Kom ihåg mig?

SEO branschen en sandlåda

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-25, 09:37 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Jag har läst lite inlägg om divers aktörer inom SEO, kan bara konstatera att SEO branschen verka förnärvande vara rena skojeribranschen.

- Oseriösa aktörer
- Man vet inte vad man får.
- Man tar saftigt bra betalt.

Sedan undra , skall man verkligen betala 20.000:- plus 5000:- i mån, för att få att vara länkad. Då endast på ett fåtal sökord. För dessa pengar får man ganska många Adword på google även om man betala saftigt per klick.

Sedan kan man göra mycket av det SEO människorna gör själv. Göra en lista på sina produkter tillgänglig för google, sedan kan man länka den dära lista från några sajter med hög pakerank.

Vad händer om google dansar? Får jag tillbaka pengarna då?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-25, 09:54 #2
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Drar du inte alla över en kam nu?
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-25, 10:01 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Ja och nej. Det finns som jag ser det ett par lägen där en SEO kan hjälpa dig.

1) Du är totalt clueless och behöver onsite-optimering till din frontpage-gjorda webbsida.
2) Du vill lära dig mer om SEO (och ja, det finns en hel del som inte är så uppenbart som <title> och <hx>)
3) Du känner att ditt eget nätverk av siter har gett "sitt" och vill kunna få in mera länkkraft från ett nytt håll.

Jag har köpt seo-tjänster för 2 och 3 och anser mig själv ha rätt bra koll på SEO (då jag driver många sidor). Hela branschen är absolut inte bluff och båg men många företag riktar in sig på punkt 1 i min lista. De fräshar till din sida med de mest grundläggande grejerna (byter ut bild-rubriker mot headers, fixar till dina meta-taggar/titles osv). Den typen av tjänster kan verka magstarkt för en person med lite kunskaper i html att ta 4-5000:- för.

Betänk att det är ungefär samma som en bilmekaniker tar för att fixa öppna din motorhuv och jobba ett par timmar exkl materiel. Det handlar helt enkelt om att de profilerar sig mot den breda massan som inte kan något om SEO.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-25, 16:43 #4
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Och så finns det dem som lovar resultat inom 6 mån. Men det som händer är att man kommer längre och längre från förstaplatsen. Visst, jag får säkert pengarna tillbaka men jag har slösat bort över ett halvår på skit.

Hade jag gjort det själv hade jag säkert legat mycket bättre till.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-25, 16:49 #5
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by klein@Jul 25 2006, 09:37
Sedan undra , skall man verkligen betala 20.000:- plus 5000:- i mån, för att få att vara länkad. Då endast på ett fåtal sökord. För dessa pengar får man ganska många Adword på google även om man betala saftigt per klick.
5000 kr/mån ? det är inga pengar... det bränner jag på adwords på en förmiddag
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-25, 16:51 #6
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by grazzy@Jul 25 2006, 10:01
Ja och nej. Det finns som jag ser det ett par lägen där en SEO kan hjälpa dig.

1) Du är totalt clueless och behöver onsite-optimering till din frontpage-gjorda webbsida.
2) Du vill lära dig mer om SEO (och ja, det finns en hel del som inte är så uppenbart som <title> och <hx>)
3) Du känner att ditt eget nätverk av siter har gett "sitt" och vill kunna få in mera länkkraft från ett nytt håll.

Jag har köpt seo-tjänster för 2 och 3 och anser mig själv ha rätt bra koll på SEO (då jag driver många sidor). Hela branschen är absolut inte bluff och båg men många företag riktar in sig på punkt 1 i min lista. De fräshar till din sida med de mest grundläggande grejerna (byter ut bild-rubriker mot headers, fixar till dina meta-taggar/titles osv). Den typen av tjänster kan verka magstarkt för en person med lite kunskaper i html att ta 4-5000:- för.

Betänk att det är ungefär samma som en bilmekaniker tar för att fixa öppna din motorhuv och jobba ett par timmar exkl materiel. Det handlar helt enkelt om att de profilerar sig mot den breda massan som inte kan något om SEO.
Ok! Jag kan inte tala för alla, det finns säkert dom producera hemsidor fortfarande i Frontpage. Jag ser bara vilka ruggiga avgifter som en SEO bolag tar ut.

Sedan kan man fråga sej, ger det resulta i pengar? Visst man öka försäljningen på en del prylar. Men har jag 50.000 och slänga ut på reklam, så skulle jag använda dem för tidningannonser först främst.

Det många verka tro är SEO är något magisk, visst de ger mer försäljning. Särskilt när man ser hur en del webshop är skapta med frames och annat elände.

Se t.e.x på Dustin, dom har ju uppberligen SEO sin sajt eftersom annars skulle inte en sökmotor hitta igenom deras sajt med frames, så visst kan de ha nytta. Men det jag menar, att alla kan inte ligga på första plats, och det jag känner idag, att man idag får upp skit som första alternativ på sökmotor. Istället för att upp en bra hemsida om något, så får oftast om något SEO optimerade dungan, där någon skriver allmänt skit och sedan har massa google annnonser skicka trafiken vidare.

Så hela internet håller på och slamma ingen pga den här skiten. Särskilt man ser hur en del fyller internet med "skit" sidor, bara för att skicka trafiken vidare.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-25, 16:54 #7
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Citat:
Originally posted by klein@Jul 25 2006, 16:51
Dustin, dom har ju uppberligen SEO sin sajt eftersom annars skulle inte en sökmotor hitta igenom deras sajt med frames.
Dagens sökmotorer har inga som hälst problem med att söka av sidor med frames.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-25, 17:01 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by klein@Jul 25 2006, 16:51
Sedan kan man fråga sej, ger det resulta i pengar? Visst man öka försäljningen på en del prylar. Men har jag 50.000 och slänga ut på reklam, så skulle jag använda dem för tidningannonser först främst.
Om du inte ska annonsera i mormors egenhändigt skapata knyppeltidning får du inte mycket annonser för 50 000 kr. I det fallet tjänar du förmodligen mer på att lägga dem på SEO eller adwords.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-25, 17:15 #9
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Att konvertera en besökare som just har sökt på "köpa digitalkamera" på google är troligen betyyyydligt enklare än en annons i en dagstidning. Men det har inget med SEO att göra.

SEO är att optimera dina webbsidor så att du rankar högt i sökresultaten. Att få betalda klick via sökmotorer är SEM, search engine marketing. Det är en helt annan nisch. Många företag verkar sälja helhetslösningar där man får både och. Men det är i mina ögon en otroligt "blunt" metod som jag har svårt att se att man får ekonomi i.

Du måste även tänka att traditionella reklamköpare inte tänker i banan reklam = sales. Det är ofta väldigt svårt att veta om en tidningskampanj är det som ger ett uppsving. Med adwords och SEO kan du helt plötsligt få svart på vitt om din kampanj fungerar eller inte.

Sneaky: att göra stora förändringar på en webbsida kan innebära att du hamnar i nya filter, det är inte alls omöjligt att du om x antal månader kommer att komma ur filter/sandbox på nya bättre placeringar än tidigare. Det handlar om att tänka långsiktigt. Dagarna då man kunde spotta ur sig sidor och få dem alla högt rankade är förbi.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-25, 17:46 #10
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Nu var det ju så att sidan hade funnits i över ett år innan seobolaget tog över. Det vart sämre och sämre och fortfarande efter 7-8 månader ligger jag sämre till än innan när jag gjorde allt själv.

Jag tror jag har bra koll på SEO, jag ligger 1a på över 10 olika mycket populära sökningar på nätet i helt olika kategorier och på förstasidan på nästan allt jag har lagt lite extra arbete på.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017