Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Linux VS Windows

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-09, 01:19 #1
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Med tanke på att väldigt många endera hatar eller älskar windows/linux så tänkte jag vi kör en sån tråd.

Meningen med detta tänkte jag var att vi kan ta allt sådant här istället för att smitta ner alla andra trådar med skitsnack om företagen.
Senaste veckorna har jag raderat flertalet inlägg med kommentarer och ifrågasättanden hur och varför trådskaparen inte kör Linux istället, eller varför dom inte kör Windows istället.

Hoppas vi kan hålla oss i denna tråd för det istället.

Så, vem börjar?

Konstruktiv kritik, om du inte gillar något, skriv varför mer ingående.

Minsta lilla urspårning så tar jag bort tråden, men jag personligen tror det kan bli rätt intressant, allraminst då uppfattningen av funktion skiljer mellan olika människor och allrahelst arbetsområdet
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 08:03 #2
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Jag gillar båda operativsystemen väldigt mycket. De har sina för- respektive nackdelar och kompletterar varann väldigt väl. Jag skulle inte klara mig utan Windows på min arbetsstation, lika mycket som jag inte skulle klara mig utan Linux (eller egentligen BSD) på mina servrar. Ser egentligen ingen anledning till att hata ett operativsystem, datorer gör som sagt enbart det man säger åt dem att göra.

Förövrigt knäcker Mac OS X och BSD både Windows och Linux
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 11:37 #3
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
Jag är rätt nöjd med Windows och tycker det funkar väldigt bra nuförtiden (jag kör 2000). Från början körde jag DOS, sen Windows 2.x och 3.x men sen bytte jag till OS/2 och körde uteslutande med det fram till ca 1997 när jag köpte ny dator som hade Windows 95 förinstallerat.

Linux/unix har jag aldrig lärt mig tyvärr även om jag försökt några gånger. För ett par år sen tänkte jag testa Mandrake, men det var så ostabilt och kändes oseriöst (felstavade menyer osv) så jag gav upp.

FreeBSD körde jag ett tag på en dator, jag lyckades installera Apache, mysql, php och hela köret och fick det att funka till och med. Men problemet var då att om jag skulle ändra nåt två veckor senare så var jag återigen tvungen att läsa manualerna eftersom jag glömt bort hur man gjorde och var alla olika filer låg.
Nästa gång får det bli att installera en riktig kontrollpanel först så jag slipper komma ihåg så mycket krångliga saker..

Jag ser ingen anledning till att köra nåt annat än Windows på arbetsstationen (för mig) eftersom det funkar så pass bra och "allt" finns ju ändå till Windows så det känns enklast på nåt sätt.

Jag har fortfarande kvar en 486:a med OS/2. Hårddisken i den är en 2 GB SCSI-disk som jag köpte för 4500 kronor, och det var grymt billigt just då.
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 12:02 #4
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 358
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 358
Kör Linux på de servrar som kräver det.
Kör windows på de servrar som kräver det.

Kör Windows på min hemdator, arbetstation och laptop helt enkelt för att jag inte pallar att leta i dagar efter rätt drivrutiner till tex mitt trådlösa nätverk osv osv..

Har labbdatorer med Slackware, Debian, Red Hat osv osv.... kul att testa men inget jag använder.
Staffconsulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 12:42 #5
mrnonames avatar
mrnoname mrnoname är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 53
mrnoname mrnoname är inte uppkopplad
Medlem
mrnonames avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 53
Kör windows i hela mitt liv... men har valt att nu migrera till linux...

För att:
Linux känns friare (man kan få det att göra precis vad man vill)
Det är gratis
Har börjat märka mitt beroende till microsoft och gillar det inte

Nackdelar:
Finns fortfarande en massa bra saker med microsofts plattform (då mest Visual Studio)
Tar lite tid att lära sig allt (men å andra sidan tog det tid att lära sig windows också)
mrnoname är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 13:05 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Kör bara FreeBSD och enstaka Linux servrar i våran miljö, Windows är det inget tal om så länge det inte går som konsult eller kund vill köra det på egna servrar.

Visst har man jobbat med Windows i större drift miljö och man lärde sig att alldrig bli förvånad hur roliga problem som kunnde uppstå och allt extra tid att konfiguera det säkert och alla uppdateringar som även kunnde ställa till det efter.

Sedan är Windows dyrt om man ska ha licenser för server etc, visst kan man tänka sig betala för det men isåfall ska man även få betalalt för varje fel som beror på Windows och tiden för uppdateringarna. Men det skulle alldrig fungerat för MS för isåfall skulle dom fått betala ut mer per månad än licensena hade kostat.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 15:08 #7
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Arbetar idag enbart i Windows miljö. Har varit inne på Linux och PHP men fick aldrig grepp om det så jag lämnade detta. Även hållt på med Linux som server i klient/server-miljö. Linuxs folket fick dock aldrig den att fungera som jag ville tillsammans med Windows-serverarna så detta projekt avvecklades.

Ser för och nackdelar med båda OS men jag tjänar mer på mina kunskaper i Windows än Linux så mitt val är enkelt. :-)
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 15:10 #8
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Det jag gillar mest med linux är självaste tänkandet. Grundprincipen är att ha applikationsinställningar i lättändrade, lättåtkomliga och lättförståliga konfigurationsfiler i textformat. Ofta är de vettigt kommenterade och lätt att ändra i även om det är första gången. Nu på senare tid har det visserligen kommit guis som använder egen databas som sedan bygger konfigurationsfilerna, men det undviker jag som pesten.

Säkerhetsmodellen är bra på linux. Det är vattentäta skott mellan olika användare och man vet vem som äger vad och vem som får läsa vad. Multiuserfunktionaliteten kom till windows i och med windows NT, och känns som en patch.

Att fler användare skulle kunna använda en enda maskin som server går men då får man _köpa_ terminal server licenser, vilket kostar mumma.

Att installera och sedan avinstallera program, fungerar på Linux. Ett paket äger massa filer, och tar man bort paketet, försvinner filerna. Även om man tycker att det är jobbigt när man installerar program, att pakethanteraren klagar över saknade "dependencies", så är det bra att ha dependencies separat. I windows, får man ofta massa dll-filer. En del gör samma saker. Program man avinstallerar, lämnar ibland kvar filer. Resultatet är att windows "mår bra" av att installeras om då och då ifall man gjort många programinstallationer och avinstallationer. Jag har tom varit med om att man i stora windows nätverk haft schemalagd ominstallation för windowsklienter. Det är totalt fel tänkt.

Likaså har jag möjlighet att styra var programmet ska lägga in ALLA sina filer ifall jag installerar från källkod. Då vet jag, att om jag tar bort katalogen jag installerat till, så finns det inga spår av programmet på systemet.

Använder jag pakethanteraren för att installera program, kan jag ta vilken fil som helst, och ta reda på vilket paket filen tillhör, när det senast använts, vilka paket använder filen osv osv. Det är inte möjligt i Windows.

Det innebär att Windows är svårare att underhålla.

Anpassningsbarheten är bättre i Linux. I och med öppna standarder och inget "hysch hysch" med API-er är det lätt att skapa mjukvara och modifiera befintlig mjukvara för egna ändamål. Vill man ha något gjort och det inte finns färdigt, tar man något som gör nästan det, och gör lite ändringar. I Windows, går inte detta. Dels är inte kulturen sådan att man sprider källkod utan förkompilerad share-/freeware och dels är det inte säkert att man hittar lätt, hur API-et fungerar.

Windows fungerar fint som en arbetsstation för någon som vet hur man arbetar bra och inte gör massa experiment på den. Jag använder Windows många gånger när jag jobbar med bildbehandling eller liknande. (Ja, inte minst spel). Däremot är det lätt att "klanta till det" i Windows. Ständigt får jag telefonsamtal "snälla kan du komma och titta på min dator, den är jättekonstig. Jag har inte rört någonting". Och sen hittar man både den ena och den andra systemfilen som är borttagen.

Och slutligen Windows gillar att käka minne. Jag kan inte få Windows att göra det jag vill göra utan att starta upp grafikläget som äter upp halva datorminnet för frukost. Det är så dålig överblick över olika "services" så att man inte vet vad man kan stänga av och vad man måste ha igång att ha maskinen fungerande.

I Linux kan jag köra i olika runlevels och bestämma själv om jag vill ha massa minneshungriga grafiska GUI-s igång eller inte och ändå fungerar min maskin då som jag vill.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 15:38 #9
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Kör Gentoo Linux på min arbetsstation sedan ett år tillbaka. P.g.a. det har jag mer ledig tid, får mer gjort, är mindre stressad, mer allmänt tolerant och har fått tjockare hår. Använder Win XP för musikbruk. Nackdelen med bytet är att jag knappt håller på med musik med datorn längre eftersom jag inte vill starta XP.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 16:05 #10
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Själv jobbar jag inte med operativsystemet utan jag jobbar med mjukvara som körs på operativsystemet. Därför använder jag Windows.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017