Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


wordpress Mu med flera domäner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-03-01, 16:12 #1
engan engan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 17
engan engan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 17
Standard wordpress Mu med flera domäner

Jag upptäckte just att det är väldigt enkelt att köra en wordpress installation med flera domäner kopplade till sig (så att varje domän får en unik sida). Finns det några stora nackdelar gentemot att köra separata wordpress installation för små sidor med få besökare?

Jag såg fördelen i att sidan borde ta mindre resurser än om det är flera (ren spekulation från min sida), enklare att underhålla plugins och teman.

Men blir det skillnad för seo och liknande, har sett att det finns speciella plugins som gör sitemaps för mu installationer, har inte hunnit testa om inte de vanligaste seo pluginsen inte fungerar något bra.

Så, för och nackdelar med en installation för flera domäner? (givet rätt få besökare)
engan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-03-01, 23:57 #2
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Jag har ett sådant upplägg med några av mina domäner. Det är ingenting som jag kommer använda i fortsättningen.

Några av nackdelarna med min lösning:
* Alla plugins fungerar inte bra med Wordpress MU.
* Sidorna har en gemensam databas (går kanske hålla separat?). Det har därför varit krångligt att flytta sidorna till en separat Wordpress-installation.
* Attacker på en sida kan sänka alla sidor. Jag har haft en del problem med nedtid på grund av det.
* När jag har gjort ändringar i t.ex. css för ett tema så har ändringarna skett för varje sida som använder temat.

Om du är ute efter ett enkelt sätt att underhålla plugins och teman så finns det andra sätt. Några exempel på tjänster är ManageWP, Jetpack, iThemes Sync och InfiniteWP. Jag har inte använt något av dessa själv, men det kan ju vara ett alternativ om du vill kunna publicera inlägg och uppdatera plugins från ett ställe. Det finns dock en nackdelar med sådana lösningar också.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-03-02, 08:39 #3
engan engan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 17
engan engan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 17
Tack för mkt bra input! Tror jag undviker att slå samman mina olika wordpress installationer till en gemensam och kör på som vanligt i stället.
engan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017