Kom ihåg mig?

Google varning

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2019-02-08, 11:37 #1
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Standard Google varning

Nätfiske upptäcktes nyligen av Google Säker webbsökning på ****.se. Webbplatser som används för nätfiske imiterar andra webbplatser i syfte att lura dig.

Varför har detta kommit på min hemsida? Förstår inte riktigt hur man har kommit fram till detta eller hur man får google att ta bort detta?
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-02-08, 12:45 #2
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Kan detta hända om en webbplats på samma server kanske innehåller nätfiske eller liknande påverka alla andra sidor på samma server?
Kollar jag på google webmaster så finns det inga länkar eller liknande för det "skadliga" dom har hittat, står att det saknas.
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-02-08, 13:25 #3
faradjis avatar
faradji faradji är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 69
faradji faradji är inte uppkopplad
Medlem
faradjis avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 69
Kanske någon annan hemsida på servern om ni har samma ip, du bör inte ignorera varningen dock utan kolla igenom hela kedjan för att se vad som triggat varningen.
faradji är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-02-08, 14:38 #4
mcelwee mcelwee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 90
mcelwee mcelwee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 90
Skulle gissa att sajten blivit hackad på nåt vis... nån som har gömt nåt långt ner i nån mapp kanske. Det har hänt mig ett par gånger, inte just för fiske men andra grejer.
mcelwee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-02-08, 15:19 #5
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Har scannat alla sidor minst 3 gånger, utan att hitta något.
När jag går in på google för att se vilka url som hade bidragit till att dom flagga sidorna som bedräglig eller annat så står det "saknas" vilket är irriterande.

Kontakta support och då blev jag hotad men att bli avstängd från deras server.. men efter massa om och men kom vi fram till att det inte fanns något efter att både jag och dom har kollat. Får väl se vad google säger.
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-03-19, 08:45 #6
SysXpls avatar
SysXpl SysXpl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 38
SysXpl SysXpl är inte uppkopplad
Nykomling
SysXpls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 38
Zero day? Konfiskerad källkod? Polymorfisk skadlig kod?

https://digitalguardian.com/blog/wha...orphic-malware
https://www.quora.com/Are-antivirus-...nger-effective

Räkna inte med att enkel signaturbaserad (eller ens heuristisk) AV hittar det du söker. AV (särskilt enterprise lösningar som t.ex. Sophos) var väldigt effektivt för 5-10 år sedan, men senaste 1-3 åren not so much. Du (bör) eventuellt gå igenom koden för hand. Leta suspekt kod, sök efter potentiella payloads osv. Kolla känsliga filer i första hand. Kör du t.ex. Wordpress kan du börja med theme functions.php bland annat. Ominstallera plugins/tema/wp-filer. Se till att du har senaste versionerna av ditt CMS, se till att att din infekterade webbplats är isolerad från övriga domäner osv.

Jobba vidare på så kanske du förr eller senare lyckas säkra upp och åtgärda problemet tids nog. Vissa saker kan vara pain in the *** och ta tid att gå igenom. Är det ett stort/viktigt projekt och du inte klarar (eller har möjlighet/vilja) att fixa det själv skulle jag ta in en konsult. Sucuri gör sådant för någon tusenlapp tror jag, men sedan finns det svenska konsulter och experter inom t.ex. cyberforensics som man kan anlita.

Senast redigerad av SysXpl den 2019-03-19 klockan 08:50
SysXpl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017