Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Försöker förstå Googles rankingtänk.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-05, 02:12 #1
minken minken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 7
minken minken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 7
Standard Försöker förstå Googles rankingtänk.

Hej!

Jag börjar mitt första inlägg med att presentera migsjälv.
Mikael heter jag, och jag driver sedan i början av December 2010 en webbutik.
Jag, som de flesta andra nyföretagare, har en ganska begränsad budget, då jag investerat ganska mycket pengar i tillverkningsprocessen av mina produkter, och därför försöker jag hitta det mest (kostnads)effektiva sättet att marknadsföra sig företaget.

Adwords? Jepp. Jag har helt fokuserat på Adwords, och det funkar helt klart. Om det är värt pengarna vet jag ej, då jag inte direkt har något annat att jämföra med i dagsläget.

Jag har försökt optimera min webshop efter vad jag har lärt mig. Jag läser tre olika böcker, samtidigt som jag läser mycket på forum som detta, seo-forum och e-handel.se, och hittills tycker jag att det har funkat rätt bra, relativt snabbt.

Under januari och februari har jag inte legat bland de 100 första sökresultaten på mitt främsta sökord. Vi kallar det "apa"

Men resultatet för "coola apor" har legat på 23'e plats konstant från typ 19 januari.

Frasen jag är bäst rankad på är "roliga apor". Där klättrade jag från 48'e plats till 11'e plats från 2dec till 19 januari. Och jag har alltså legat på 11'e plats sedan januari. Tills idag. Nu ligger den frasen på 26'e plats!

Det skumma är att jag har bara gjort grejer för att optimera min webshop, och hela tiden hållit allt i trim, efter vad jag lärt mig.


Till saken hör att jag idag lade upp ytterligare en Adwordskampanj. Och jag kan inte låta bli att mistänka ett samband.

Någon som vet om detta är ett normalt beteende, eller är det bara en slump? Isf. vad kan jag har gjort för att detta skulle ske?

Ska tillägga att jag under dessa två månader som gått är endast ca 8% av träffarna från organiska google-klick.

Jag är tacksam för era inputs och eventuella svar på mina frågor

Bästa hälsningar
Mikael
minken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-05, 09:23 #2
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Låter som du är rätt påläst inom just SEO och optimering.
För att klättra mer i SERP:en kanske du borde titta på inlänkar?

Helt enkelt få dina kunder att skriva blogginlägg/artiklar om dig/dina produkter.
Hur exakt, beror ju givetvis på vad det är för produkt.

Brukar vara ett billigt sätt att både få kraftfulla inlänkar, stiga i SERP:en och nyttja social biten i att sprida en produkt/sajt. Mun till mun-metoden i marknadsförning är nog rätt underskattad.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-05, 11:28 #3
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Citat:
Ursprungligen postat av minken Visa inlägg
Text
Du nämner inte så mycket om inlänkar, jobbar du med att få inlänkar till din E-butik? Länkar du till produkterna eller till huvudsidan? Som du förstår så är det svårare att rankas på breda/allmänna sökfraser, t.ex svårast är apor, men "roliga apor på nätet", "billiga små apor" är enklare.

Adwords påverkar inte det organiska sökresultatet, OM man nu inte klickar sig vidare och väljer sedan att skriva/länka till de produkter du har.

Senast redigerad av Captcha den 2011-03-05 klockan 13:45
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-05, 13:59 #4
minken minken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 7
minken minken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 7
Tack för era svar!

Nja, Gällande inlänkar måste jag erkänna att jag har varit dålig på att försöka sprida min länk.
Jag kollade in Länkbankstråden på SEO-forumet, och har lagt till min site till alla som inte kräver tillbakalänk. Jag vill inte ha e massa skräp på sidan helt enkelt.

För övrigt har jag en blogg som går parallellt med e-butiken, den uppdaterar jag nästan dagligen. Samtidigt som jag har en facebook-sida och twitter. Facebook är väl mest aktiv, medans twittern inte riktigt har kommit igång.

Jag förstår att jag borde försöka sprida min länk på bloggar, forum..?
Jag postade en gång på ett forum, men då blev jag bannad för spam... Kändes väl sådär.
minken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-05, 14:28 #5
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Du ska försöka få dina användare att skriva / blogga / prata om dina produkter.
Hur du ska göra vet jag inte, då jag inte vet vad du erbjuder för något (svårt att föreslå något då)

Länkbankar är väl si och så, inget du direkt får resultat av.
Att regga sig på forum och spamma en länk är ingen vidare hit, dessutom brukar forum dessutom ha rel="nofollow" på länkar, då gör det inte mycket gott rent seo-mässigt.

Försök att få igång en diskussion om din tjänst/produkt istället
PR PR PR!
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-05, 14:43 #6
minken minken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 7
minken minken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 7
Ah, ok. Men det forumet som jag postade på var definitivt inte nonfollow. Jag fick massor av klick, de två dagarna som min post låg i tråden.

Men, jag ska se om jag kan snickra ihop nått bra och få folk att skriva om mig.

Skulle det vara någon idé att sätta upp alla mina oanvända domänder och länka till min e-butik alt. 301 därifrån? Jag menar, 5 extra inlänkar kanske bidrar något?
minken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-05, 14:45 #7
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
rel=nofollow är bara för sökmotorer.
att du får klick är ju absolut OCKSÅ bra. Men seo-mässigt spelar länken ingen roll.

Ang. dina andra domäner så... nja.
Snarare tvärt om. Om dom hostas på samma ip kommer det definitivt inte spela någon roll.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-05, 15:07 #8
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av minken Visa inlägg


Till saken hör att jag idag lade upp ytterligare en Adwordskampanj. Och jag kan inte låta bli att mistänka ett samband.

Någon som vet om detta är ett normalt beteende, eller är det bara en slump?
Hej! Oroa dig inte. PPC kampanjerna som du har via adwords påverkar inte din rankning vare sig bättre eller sämre.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-05, 15:28 #9
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Det är bra att du har läst och fortsätter läsa på. Det tar ett tag innan man lagt all kunskap till rätta.

Jag ska försöka förtydliga det här med länkar och vilken nytta de gör för din webbplats. Du säger sprida din länk (singular). Din webbplats har lika många länkar (url:er/adresser) som den har sidor. Det är viktigt att både sprida url:en till din startsida och till undersidor som produktkategorier eller produktsidor.

Länken fungerar både för att generera trafik (potentiella kunder som klickar på den), men används också av sökmotorer för att ranka den aktuella sidan som blir länkad.

Det första du bör göra när du skapar ingående länkar till din webbplats är att göra en sökordsanalys. Vilka sökord eller sökfraser är relevanta för den aktuella sidan, samt vilka sökord söker folk på mest. Använd sökord och sökfraser som folk kan tänkas söka på, i texten på den aktuella sidan. Det behöver inte vara startsidan som ska synas på Google alla gånger, utan det är viktigt att även ranka bra med undersidor.

För att göra det enkelt så säger vi att du har en sajt som säljer tvål. Den består av två produktkategorier; hårda tvålar och flytande tvålar.

tvalshoppen.se (startsidan): Optimeras mot generella sökord om tvål. T.ex. "tvål", "billig tvål", "tvål på nätet" osv.

tvalshoppen.se/flytande-tval/: Optimeras mot sökord relevanta för undersidan, t.ex. "flytande tvål", "mjuk tvål" osv.

tvalshoppen.se/hard-tval/: Optimeras mot sökord relevanta för undersidan; "hård tvål", "hårda tvålar" osv.

Länkarnas utformning:
Länkarna ska innehålla det eller de sökord som är relevanta för den länkade sidan. Om du t.ex. vill hjälpa kategorisidan om flytande tvål att ranka högre på sökfrasen "flytande tvål" så ska länken se ut så här:

<a href="http://www.tvalshoppen.se/flytande-tval/">flytande tvål</a>
D.v.s. peka direkt mot den mest relevanta undersidan samt innehålla det ord eller den fras du vill ranka bättre på.

Hoppas jag lyckades förklara det här med länkar på ett begripligt sätt
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-05, 21:13 #10
minken minken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 7
minken minken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 7
Jine:
Men jag har alla domäner på olika webhotell. Då borde det väl funka?

kw_wasabi:
I dagsläget har jag inte speciellt många "kategorier". Däremot har jag klart en startsida och en produktsida, och jag har ganska lika sökord på alla sidor..

Nu ska jag definitivt lägga mer energi på att skramla ihop en massa inlänkar, och jag ska se till att tänka på länkarnas utformning.

Tack för hjälpen allesammans.
Ni kommer definitivt se mer utav mig här på foret, och förhoppningsvis kan jag hjälpa er med något med i framtiden

/Mikael
minken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017