Kom ihåg mig?

Linux VS Windows

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-12, 12:18 #21
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Trevlig med många tycken och tankar om både Linux och Windows!

Får väl hoppas att ni har (och ev. fortsätter) avreagera er här istället för runtom i forumet om detta
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-12, 22:10 #22
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Originally posted by Decibel@Nov 12 2005, 12:18
Trevlig med många tycken och tankar om både Linux och Windows!

Får väl hoppas att ni har (och ev. fortsätter) avreagera er här istället för runtom i forumet om detta
Blir lätt konflikt i andra trådar när någon skriver att det är på ett visst sett baserat på denne användares erfarenheter medans någon annan inte alls tycker det är så Men så är det väl egentligen i alla trådar/ämnen, bara det att Windows och Linux är väldigt känsligt.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-12, 23:54 #23
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Behöver du specefikt behov kan du bygga det själv och utveckla, skulle alla bygga på en dist så skulle det blivit lite som windows du får bara en hög skit som standard med saker du inte vill ha kanske.
Jo och där kommer ju användarvänligheten in i bilden. Eftersom ingen annan drar upp det så gör jag det. Detta som du nämner passar personer som har massa extra fritid och kan sätta sig ner och bygga sin egen dist utifrån sina behov och det är garanterat inte lätt heller.
Du drar ihop precis de argumenten som är egentligen viktigast att beakta när man ska välja det som ska driva ens dator.

Först och främst vill jag säga det här, ingen har sagt att folk ska bygga linuxdistar när det uppstår speciellt behov. För det finns det pionjärer som HAR tid och VILL lägga ner massa jobb på det.

Det betyder inte att Nisse måste sätta igång och bygga sin distribution så fort han har ett behov. Ta t.ex. alla de endisketts-brandväggsdistributioner. Jag menar, NÅGON har ändå suttit och plockat ihop dem, men sedan publicerat och gjort tillgängliga för alla andra som behöver dem också.

Vidare, för mig känns Linux så naturligt att jag ibland har svårt att förstå att folk kan ha svårt med det. Ibland känns det för mig att Linux och Windows inte är så olika. Just ur användarperspektiv. Ja förrutom att man inte har C:\ utan /, sen har man inte D: heller utan kan välja fritt var man vill montera cdrom-en, andra disken. Ja, och massa annat. När jag introducerar Linux för en nybörjare (vilket jag var tvungen bara för några dagar sen), upptäcker jag ändå skillnaderna. Dialogrutorna är INTE alls likadana (men de är minst lika intuitiva). Informationen sitter inte på samma ställe (men de sitter på ställen som är för mig mer logiska).

Och sätter man en människa som är van vid grafiska interfaces, så måste denne använda sitt minne för att komma ihåg var sakerna ligger. Om det plötsligt ser helt annorlunda ut, blir det MYCKET MYCKET svårare.

Vi som har kört linux, har förmodligen kört länge. Jag kan säga för mig själv att min första version var RedHat Picasso (3.0.3) som kom 1996. Det är ca 10 år av Linuxanvändande.

Så min värld ser inte ut som din värld. Att jag bjuder in dig till min värld, kan vara lockande och intressant, men att jag ber dig bo där, är bara jobbigt och skulle kräva massa träning.

Alltså, jag måste säga också att jag hade tur på den tiden. Då kunde man inte göra så mycket trams på datorn som man kan göra idag. Man kanske kunde "köra internet" ett tag, eller superenkla spel (om man nu inte hade monsterdator). Så om man installerade Linux, och satt där och försökte hitta något att göra, så var det inte stor skillnad oavsett vilket OS man körde. Då hade man mer tålamod.

Idag är förväntningarna annorlunda. Idag ska datorn, spela musik, leta efter utomjordingar, spela filmer, hålla kaffekoppen varm, hålla reda på det ena och det andra. Installerar man något nytt man inte behärskar, så är man precis handikappad. Vem har då tålamod att ge det tid, klicka runt överallt, och lära sig. Vetifan.

Så Linux är inte det bästa valet för en arbetstation. Det är det bästa valet för MIN arbetstation, för jag kan tygla den hästen. Men för min bror exempelvis, tror jag det ultimata är ändå viruset från Redmond .
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-12, 23:59 #24
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Originally posted by Robert@Nov 9 2005, 17:05
Själv jobbar jag inte med operativsystemet utan jag jobbar med mjukvara som körs på operativsystemet. Därför använder jag Windows.
Ok, så om man arbetar med mjukvara på operativsystem så kör man windows, måste man då arbeta framför datorn eller kan man arbeta på distans? (logga in remote och arbeta
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-13, 01:31 #25
Rooss avatar
Roos Roos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 45
Roos Roos är inte uppkopplad
Nykomling
Rooss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 45
Har själv jobbat en hel del med både Windows och Unix/Linux system professionellt. Jag skulle absolut inte våga använda en Windows server till de sakerna mitt företag jobbar med nu då vi har väldigt höga krav på både up-time och säkerhet.
Roos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-13, 13:19 #26
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Ursprungligen postat av danielos
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Själv jobbar jag inte med operativsystemet utan jag jobbar med mjukvara som körs på operativsystemet. Därför använder jag Windows.
Ok, så om man arbetar med mjukvara på operativsystem så kör man windows, måste man då arbeta framför datorn eller kan man arbeta på distans? (logga in remote och arbeta
Vad jag menar är att jag jobbar med program, inte med operativsystemet. Valet är därför lätt för mig. Jag har även kört andra os, men det visade sig att man lade en stor del av tiden bara till att konfa systemet, tweaka, och pilla dagarna i ända. Det har jag inget intresse av att göra.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-13, 15:41 #27
alexut alexut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 102
alexut alexut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 102
Citat:
Vad jag menar är att jag jobbar med program, inte med operativsystemet. Valet är därför lätt för mig. Jag har även kört andra os, men det visade sig att man lade en stor del av tiden bara till att konfa systemet, tweaka, och pilla dagarna i ända. Det har jag inget intresse av att göra.
Problemet med windows är att du kan konfa o tweaka ett par options....du får inte ut så mycket performance av den heller, ingen stabil server med andra ord.

*nix har mycket konfigurationsmöjligheter, som kan tyckas jobbiga men det är ett pris man får betala om man nu vill verka seriös och ha en stabil server
alexut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-13, 16:00 #28
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Något jag skulle tycka var intressant om någon kunde koda ihop en sida som gör någt tungt, t.ex. ändrar nåt i en bild eller nån drastisk PHP-beräkning.

Sen lägg upp källkoden här (inkl ett litet script, "sidan skapades på xx,xx sekunder"

Sen får vi som kör olika servertyper köra dom på maskinerna och visa resultatet här.

T.ex.
--------
0,89 sek
Windows 2003
P4 - 4gb ram - 80gb s-ata
--------

Trust me, jag _vet_ att flertalet windowsburkar kommer köra sönder ett par linuxmaskiner, och likadant tvärtom

Någon som hakar på ?

Edit
Bör ju kontrolleras ifrån en lokal maskin för att slippa nät-delay och liknande.

finns säkerligen programvara vi kan använda oss av också.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-13, 16:42 #29
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 296
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 296
Jag har en kod som skalar 5 st bilder i olika storlekar via Imagemagick (convert) och tar tid på det. Det är en kompis som skrivit, men jag kan höra med honom om det är OK att lägga upp som testobjekt här (antar att det är ok, men jag vill kolla ändå). Jag återkommer.
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-13, 17:28 #30
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Vad är det egentligen ni försöker testa då? Implementeringen av PHP på olika OS eller? Svårt att göra ett test som ska bevisa en enda sak när det finns så många parametrar som inverkar.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017