FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Upptäcks rena sakfel så är jag tacksam om det påpekas och gärna referenser till källor som styrker fakta. Jag handlar inte med domäner och har därför inget som helst ekonomiskt intresse i detta. Vad jag förstått var du tidigare en aktiv domänsamlare. Du arbetar nu för IIS och har därmed indirekt ett egenintresse av att IIS kan sälja så många domäner som möjligt. Jag påstår inte att det är fel. Men det är lättare att förstå din inställning till handel med domäner när man har det i åtanke. Jag försöker undvika personliga påhopp, då alla har olika inställning till saker och ting. Jag har framfört synpunkten att man som företagare bör tänka på vilka värden man skapar för kunden, för att skapa långsiktiga och ömsesidigt lönsamma affärer (då pratar vi mestadels B2B-affärer). Det är tydligt att domänsamlare och andra som handlar med domäner upplever det som provocerande att jag över huvud taget tar upp frågan om att tänka på vilka värden man skapar för kunden. Detta är dock frågor som berör alla företag och företagare, jag ställer samma frågor till alla som driver företag; Vad kan du bidra med för värde till kunden? Domänhandel är inget undantag. Som mångårig datakonsult så konfronteras jag med detta dilemma inför och under varje uppdrag, jag måste motivera för kunden vad jag bidrar med för värden och varför de ska anlita mig över huvud taget. Därför har jag full förståelse för att kunden verkligen vill ha ett mervärde när de gör en affär. Ibland lyckas jag och ibland misslyckas jag med att motivera mitt mervärde. Ingen domänhandlare/domänsamlare har gjort några som helst seriösa försök att förklara vilket mervärde man skapar i sin affärsmodell. Jag är villig att lyssna till de sakliga argument som framförs. Låt se vad dessa argument är... Nu råkar det vara så att trådskaparen själv har ett bolag som heter BLEK och av hans inlägg i denna tråd förstod jag att han önskade skaffa domänen blek.se för att han ville ha samma domännamn som sitt bolagsnamn. Det var inte jag som hittade på det. Jag har heller ALDRIG sagt att det måste vara på det sättet, det kan dock vara praktiskt i många fall att man som företagare även har sitt företags firma som domän, men som sagt inga krav, och det är givetvis min personliga åsikt (jag hoppas man får framföra sina åsikter här på WN). Jag har uppfattat det som trådskaparen har ett litet företag (soloföretagare) så finns möjligheten att se till alternativa kostnader: Alt 1) Behålla nuvarande firmanamn BLEK (kostnad 0 SEK) och köpa blek.se (kostnad 1500 SEK) + några timmars jobb med förhandling med domäninnehavaren, omregistrering m.m. Totalkostnad: 1500 SEK. Alt 2) Byta firma till något annat helt unikt (kostnad 800-1100 SEK), registrera samam domännamn (kostnad 99-200 SEK), några timmars jobb med att hitta på ny firma och kolla på bolagsverkets sida att den är unik, samt kolla att domänen är ledig. Så snart bolagsnamnet är godkänt så kan han då regga domänen genom sitt webbhotell (vet ej vilket). Fördelen att han slipepr strulet med att förhandla med nuvarande domäninnehavare. Totalkostnad 899-1300 SEK. Alt 3) Att behålla nuvarande firma BLEK (kostnad 0 SEK) och registrera en helt ny domän (kostnad 99-200 SEK) + några timmars jobb med att hitta på en ny domän och registrera den genom sitt webbhotell. Nackdelen att han då kommer ha olika firma och domännamn vilket inte stämer med trådskaparens krav i just den här frågan. Totalkostnad 99-200 SEK. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-22 klockan 12:39 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
En bra domännamn kan vara värt betydligt mer än 1500 men även mindre.
Att det skulle vara värt 99 kr är i det här fallet uteslutet och att det inte skulle vara värt mer än 2000 är enligt min mening omöjligt att säga utifrån din information. Det beror på varför du vill ha namnet och en rad andra faktorer. Ett bud på 1500 är antagligen ett bra startbud. Fråga dig själv hur många nya kunder domännamnet behöver generera för att det ska vara värt pengarna? Räcker det med en kund för att du ska få tillbaka dina sattsade pengar eller behövs det 1000, eller 30.000? Kolla på google keywords hur många sökningar ordet har per månad. Är det få eller många? Vad har du för namn idag? Är det halvdant, svårt att komma ihåg? Fungerar det nya namnet bra i reklam? Genom att få tag på namnet ser du ju även till att det inte hamnar hos konkurrenter. Andra faktorer som bidrar är hur många av de övriga varianterna av namnet som reggats/används? Finns någon av följande varianter av namnet ledigt? Finns namnet med å,ä,ö? Finns .com/.nu ledigt? Plural, singular varianten av namnet? Om alla övriga varianter av namnet reggats tyder det på att namnet är populärt särskilt om dessa används till andra sajter/företag. Eller är de enbart parkerade? Jag ska ge dig ett tips. Kolla på name.com om .tel varianten är ledig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
"Antagligen tror väl killen nu att han sitter på en guldgruva
och ska tjäna miljoner bara för att jag visat intresse för hans sketna domän." Eftersom han inte nämner att det är ett premiumnamn eller ens något särskilt ord så är det oerhört svårt att ens ge en högre uppskattning än några hundringar. Har den inget värde så låter kanske ägaren den löpa ut ändå och då snackar vi en hundring i registreringsavgift. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
BjörnJ:
Visst är det så. Men jag syftade mer på värdet av en domän som inte används, är inget premiumnamn* eller ens ett vettigt ord*. En domän som trådskaparen kallar "sketen". Med den information vi fått är denna domän egentligen totalt värdelös förutom just för trådskaparen själv som har ett passande företagsnamn. * Skulle domänen varit premium eller ett bra ord så förutsätter jag att trådskaparen skulle nämnt detta. Hur skulle vi annars ens kunna hjälpa honom det minsta med värderingen? Senast redigerad av KristianE den 2009-09-20 klockan 10:35 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Absolut lägsta nivå på bud borde nog vara vad det kostar att snappa domänen om den inte skulle förnyas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Blek hjälper knappast nya kunder att hitta dig (varken SEO eller type-in), men om firman heter så är det klart att du vill ha den domänen. Det är i alla fall lätt att komma ihåg.
Det är väl oftast ingen höjdare att ha bindestreck i domännamn, speciellt inte flera stycken. Om du inte får den önskade domänen kan det kanske vara värt att fundera på att istället välja ett domännamn som beskriver verksamheten. Bra för SEO. Det är sant att det tar tid att försöka köpa domänen också, och den tiden kan eventuellt vara bortkastad. Det absolut svåraste tycker jag dock är att komma på bra namn, där dessutom domänerna är lediga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hålller med BjörnJ - "blek" skulle jag själv ha avstått från för att beskriva min verksamhet.
Men av dina registreringar att döma så är det väl så att B L E K är en förkortning av din firma - dvs B och L förstår jag är initialerna av ditt namn och E och K bör väl då rimligtvis stå för exempelvis ekonomisk konsult (eller motsvarande, det är alltså bara en gissning för mina exempel nedan). För att då Sticka ut och branda din egen verksamhet, men ändå ha ett verksamhetsbeskrivande namn, så skulle jag hellre rekommendera dig att tänka i termer: "BL Ekonomi" (blekonomi) "BL Ekonomi Konsult" (blekonomikonsult) "BL Ekonomen" (blekonomen) ..eller något som kanske inte riskerar att få en negativ klang som "blek" har - (det känns lite medelmåttigt innan man ens besökt sidan om du förstår vad jag menar) Vad gäller bindestreck, så fungerar det bättre som avskiljare av typen: "BL Ekonomi" (bl-ekonomi) eller hoppa kanske över en av initialerna i ditt namn så att du får "[placeholder för ditt efternamn] ekonomi" (Lekonomi) "[placeholder för ditt förnamn] ekonomi" (Bekonomi) Nu vet jag inte din verksamhet eller målgrupp, men jag tror att du bör se de slantar du investerat i "b-l-e-k"-domänerna som läropengar - men valet är naturligtvis ditt och ingen annans. Men tänk på att ditt firmanamn absolut inte ordgrannt behöver återspeglas i domänen till fullo. Det går utmärkt att driva en eller flera tjänster med helt olika namn i ett firma- /bolagsnamn. Lycka till! Senast redigerad av Internet Sweden den 2009-09-20 klockan 16:03 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nä ordet "blek" har ju ingen rolig innebörd. Och med tolv bindestreck blir det dessutom bara amatörmässigt...tyvärr.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Tänk också på att arbeta in ett nytt okänt företagsnamn till ett varumärke kan kosta 10.000-100.000 tals kronor mer i tid och pengar än om man kan komma över ett vanligt, enkelt att komma ihåg ord som går att använda i marknadsföring.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|