber om att få pressinformation få kanalen. Det är gratis oftast och nu när dom frångått PDF bör det vara ganska enkelt att skiva mjukvara som sammanställer.

Svårare än så är det inte.

Thomas
Vad kostar det?
kroax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-02, 00:29 #17
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by kroax@Nov 2 2005, 00:06
Vad kostar det?
Handediterad info är dyrt, över 1000 kr per kanal och månad + moms.

Sammanställd pressinfo är mycket billigare men då kan man oftast inte få sån volym så det blir lönsamt. Under 100 000 per år bör man kunna deal till sig.

Sökordstjänsten med licens av leverantören för en komplett uppsättning sökord som vi erbjuder är till för företag som vill ha passande content. Kostar ungefär samma som att tanka en bil full med bensin. Dvs inte gratis det heller, men det är inte vi som kommit på den tjänsten utan våra få kunder har kommit till oss.

Om man kan tänka sig att vara offline några dagar medans leveratören byter IP-nummer eller är i tingsrätten kan man nog får det ännu billigare.

Men som sagt i avsnitt 2, det är såna enorma volymer som krävs för besökaren vill ju veta vad som är på tv, inte kolla vad man har för annonsörer. En CTR under 0.08% bör man räkna med på mainstream banners är min erfarenhet. Dvs med TD utbetalning krävs 1000 besökare för att tjäna 30 öre inkl moms ...

Jag lovar att alla här på WN som lever på annonsering håller med mej om att ju mindre content du har på sidan ju mer tjänar du om du väl får trafiken. Så därav kommer och går tjuvarna allt som oftast så det är inte värt att jaga dom kortsiktigt.

Men som en viss person sa "make no misstake", jag har rätt bra koll på internet som ni säkert förstår iom att jag hänger här mest av alla. Dock skall det till lite mer nu för tiden och det skall vara mer kännbart för den som väljer att stjäla informationen vi och våra anställda lever av.

Bättre att förbereda sig nåt år eller två så att tjuven i fråga lider illa länge då vi oftast bara får skadestånd. Hittills har vi bara vunnit i ett 10 tal mål under åren och i ett av fallen var det ett större företag som sedan gick i konkurs. Nu är dom nån leta.se kopia med espottingannonser och tidigare var dom en svenska yahoo.se konkurrent med potential ...
Oläst 2005-11-02, 05:37 #18
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Citera 5 ord eller citera 100 ord är lite skillnad, läs lagen! Där står det även att den som skall främjas vi ett citat är den man citerar. Väldigt enkelt. Allaannonser citerar en kort mening och länkar till källan. Gör o2grabber det? Främjar dom källan? Som sagt läs lagen igen om du ens tog dej tid att läsa den innan du uttalade dej!
Så alla annonserar citerar 5 ord eller däromkring?
Bevis för att det är felaktigt påstående.

Sen kan vi gå vidare, alla annonserar rippar rubrikerna rakt av på varje annons.
Det är precis samma sak som att rippa rubriken på den aktuella filmen/serien m.fl. som går på TV.

Absolut ingen skillnad på att rippa en annons eller ett program i en tvtablå.
Den stora skillnaden och den enda faktiskt är väl att allaannonser länkar till t.ex. blocket om man klickar på en annons.

Så det innebär om man rippar content från dessa sidor som t.ex. tv3 så ska man länka t.ex. "Simpson" till TV3 då har du gjort en allaannonser.se kopia rakt av. Ingen skillnad!

Detta förutsätter ju självklart att man inte snor info om vad programmet innehåller om man klickar på t.ex. "Simpson". Vet inte hur det skulle vara lagmässigt om man länka vidare till imdb, men där ser jag inga större problem! Länkar är ju lagligt :-)
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-02, 10:47 #19
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by Johan H@Nov 2 2005, 06:37
Så alla annonserar citerar 5 ord eller däromkring?
Bevis för att det är felaktigt påstående.
Nu var 5 ord bara ett exempel, läs citatlagen så ser du vad jag menade. Ett kortare stycke borde jag kanske skrivit eller två meningar.

Citat:
Sen kan vi gå vidare, alla annonserar rippar rubrikerna rakt av på varje annons.
Det är precis samma sak som att rippa rubriken på den aktuella filmen/serien m.fl. som går på TV.

Absolut ingen skillnad på att rippa en annons eller ett program i en tvtablå.
Den stora skillnaden och den enda faktiskt är väl att allaannonser länkar till t.ex. blocket om man klickar på en annons.
Jag skulle vilja påstå att en tvtablå där man inte kan få detaljerad info om tvprogrammet är ingen tvtablå. Men där kanske vi ser det olika.

Citat:
Så det innebär om man rippar content från dessa sidor som t.ex. tv3 så ska man länka t.ex. "Simpson" till TV3 då har du gjort en allaannonser.se kopia rakt av. Ingen skillnad!
Jag skulle vilja påstå att en tvtablå där man inte kan få detaljerad info om tvprogrammet är ingen tvtablå.

Citat:
Detta förutsätter ju självklart att man inte snor info om vad programmet innehåller om man klickar på t.ex. "Simpson". Vet inte hur det skulle vara lagmässigt om man länka vidare till imdb, men där ser jag inga större problem! Länkar är ju lagligt :-)
Jag skulle vilja påstå att en tvtablå där man inte kan få detaljerad info om tvprogrammet är ingen tvtablå.
Oläst 2005-11-02, 11:43 #20
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Då kan vi kanske komma överens om att det är lagligt att citera tablåtitlar som max brukar vara några ord och sedan länka alla dessa till exempelvis Tomas site tv.nu och dess specifika tablåinfo i ett target=_blank fönster?

(Jag har varken en sån här sida eller ambitioner att skapa en, försöker bara sammanfatta vad som är OK att göra.)
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017