Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gästbok

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-14, 22:44 #21
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Allt snack om captcha hit och frågor dit ger jag inte mycket för.
Det ska vara så enkelt för användaren som möjligt.

På Levonline har vi ett kontaktformulär där det givetvis kom in mycket spam. Jag bytte namn på input-fälten så att det där användaren ska fylla i sitt namn nu heter "email" i koden och så gav jag ett helt orelaterat namn till e-postfältet. Om någon skriver in @ i fältet "email" så räknas det som en bot och vi stoppar formuläret med ett meddelande om att man inte får skriva @ i sitt namn. Helt osynligt för användaren och extremt enkelt att implementera.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-16, 15:46 #22
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
En väldigt enkel lösning är att ställa en enkel mattefråga som användaren får svara på. Sedan lägger man dit ett javascript som räknar ut rätt svar på mattefrågan och skriver dit svaret självt, samt döljer hela frågan. Användare som har javascript märker ingenting, de som inte har javascript får svara på frågan. Botar tolkar i regel inte javascript så de fastnar..

(Frågan i sig kan vara konstant om man nu vill det)
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-16, 17:18 #23
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Originally posted by emilv@May 14 2009, 22:44
Allt snack om captcha hit och frågor dit ger jag inte mycket för.
Det ska vara så enkelt för användaren som möjligt.

På Levonline har vi ett kontaktformulär där det givetvis kom in mycket spam. Jag bytte namn på input-fälten så att det där användaren ska fylla i sitt namn nu heter "email" i koden och så gav jag ett helt orelaterat namn till e-postfältet. Om någon skriver in @ i fältet "email" så räknas det som en bot och vi stoppar formuläret med ett meddelande om att man inte får skriva @ i sitt namn. Helt osynligt för användaren och extremt enkelt att implementera.
Jäkligt bra lösning måste jag säga. Kommer det inte igenom något alls? Jag håller helt med dig att det ska vara enkelt för användaren, är själv verkligen trött på alla captcha överallt som blir svårare och svårare att tyda. Nu för tiden är det inte ovanligt att jag måste försöka flera ggr om jag har otur och får en nästan oläslig captcha.

Det visar att det finns sätt att stoppa spambotar som även är bra för användarna. Ge felmeddelanden som:
"Ditt namn får enbart bestå av A-Ö"
"Du måste ange både för och efternamn"
"Din E-postadress är inte giltig"
...etc
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 07:26 #24
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Allt snack om captcha hit och frågor dit ger jag inte mycket för.
Det ska vara så enkelt för användaren som möjligt.
På Levonline har vi ett kontaktformulär där det givetvis kom in mycket spam. Jag bytte namn på input-fälten så att det där användaren ska fylla i sitt namn nu heter email i koden och så gav jag ett helt orelaterat namn till e-postfältet. Om någon skriver in @ i fältet email så räknas det som en bot och vi stoppar formuläret med ett meddelande om att man inte får skriva @ i sitt namn. Helt osynligt för användaren och extremt enkelt att implementera.
Jäkligt bra lösning måste jag säga. Kommer det inte igenom något alls?
Det har funkat bra såvitt jag vet. Jag är dock inte första instans att läsa i supportlådan så jag vet inte om det är hundraprocentigt. Kanske skulle lägga in en logg eller något åt mig själv...
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 07:47 #25
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Själv brukar jag köra med varianten att ha ett fält som heter email men är av typen hidden. Finns det något innehåll i det fältet så sparas inte inlägget. Jag visar inget felmeddelande heller i det läget då det är onödigt. Har fungerat bra hittils.
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-09, 10:55 #26
MikaelSs avatar
MikaelS MikaelS är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 48
MikaelS MikaelS är inte uppkopplad
Nykomling
MikaelSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 48
Citat:
Originally posted by WoxAnYv@May 19 2009, 06:47
Själv brukar jag köra med varianten att ha ett fält som heter email men är av typen hidden. Finns det något innehåll i det fältet så sparas inte inlägget. Jag visar inget felmeddelande heller i det läget då det är onödigt. Har fungerat bra hittils.
Om inte bot:sen använder JS, hur får de dit informationen i fälten, eller postar de direkt till målsidan från ett eget form?
MikaelS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-09, 13:03 #27
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelS
Citat:
Ursprungligen postat av WoxAnYv
Själv brukar jag köra med varianten att ha ett fält som heter email men är av typen hidden. Finns det något innehåll i det fältet så sparas inte inlägget. Jag visar inget felmeddelande heller i det läget då det är onödigt. Har fungerat bra hittils.

Om inte bot:sen använder JS, hur får de dit informationen i fälten, eller postar de direkt till målsidan från ett eget form?
Det går alldeles ypperligt att komma åt fält av typen hidden med hjälp av javascript, så även där är det ju helt i sin ordning. Det enda vore väl det att spamrobotarna skulle validera att det inte är fält av typen hidden då förstås. Men ja, hittils har det fungerat prima.

I övrigt tror jag att majoriteten av spamrobotar kör med wget eller liknande och postar direkt mot sidorna, det är iaf vad jag misstänker. Någon som har insikt i hur dessa spamrobotar fungerar och vågar berätta om det?
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-09, 13:13 #28
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Ursprungligen postat av Aerpe
Eller som jag brukar rekommendera.
Akismet.com
Akismet har funkat extremt bra på min blogg, ingen spam har kommit förbi och ingen oskyldig kommentar har filtrerats bort.
+1 där, Akismet är otroligt!
Enkelt API också så borde inte vara så svårt att porta till ASP.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017