Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Så här blåste Tobias L mig

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-08, 11:22 #11
blomkruka blomkruka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 47
blomkruka blomkruka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 47
Lite nyfiken på hur han tog emot betalningen?
Var det genom något företag/enskild firma eller liknande? I så fall kan du glatt skriva precis vad du vill utan att oroa dig för någon "stämning". Han försöker bara skrämmas.
blomkruka är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 11:40 #12
Onpu Onpu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 63
Onpu Onpu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 63
Citat:
Ursprungligen postat av bjornstrom Visa inlägg
Jag förstår inte hur du kan förvänta dig att få något överhuvudtaget för 1000kr

En duktig utvecklare kostar runt tusenlappen i timmen - ett fungerande system med "garantier" och support som du verkar förvänta dig får du nog ge en kvarts miljon eller mer för från en seriös aktör.

För mig låter det som två privatpersoner med helt olika förväntningar som båda får lära sig något av detta. Köparen ska ha rimliga förväntningar - du får vad du betalar för. Säljaren - var tydlig med vad du säljer och dämpa köparens förväntningar.
Priset har ingen betydelse, det har däremot det som utlovas. Det är säljarens ansvar att göra tillfredställande vinst, inte köparens. Vem vet, han kanske har sålt detta "färdiga och felfria" script till 10 000 personer. För 10 000 000 kr kan det bli en skaplig timpenning.
Onpu är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 11:41 #13
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Huruvida Tobias L har "blåst dig" är en rätt subjektiv bedömning, efter att ha läst lite vad du skriver tycker jag inte det är så självklart att så är fallet, och att utifrån detta hänga ut honom tycker jag inte är speciellt lämpligt. Inget skript är helt buggfritt och att fixa de fel du beskriver kan inte vara speciellt svårt om skriptet i helhet fungerar mer eller mindre, och köpesumman är ju inte heller speciellt stor. Köpet verkar ju ha gjort utan ett tydligt avtal och det är lika mycket ditt eget ansvar detta.

Senast redigerad av Danielos den 2011-08-08 klockan 11:44
Danielos är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 11:53 #14
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Om nu resonemanget för många är att summan inte är så stor, varför betalar då inte säljaren tillbaka summan och slipper all felsökning, allt ansvar istället?

Låter ju korkat att ta resonemanget med att köparen inte ska förvänta sig mycket medans säljaren vägrar betala tillbaka denna lilla summa för ett script som säljaren inte får iordning för köparen, även om köparen nu har bytt webhotell enligt rek. av säljaren.
AnOnYmUs är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 12:18 #15
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Nu vet jag inte exakt vad ni har sagt till varandra och det är lite svårt att bilda sig en uppfattning med bara din version av det hela. Jag antar att ni inte heller skrivit något avtal om det här.
Men har han verkligen lovat att han ska fixa allt åt dig så är det ju det som gäller. Kan han inte lösa det så bör han ju betala tillbaka pengarna.
Priset spelar ju ingen roll om han lovar att fixa det, men för den summan kan man ju inte riktigt kräva att han ska jobba flera dagar med att fixa systemet för dig. Då är det bättre att bara häva köpet, betala tillbaka pengarna och ta tillbaka skriptet.

Det där med förskottsbetalning eller inte är ju inte så enkelt i såna här fall. Betalar man inte i förskott riskerar ju säljaren att inte få några pengar alls efter fullfört arbete. Speciellt inte om man jobbar direkt på köparens webbhotellskonto så att kunden enkelt kan ta en kopia av allt.

Det är riktigt dåligt av säljaren att hålla på att hota med stämningar hit och dit. Det är dock inget som du behöver oroa dig för. Han kommer aldrig stämma dig för en affär värd 1000 där han inte har levererat vad han lovat som du påstår. Han har ju fått pengarna.
pelmered är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 12:33 #16
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det är riktigt dåligt av säljaren att hålla på att hota med stämningar hit och dit.
Fast stämningen har ju inte med affären i sig att göra utan är rör ju ev. förtal, vilket jag kan se en bra orsak att misstänka, har skriptet sålts privat så kan ju TD inlägg absolut misstänkas vara förtal. (ett inlägg som redan har gjorts tidigare) Om skriptet har sålts via ett företag, kan man inte hänga ut en person i företaget utan man måste bara nämna företagsnamnet, annars blir det förtal. Hursomhelst måste man ha bägge parters utlåtande om vad som har hänt för att kunna bilda sig en uppfattning.

Senast redigerad av Danielos den 2011-08-08 klockan 12:39
Danielos är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 13:36 #17
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Man ska få det man blivit lovad oavsett prislappen.
Det här hör till ovanligheter i mitt liv, men jag håller med dig.

Som någon annan sade så är det svårt att bilda sig en uppfattning då man bara hört ena delen av historian. Men om det är som Henrik säger så måste jag säga att jag är djupt besviken på Tobias (och AdSite).
Sweely är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 14:00 #18
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Om skriptet har sålts via ett företag, kan man inte hänga ut en person i företaget utan man måste bara nämna företagsnamnet, annars blir det förtal.
Var har du fått det ifrån?
Klart som korvspad att du kan nämna en företagsföreträdare/kontaktperson vid namn om denne explicit gjort utfästelser i sitt yrkesutövande..
Internet Sweden är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 14:08 #19
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag tänker inte lägga mig i gnabbet, mer än att jag konstaterat att jag själv genom åren köpt en ganska lång rad "turnkey scripts" här och annanstädes och som så gott som aldrig har scripten fungerat klockrent, utan viss editering/anpassning.

Så jag tror som någon tidigare skrev att det nog främst handlar om två parters olika förväntningar, mer än att någon skulle "blåst" någon - tråkigt och beklagligt!, men utan köpeavtal som reglerar vad som ingår och inte, så blir det ju inte mer än ord mot ord och käbbel.
Internet Sweden är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 14:26 #20
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Ja en annan stor anledning till varför jag postar här är också för att man lär sig så otroligt mycket VARJE gång. Finns i princip inget bättre sätt att bli bättre på att hantera situationer än givetvis drabbas först men också höra hur andra betydligt mer erfarna webbmasters hade gjort och har att säga om situationen.

Dessutom är detta INTE samma tråd jag postade förut, hur skulle det kunna vara det när jag i tråden skriver om den förra tråden Den förra tråden finns däremot sparad på min dator.

Jag är bara less på att han charmar andra webbmasters med sitt nya projekt på twitter och allt och verkar såååå trevlig. Det trodde jag som sagt också att han var men så fort det inte går efter hur han vill så byter han stil direkt. Ingen är perfekt och definitivt inte jag, men jag hade i alla fall betalt tillbaka pengarna om jag insett att jag inte haft möjlighet att fixa felen i det jag sålt och lovat att det ska fungera. Dessutom fick hoten om stämningar etc. andra vuxna i min närhet att undra hur det var fatt (helt ärligt) då han försöker vända på situationen till sin fördel.

Lite komiskt är också att det senare kom fram Tuggummin.se INTE såldes 100% fungerande, det skrev han - har det loggat. Från början angav han alltså till mig att det skulle fungera till 100% - men samtidigt undanhöll han alltså att sidan dom sålde hade haft samma problem vid försäljningen, och försökte bortförklara sig med att "dom betalade oss för att fixa felen".

Men snälla nån jag ville aldrig köpa något som inte fungerade! Sådana fel kan man ju gärna nämna vid en affär..

Och jag ringde faktiskt och pratade med en sån där Jurist för att jag just då blev lite skrämd utav honom. Juristen påpekade dock det InternetSweden också skrev att man måste kunna få nämna företagsnamn etc. och det är väldigt långsökt att stämma någon för ett inlägg på ett forum. Dessutom i detta fall så hade dom bara lagt ner fallet och OM dom hade gått vidare med det så lär det ha stått i kvällstidningarna om hur herr Tobias stämmer en minderårig efter att ha blåst denne.

Jag vet att många har fått en bra bild utav Tobias. Men snälla, tänk efter lite. Han hade i princip ingen närvaro här på WN alls utan blev väl medlem i samband med det nya projektet. Jag har hängt här rätt länge och många av er har säkert sett både dåliga och bra sidor utav mig i mina inlägg och trådar.

Jag vill vara fullt trovärdig och skulle inte tveka att visa skypelog eller liknande för er som tvekar.

Sen så försökte jag få tillbaka pengarna mot att jag tog bort scriptet, men det gick tydligen inte då jag hade kunnat sprida det redan överallt.

Senast redigerad av Dakota den 2011-08-08 klockan 14:39
Dakota är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017