Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hantera foton, dokument, mm i WordPress

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-07, 10:43 #1
Martin Boström Martin Boström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Martin Boström Martin Boström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Hej!

Ta en titt på Electrolux newsroom, tex här:
http://newsroom.electrolux.com/2009/...inable-design/

Om vi lämnar själva designen därhän, så finns där en bra sak som jag skulle vilja efterhärma – och det är den ruta med foton och dokument (kan även innehålla länkar, videosnuttar, mm) som finns ”right aligned” i textblocket. Man lägger alltså inte sådana saker inline i själva texten utan har det bifogat som metadata till artikeln. Det blir på så vis mer konsistent utformat oavsett vem som skriver artiklarna, och ser alltid snyggt ut (ja, om man gör en snygg layout alltså ;)

Någon av er som har pejl på sånt här och sett något liknande i form av praktiska plugins eller så? Eller har idéer om hur man ska bygga en? Jag har sett liknande funktioner för att länka till Flikr och YouTube, baserat på taggar i posten, men det var ju inte riktigt det jag ville ha.

Tacksam för svar,

/matin
Martin Boström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 11:04 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Intressant! Är också sugen på att veta mer om detta.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 12:00 #3
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Jag kanske inte förstår grejjen, men så vitt jag förstår är det inte svårt att tillämpa.

Själva rutan kör man med css (float:right + margin, padding bakgrundsbild mm)

För innehållet kan man skapa egen funktionalitet, t ex lägga till eget innehåll i en relationstabell med olika typer (bilder, dokument) och ange endast url.
Beroende på typ kan man göra olika funktionalitet för (om det är en bild, visa en tumnagel)
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 13:52 #4
Martin Boström Martin Boström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Martin Boström Martin Boström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Hur man gör själva rutan är så klart en no-brainer (så himla blåst är jag inte...)

Det är just det andra du nämner, ”skapa egen funktionalitet”, som är ämnet för tråden. Naturligtvis kan jag avsätta några dagar och hacka detta själv helt från scratch. Men eftersom jag dels inte är helt insatt i WordPress kodbas och dels inte vill uppfinna hjulet på nytt om det redan finns eller finns till hälften, och slutligen har en hel del annat att hinna med innan semestern, så slängde jag ur mig en fråga här i en from förhoppning att få lite ledtrådar.

Btw, ditt svar skulle ju nästan kunna passa till vilket inlägg som helst på den här avdelningen. Fritt citerat: ”Skapa en tabell och bygg på olika funktionalitet beroende på typ”. Haha :)
Martin Boström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 15:40 #5
Draqir Draqir är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 125
Draqir Draqir är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 125
Tack för en intressant idé att bygga in i mitt CMS system. Idén tar ju max en timme att implementera, om man har en någorlunda bra bas.

Bara att skapa ett extra fält i en databas där namnen på de bifogade dokumenten finns som separerars med ; t.ex. och sedan beroende på ändelsen sorterar det under foton, dokument etc. Sedan binder man in fotona genom uppladdning till artikeln eller föredragsvis genom att klicka sig fram till rätt dokument att bifoga..
Draqir är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 16:11 #6
Martin Boström Martin Boström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Martin Boström Martin Boström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Dragir; jag skulle nog göra en separat ”attach”-tabell med två kolumner; en för filnamnet och en för artikelns ID (den man ska bifoga filen till). Då man vill bifoga flera filer görs detta genom att ha flera rader i ”attach”-tabellen. Eller ännu bättre; dels ha en ”repository”-tabell med två kolumner: själva namnet på respektive fil + unikt ID för varje, samt en ”attach”-tabell med två kolumner: ID till artikel + ID till ”repository” – den knyter alltså samman repository med artiklarna. På så vis slipper dubletter, och du kan se var respektive filer används och om det finns orphans, dvs filer som inte används alls.

Ja, det var mina fem öre i väntan på att någon ger mig det ultimata svaret på min fråga...
Martin Boström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017