Kom ihåg mig?

Hyra ut bostadsrättslägenhet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-08-24, 02:19 #1
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Standard Hyra ut bostadsrättslägenhet

Är det tillåtet att hyra ut en bostadsrättslägenhet mer än 1 år? Enligt flera BRF:er som jag har talat med, menar att de enbart är tillåtet att hyra ut i max ett år, ifall det finns anledning till det.

Samtidigt har jag hört, exempelvis i GBG, Stockholm etc att lägenheter hyrs ut i andra hand i flera flera år..(bostadsrätter). Möjligtvis att det kanske är under bordet.. vet ej.

Någon med erfarenhet? Skulle kännas dumt att investera i en lägenhet vars enda syfte skulle vara att hyra ut lägenheten, om det bara är möjligt att hyra ut i 1 år..
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 07:40 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Det skulle vara väldigt dumt att investera i en lägenhet med syfte att hyra ut den. I det stora hela är det en dålig idé.

- Om en person hyr mer än 2 år får hen besittningsskydd och du kan inte tvinga dem att flytta.
- Du får inte ta ut speciellt mycket mer pengar än vad hyra/avgift + ev ränta är.
- Du har fullt ansvar för lägenheten och dess boende
- Vad händer om de som hyr har upprepade vilda fester och föreningen säger upp ditt medlemskap - då måste du sälja lägenheten omgående.
- Du får stå för kostnader för renovering av ytskikt, vitvaror, badrum. Men du kan inte ta extra hyra för detta!
- Du tar kreditrisken om hyresgästen inte betalar. Tänk på att det tar mellan 3-6 månader att avhysa en hyresgäst som inte betalar om man ska gå den formellt korrekta vägen.
- De flesta BRF har en punkt i sina stadgar att lägenheterna ska vara avsedda för permanent boende av medlemmen ("ägaren"). Om du köper en lägenhet och hyr ut den direkt kan du anses bryta mot stadgarna och BRF kan kicka ut dig.
- Slutligen krävs det skäl för att få lov att hyra ut sin lägenhet i andra hand. Tex provbo med sambo, studier eller jobb på annan ort, svårigheter med att få lgh såld etc. Man har lättat på reglerna, men de finns fortfarande.

Om du trots allt vill gå vidare, tänk på att föreningen måste godkänna ditt medlemskap, inte ditt köp av lägenheten. Du kan i princip alltså köpa obegränsat antal lägenheter i samma förening, om du blir beviljad medlemskap.

Om du gör det i vinstsyfte och driver det i bolagsform tänk på att din verksamhet inte blir momspliktig. Du får alltså inte lov att dra av moms för renoveringar etc. Rot faller också bort.

Du borde istället köpa en hel fastighet eller ägarlägenheter. Även om mycket av det jag skrev ovan även gäller för ägarlägenheter.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 07:58 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Enligt min erfarenhet som hyr ut så krävs det inget skäl men än att BRF godkänner dina planer. Att där emot hitta en förening som gör detta är nästan omöjligt =)

Hyr du ut mer än en lägenhet så blir du dessutom klassificerad som näringsverksamhet (men ingen moms får kvittas) och reglerna blir ännu hårdare för hyran som får tas ut.

Köpa bostadsrätt för att hyra ut är en dum idé, spekulationsköp fungerar dock bra fortfarande om man kan marknaden. Men är väldigt riskfyllt då vi befinner oss i en bubbla.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 15:10 #4
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det skulle vara väldigt dumt att investera i en lägenhet med syfte att hyra ut den. I det stora hela är det en dålig idé.

- Om en person hyr mer än 2 år får hen besittningsskydd och du kan inte tvinga dem att flytta.
- Du får inte ta ut speciellt mycket mer pengar än vad hyra/avgift + ev ränta är.
- Du har fullt ansvar för lägenheten och dess boende
- Vad händer om de som hyr har upprepade vilda fester och föreningen säger upp ditt medlemskap - då måste du sälja lägenheten omgående.
- Du får stå för kostnader för renovering av ytskikt, vitvaror, badrum. Men du kan inte ta extra hyra för detta!
- Du tar kreditrisken om hyresgästen inte betalar. Tänk på att det tar mellan 3-6 månader att avhysa en hyresgäst som inte betalar om man ska gå den formellt korrekta vägen.
- De flesta BRF har en punkt i sina stadgar att lägenheterna ska vara avsedda för permanent boende av medlemmen ("ägaren"). Om du köper en lägenhet och hyr ut den direkt kan du anses bryta mot stadgarna och BRF kan kicka ut dig.
- Slutligen krävs det skäl för att få lov att hyra ut sin lägenhet i andra hand. Tex provbo med sambo, studier eller jobb på annan ort, svårigheter med att få lgh såld etc. Man har lättat på reglerna, men de finns fortfarande.

Om du trots allt vill gå vidare, tänk på att föreningen måste godkänna ditt medlemskap, inte ditt köp av lägenheten. Du kan i princip alltså köpa obegränsat antal lägenheter i samma förening, om du blir beviljad medlemskap.

Om du gör det i vinstsyfte och driver det i bolagsform tänk på att din verksamhet inte blir momspliktig. Du får alltså inte lov att dra av moms för renoveringar etc. Rot faller också bort.

Du borde istället köpa en hel fastighet eller ägarlägenheter. Även om mycket av det jag skrev ovan även gäller för ägarlägenheter.
Jag känner att jag borde tillföra lite till tråden. Som styrelseordförande i en BRF i Stockholm sen flera år tillbaka har jag både koll och erfarenhet inom mycket gällande den här typen av frågor. Andreas Larsson, förbered dig på en del korrigeringar.

Det kan mycket väl vara en god idé att investera i en lägenhet i spekulationssyfte.

- Om en person hyr mer än 2 år får hen besittningsskydd och du kan inte tvinga dem att flytta.

Besittningsskyddet gäller inte BRF:er så det är felaktigt. Se källa: http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-an...ittningsskydd/

- Du får inte ta ut speciellt mycket mer pengar än vad hyra/avgift + ev ränta är.

Du får visst ta ut mer avgift än avgiften. Här kan du läsa om dagsfärsk information:
http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

Här kan man räkna ut hur mycket man kan ta ut: http://www.privataaffarer.se/bostad/...dshyror-472314

- Du har fullt ansvar för lägenheten och dess boende

Det stämmer inte, mer än att du har betalningsansvaret gentemot föreningen. De kan avhysa hyresgästen om denne missköter sig, men jag har aldrig hört talas om att man vräkt medlemmen på grund av en godkänd andrahandsuthyrning som spårat ut.

- Vad händer om de som hyr har upprepade vilda fester och föreningen säger upp ditt medlemskap - då måste du sälja lägenheten omgående.

Samma som ovan.

- Du får stå för kostnader för renovering av ytskikt, vitvaror, badrum. Men du kan inte ta extra hyra för detta!

Korrekt! Det gäller att ha detta i beaktande när man gör en kalkyl.

- Du tar kreditrisken om hyresgästen inte betalar. Tänk på att det tar mellan 3-6 månader att avhysa en hyresgäst som inte betalar om man ska gå den formellt korrekta vägen.

Stämmer, det är en risk. Uppsidan är att man via kronofogden har goda möjligheter att kräva in pengarna om kontrakten är välskrivna (finns att köpa på bokhandlar).

- De flesta BRF har en punkt i sina stadgar att lägenheterna ska vara avsedda för permanent boende av medlemmen ("ägaren"). Om du köper en lägenhet och hyr ut den direkt kan du anses bryta mot stadgarna och BRF kan kicka ut dig.

Detta regleras ju via ansökan om andrahandsuthyrning, som avhandlats ovan.

- Slutligen krävs det skäl för att få lov att hyra ut sin lägenhet i andra hand. Tex provbo med sambo, studier eller jobb på annan ort, svårigheter med att få lgh såld etc. Man har lättat på reglerna, men de finns fortfarande.

Alla BRF:er skiljer sig åt gällande stadgar (fundamentala regler) men de kan aldrig förbjuda uthyrning av följande anledningar:

Provsambo
Jobb/studier på annan ort

Man ansöker normalt om en uthyrningsperiod om 6 månader i taget och man har rätt att hyra ut i upp till 1 år. Vissa föreningar godkänner längre uthyrningar, min gör det i undantagsfall.

Sammanfattning

Jag hyr ut en liten etta för ca dubbla driftskostnaderna (inklusive räntekostnader), detta i en storstad. Jag har en bra avkastning och får ju både passiv intäkt (värdeökning) och en bra direktavkastning (hyran). Jag bor hos flickvännen så det är en win-win - Jag behöver inte pengarna till annat så jag unnar oss lite extra då och då med denna extrainkomst!
logic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 15:53 #5
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Att påstå att det inte är en god affär är väldigt fel. Många utav punkterna kan även avtalas, ex ang skada etc. Gällande hyra så kan man alltid ta en deposition, om det är så att man är orolig.
Värdeökningen på en utav mina lägenheter har varit så passa mycket under 4-5 år, att hyra och ränta redan har betalats av, via värdeökningen. Sen tänker du dig att du även hyr ut den...

Åter till frågan- Så det stämmer att det inte är möjligt att hyra ut lägenheten under en längre tid? Dv.s alla föreningar har ett tak, med krav på anledning som nämnt ovan?

Tack!
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 16:01 #6
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Att påstå att det inte är en god affär är väldigt fel. Många utav punkterna kan även avtalas, ex ang skada etc. Gällande hyra så kan man alltid ta en deposition, om det är så att man är orolig.
Värdeökningen på en utav mina lägenheter har varit så passa mycket under 4-5 år, att hyra och ränta redan har betalats av, via värdeökningen. Sen tänker du dig att du även hyr ut den...

Åter till frågan- Så det stämmer att det inte är möjligt att hyra ut lägenheten under en längre tid? Dv.s alla föreningar har ett tak, med krav på anledning som nämnt ovan?

Tack!
En Bostadsrättsförening drivs av en styrelse, och dessa är valda av föreningen och de är precis som du och jag människor, de går ofta att påverka. Det är sällan svart på vitt med den här typen av frågor, utan de diskuteras och stadgar tolkas.

Vissa föreningar godkänner utan vidare längre uthyrningar, vissa medlemmar struntar i att meddela uthyrningar. Det är nästan omöjligt att luska i på förhand, det blir mer av en chansning efter köp. Men kan du undvara pengarna kan jag informera om att just nu tjänar du mer än driftskostnaderna i form av värdeökning om du äger en lägenhet i Stockholms innerstad så utan uthyrning är det fortfarande en bra affär.
logic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 21:01 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
Jag känner att jag borde tillföra lite till tråden. Som styrelseordförande i en BRF i Stockholm sen flera år tillbaka har jag både koll och erfarenhet inom mycket gällande den här typen av frågor. Andreas Larsson, förbered dig på en del korrigeringar.

Det kan mycket väl vara en god idé att investera i en lägenhet i spekulationssyfte.
Då kör vi!

Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
- Om en person hyr mer än 2 år får hen besittningsskydd och du kan inte tvinga dem att flytta.

Besittningsskyddet gäller inte BRF:er så det är felaktigt. Se källa: http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-an...ittningsskydd/
Se där, det var jag faktiskt inte uppdaterad på. Jag är inte längre engagerad i BRF-världen, men vi hade en väldigt krånglig process kring en otillåten andrahandsuthyrning där just detta blev ett problem. Inte för oss, men väl för lägenhetsinnehavaren.

Frågan är vad som händer om det klassas som näringsverksamhet, om det kan påverka. Eftersom det reglerar i "privatuthyrningslagen" - jag vet faktiskt inte.

Tidigare var det även så att det krävdes tillåtelse från Hyresnämnden för att avtala bort besittningsskyddet. Kan ha ändrats och jag tror bara det gällde företag - samma här, vad händer om det räknas som näringsverksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
- Du får inte ta ut speciellt mycket mer pengar än vad hyra/avgift + ev ränta är.

Du får visst ta ut mer avgift än avgiften. Här kan du läsa om dagsfärsk information:
http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

Här kan man räkna ut hur mycket man kan ta ut: http://www.privataaffarer.se/bostad/...dshyror-472314
Läser man vad jag skrev stod det hyra/avgift + ev ränta. Och inte ens det stämmer längre. Man räknar mycket riktigt på en schablonmodell, där man öht inte tar hänsyn till eventuell ränta. Med otur kan det till och med bli en förlustaffär om man missar mot schablonuträkningen eller har ett riktigt dåligt lån hos banken.

Dessutom, läs noggrant denna info från Hyresnämnden:
Om en bostasrättshavare hyr ut en andra lägenhet har han eller hon bara rätt att ta ut kostnadsbaserad hyra för den första upplåtelsen. För den andra upplåtelsen gäller hyreslagens regler.

Hyr bostadsrättshavaren ut fler än två lägenheter, räknas upplåtelserna normalt som upplåtelser i näringsverksamhet. Hyreslagens regler gäller då för samtliga upplåtelser.

- See more at: http://hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-....X0TQFybV.dpuf
Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
- Du har fullt ansvar för lägenheten och dess boende

Det stämmer inte, mer än att du har betalningsansvaret gentemot föreningen. De kan avhysa hyresgästen om denne missköter sig, men jag har aldrig hört talas om att man vräkt medlemmen på grund av en godkänd andrahandsuthyrning som spårat ut.
Bara för att du inte hört det är det inte sant. Stämmer att jag aldrig heller hört talas om det, men i teorin kan det hända. Men du har däremot ett ganska långtgående ansvar för dina hyresgäster.

Låtsat att din hyresgäst tvättar i tvättstugan och en bygel-BH förstör tvättmaskinen. Det händer, det vet du säkert som BRF-ordförande.

Beroende på stadgar, de avgör alltid, är det troligt att du som innehavare blir ansvarig att betala. Sen kan du ju självklart kräva pengarna av din hyresgäst, men det är ju en annan process.

Tänk istället att din hyresgäst upprepade gånger gör inbrott i garaget eller lägenhetsförråden - utan att tänka på att det sitter kameror uppsatta.

Ditt medlemsskap hänger väldigt löst.

Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
- Vad händer om de som hyr har upprepade vilda fester och föreningen säger upp ditt medlemskap - då måste du sälja lägenheten omgående.

Samma som ovan.
Det spelar ingen roll vem som orsakar störningen, ditt medlemskap kan sägas upp oavsett. I värsta fall har du flera lägenheter i samma förening och om ditt medlemskap avslutas måste samtliga säljas.

Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
- Du får stå för kostnader för renovering av ytskikt, vitvaror, badrum. Men du kan inte ta extra hyra för detta!

Korrekt! Det gäller att ha detta i beaktande när man gör en kalkyl.
Att tänka på är att föreningen kan tvinga dig att göra visst underhåll. Är till exempel badrummet i dåligt skick kan föreningen, med hänvisning till att du i stadgarna förbinder dig att hålla lägenheten i gott skick, tvinga dig till en kostsam renovering. Har dock aldrig varit med om att det hänt!

Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
- Du tar kreditrisken om hyresgästen inte betalar. Tänk på att det tar mellan 3-6 månader att avhysa en hyresgäst som inte betalar om man ska gå den formellt korrekta vägen.

Stämmer, det är en risk. Uppsidan är att man via kronofogden har goda möjligheter att kräva in pengarna om kontrakten är välskrivna (finns att köpa på bokhandlar).
Om det finns några pengar att kräva in, ja. Under mina 5 år i BRF gick det så pass långt att Kronofogdes tvångssålde 3-4 lägenheter (drygt 200 i beståndet) - i de fall var det ibland processer på närmare ett år.

Har din hyresgäst inga tillgångar blir det inga pengar - och om det blir pengar kan det ta ganska lång tid, vilket innebär att du måste ha en ekonomisk buffert för att kunna stå för lägenhetens kostnader under tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
- De flesta BRF har en punkt i sina stadgar att lägenheterna ska vara avsedda för permanent boende av medlemmen ("ägaren"). Om du köper en lägenhet och hyr ut den direkt kan du anses bryta mot stadgarna och BRF kan kicka ut dig.

Detta regleras ju via ansökan om andrahandsuthyrning, som avhandlats ovan.
Här är det helt beroende på stadgarna. Riksbyggen säger till exempel i sina normalstadgar "om inget annat särskilt avtalats". Men HSBs normalstadgar get inte det utrymmet, där är det för permanentboende. Så styrelsen kan inte bevilja det, även om de skulle vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
- Slutligen krävs det skäl för att få lov att hyra ut sin lägenhet i andra hand. Tex provbo med sambo, studier eller jobb på annan ort, svårigheter med att få lgh såld etc. Man har lättat på reglerna, men de finns fortfarande.

Alla BRF:er skiljer sig åt gällande stadgar (fundamentala regler) men de kan aldrig förbjuda uthyrning av följande anledningar:

Provsambo
Jobb/studier på annan ort

Man ansöker normalt om en uthyrningsperiod om 6 månader i taget och man har rätt att hyra ut i upp till 1 år. Vissa föreningar godkänner längre uthyrningar, min gör det i undantagsfall.
Får man problem att hyra ut mer än 1 år är det ju en ganska dålig investering. Vissa föreningar räknar ny period om man byter hyresgäst, vissa inte. Går ärendet till hyresnämnden kommer troligen föreningen att få rätt, eftersom syftet med en BRF är ganska tydligt.


Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
Sammanfattning

Jag hyr ut en liten etta för ca dubbla driftskostnaderna (inklusive räntekostnader), detta i en storstad. Jag har en bra avkastning och får ju både passiv intäkt (värdeökning) och en bra direktavkastning (hyran). Jag bor hos flickvännen så det är en win-win - Jag behöver inte pengarna till annat så jag unnar oss lite extra då och då med denna extrainkomst!
Det är ju en helt annan sak om man "råkar ha en lägenhet över". Har själv hyrt ut min lägenhet i drygt ett år till en kompis, dock utan att maximera intäkterna, eftersom det är en kompis som hyrt.

Frågeställningen och mina svar handlade om att göra det som investeringsmetod, och i förlängningen mer än 1 lägenhet.

Sen spelar ju andra saker in.
- Hur riskvillig man är.
- Vilken ort/stad det gäller.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-29, 13:38 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Att köpa en lägenhet för att hyra ut den är näringsverksamhet.
Det tillåter inte de flesta BRF:er och har aktualiserats lite i media de senaste dagarna.

Däremot kan du köpa en lägenhet för att låta en släkting bo i den. Jag har inte hört talas om en BRF som nekat det förfarandet om den tilltänkte boende kan visa upp referenser.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-29, 17:05 #9
simsalabims avatar
simsalabim simsalabim är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6
simsalabim simsalabim är inte uppkopplad
Nykomling
simsalabims avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det skulle vara väldigt dumt att investera i en lägenhet med syfte att hyra ut den. I det stora hela är det en dålig idé.
Jag bor i Norge sedan tre år tillbaka där det är fri hyresmarknad. Du kan investera i en lägenhet och hyra ut den i 10 år om du vill.

Köpte en lägenhet förra året här i Norge, samma år köpte jag en till lägenhet på 38 kvm som jag hyr ut nu för 11.500:-/mån. Hade jag bott där själv hade jag betalat 5,200:-/mån.

Om fem år har den lägenheten som jag hyr ut nedbetalats med 420,000. Köpte den för 1,7 milj förra sommaren och nu våren 2015 var den värderad till 2,15 milj.
simsalabim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-29, 20:27 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabim Visa inlägg
Jag bor i Norge sedan tre år tillbaka där det är fri hyresmarknad. Du kan investera i en lägenhet och hyra ut den i 10 år om du vill.

Köpte en lägenhet förra året här i Norge, samma år köpte jag en till lägenhet på 38 kvm som jag hyr ut nu för 11.500:-/mån. Hade jag bott där själv hade jag betalat 5,200:-/mån.

Om fem år har den lägenheten som jag hyr ut nedbetalats med 420,000. Köpte den för 1,7 milj förra sommaren och nu våren 2015 var den värderad till 2,15 milj.
Så är det i väldigt många länder, är Sverige som är efterblivet.

Men finns många länder istället man kan välja om man vill göra investeringar i bostad och uthyrning.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017