Kom ihåg mig?

Konfiguration för high traffic siter...?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-04-05, 03:53 #1
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
<edit>
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-05, 16:55 #2
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Hinner med ett par notiser angående vad som är viktigt vid användandet av främst MySQL, även om mycket är tillämpbart även vid använding av många andra RDBMS (relational database management system).

Indexering
Att skapa index för fält som ofta används i selects är en riktig kraftsparare. Att tänka på är att det dock kan slöa ner andra queries.

Tabelltyp
Gå igenom de olika tabelltyper som finns i det RDBMS du använder. När det gäller MySQL använder alldeles för många MyISAM när de borde använda InnoDB. Information om när du bör använda vilken finns i dokumentationen på mysql.com (under InnoDB kapitlet har jag för mig att det är bra och förhållandevis enkelt förklarat).

Flytta information som sällan används
Låt oss säga att du har ett enkelt statistikscript som loggar datumet och antalet träffar i en databas. Du kanske vill spara all information så att du kan gå tillbaka och titta på tidigare statistik. Då kan det vara en mycket god idé att endast ha de senaste dagarnas information i den aktuella tabellen som uppdateras, resten lägger du över i en separat arkivtabell som endast behöver användas vid selects på en längre tidsperiod. Denna princip kan spara ordentlig med resurser om du har många updates till den aktuella tabellen (färre referenser till datum ger snabbare update).

Känner mig lite för morgonseg för att skriva mer nu, får väl fortsätta någon gång om vidare intresse finns.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-08, 21:44 #3
extra74 extra74 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 49
extra74 extra74 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 49
intressen finns

om man kör en dedikerad server med IDE hårddisk.... hur många sajter är det optimalt att ha på den?
jag vet att allt beror på VILKA sajter man har.....
kanske skulle man frågat antalet GB/m på en sådan server..eller inte ens det säger nåt?
extra74 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-08, 23:07 #4
extra74 extra74 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 49
extra74 extra74 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 49
intel 1GHz
med 256RAM
enkel disk
300Gig/månad (fast det mesta är outnyttjad för tillfället)
extra74 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-08, 23:26 #5
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Finns där någon enkel metod att skapa en statisk sida av en dynamisk? Dvs att jag redan idag har en dynamisk, men jag orkar inte koda om hela sidan för att få den statisk. Kanske att man använder ett enkelt script, som kan köras varje gång jag ändrar något på sidan. På så sätt slipper sidan återskapas dynamiskt varje gång en besökare laddar sidan.
Det är väll den metoden som TV.nu använder gissar jag.

Jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter... jag vill spara serverkraft.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-08, 23:31 #6
extra74 extra74 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 49
extra74 extra74 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 49
klart jag menade att 300GIG var gränsen för trafiken jag kan ha
inte en sajt ))

jag vet att det inte finns några som helst regler och mått och att det är sajter som avgör. Tänkte bara om nån hade erfarenhet.... typ, vad som slöar mest... och jag fick några svar... on-line spel är inte bra att ha. Chat hörde jag oxå.

Nu undrar jag hur är det med Forum (liknande det här)..
extra74 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-09, 21:44 #7
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Originally posted by extra74@Apr 8 2003, 07:44 PM
intressen finns

om man kör en dedikerad server med IDE hårddisk.... hur många sajter är det optimalt att ha på den?
jag vet att allt beror på VILKA sajter man har.....
kanske skulle man frågat antalet GB/m på en sådan server..eller inte ens det säger nåt?
Det finns ingen som helst möjlighet att säga hur många sidor som går att hosta även om man har kompletta server specs samt bandbredd sidorna kräver. En sida som drar 1 GB/mån i bandbredd kan dra mycket mer systemresurser än en som drar 30GB/månaden pga komplexa/många db-frågor, avancerade uträkningar etc etc. Sant är att online-spel som inte är klientbaserade, chattar, välbesökta forum etc hör till sådant som slöar ner.

PHP Accelerator kan jag också rekommendera. Ett litet snäpp sämre än Zend har det visats sig i benchmarks, men skillnaden är marginal i de flesta fall.

Metoder för att göra en dynamisk sida statisk? Det finns inga generella metoder för det. Ska hela processen gå automatiskt utan att du behöver gå in och ändra på många ställen får du nog leka en hel del med regex. Dina sökfunktioner är nog också svårt att göra statiska även om du kan cacha resultaten för vanliga sökningar.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-09, 22:04 #8
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Citat:
Originally posted by cerebus@Apr 9 2003, 05:44 PM
Metoder för att göra en dynamisk sida statisk? Det finns inga generella metoder för det. Ska hela processen gå automatiskt utan att du behöver gå in och ändra på många ställen får du nog leka en hel del med regex. Dina sökfunktioner är nog också svårt att göra statiska även om du kan cacha resultaten för vanliga sökningar.
Hur fungerar regex? Har aldrig hört talas om det.

Nej, sökningen kanske man nog inte kan räkna med att få statisk...
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-10, 00:19 #9
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Fille, kolla in http://etext.lib.virginia.edu/helpsheets/regex.html för en basic tutorial så att du förstår hur det fungerar till att börja med, därefter kan du läsa mer specifika guider för apache (förmodar att du kör *nix). Du hittar vissa exempel på apache.org, annars kan du söka på google efter lämpliga keywords som passar dig (regular expressions regexp apache static dynamic etc)

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-10, 01:30 #10
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Vad jag syftade på var regex i något script/program för att skriva om länkar, spara nya filer, inkludera rätt saker på rätt ställen till det statistika. Inte någon rewrite i apache eller liknande.

Har en kort, och endast påbörjad, tutorial för användandet av PCRE främst med PHP som jag la upp på http://www.cerebuswebmaster.com/php_pcre.html om du vill ta en titt. Annars finns det hyffsade nybörjar-tutorials på phpbuilder.com och devshed.com har jag för mig.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017