Kom ihåg mig?

Utbetalningar till privatpersoner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-10-09, 21:35 #1
kodochredbull kodochredbull är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 67
kodochredbull kodochredbull är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 67
Standard Utbetalningar till privatpersoner

Hej alla,

Jag funderar på att bygga en plattform där privatpersoner ( till en början släkten) kan lägga upp kreativa verk som man sedan säljer. Dock undrar jag hur man gör när man sen ska göra utbetalningar till dessa personer?

Kan man bara skapa ett bolag som gör utbetalningar till privatpersoner? Vad är det för lagar som reglerar detta egentligen? Jag tänker mig sajter som themeforest, youtube hur gör dem?


tacksam för svar,
kodochredbull
kodochredbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-10, 09:06 #2
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
I sverige så får man betala ut lön till privatpersoner. Då är det arbetsgivaravgift och skatt som ska dras av.

Av 1500:- blir det runt 1000:- kvar till den privatpersonen.
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-10, 09:10 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av kodochredbull Visa inlägg
Hej alla,

Jag funderar på att bygga en plattform där privatpersoner ( till en början släkten) kan lägga upp kreativa verk som man sedan säljer. Dock undrar jag hur man gör när man sen ska göra utbetalningar till dessa personer?

Kan man bara skapa ett bolag som gör utbetalningar till privatpersoner? Vad är det för lagar som reglerar detta egentligen? Jag tänker mig sajter som themeforest, youtube hur gör dem?


tacksam för svar,
kodochredbull
Skapa ett bolag utanför EU, låt person som inte sitter inom EU som manager för bolag. Då kan det bolaget betala ut hur dom vill till privatpersoner utan krav behöva betala någon skatt eller rapportering. För SKV har ingen makt utanför Sverige och EU gränser.

Väljer du exempel UAE så blir det billigt, och krävs ingen bokföring eller redovisning inom bolaget ens.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-10, 15:53 #4
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
Alternativ 1
Du kan erbjuda 999 kr i utbetalning varje år per person och resten innestående i allehanda värdecheckar. 999 kan du ge ut till en person utan att betala arbetsgivaravgifter och skatt.

Alternativ 2
Förutsätt att de är företag - Då kan du ju låta dem fakturera dig och på så vis slippa all admin kring löner och sociala avgifter.
logic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-10, 16:08 #5
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Skapa ett bolag utanför EU, låt person som inte sitter inom EU som manager för bolag. Då kan det bolaget betala ut hur dom vill till privatpersoner utan krav behöva betala någon skatt eller rapportering. För SKV har ingen makt utanför Sverige och EU gränser.

Väljer du exempel UAE så blir det billigt, och krävs ingen bokföring eller redovisning inom bolaget ens.
en följdfråga... måste privatpersonen anmäla sin "inkomst" då eller till skatteverket?
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-10, 16:58 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av naak2803 Visa inlägg
en följdfråga... måste privatpersonen anmäla sin "inkomst" då eller till skatteverket?
Ja, men ingen lär ju ange på sin deklaration att dom tjänat 1k eller så. Samt är inte ens skattebrott på summor under ett inkomstbasbelopp via praxis.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-10, 23:30 #7
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Spontant så känns det som att den enklaste lösningen vore att köparen betalar direkt till säljaren och du tar en avgift från säljaren när denne publicerar en annons. Alltså en lösning som liknar Blocket. Testa ring Skatteverket annars.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Skapa ett bolag utanför EU, låt person som inte sitter inom EU som manager för bolag. Då kan det bolaget betala ut hur dom vill till privatpersoner utan krav behöva betala någon skatt eller rapportering. För SKV har ingen makt utanför Sverige och EU gränser.

Väljer du exempel UAE så blir det billigt, och krävs ingen bokföring eller redovisning inom bolaget ens.
Att skapa ett bolag utanför EU är värdelöst om man har tänkt bo kvar i Sverige. Det är absolut ingenting att rekommendera om man vill sköta allt på ett korrekt sätt.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-11, 08:13 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Gigena Visa inlägg
Spontant så känns det som att den enklaste lösningen vore att köparen betalar direkt till säljaren och du tar en avgift från säljaren när denne publicerar en annons. Alltså en lösning som liknar Blocket. Testa ring Skatteverket annars.



Att skapa ett bolag utanför EU är värdelöst om man har tänkt bo kvar i Sverige. Det är absolut ingenting att rekommendera om man vill sköta allt på ett korrekt sätt.
Är inte värdelöst då det är helt möjligt använda det på korrekt sätt om man sätter upp det på korrekt sätt.

I hans fall ville han använda bolag för kunna betala ut utan pappersjobb eller behöva betala ut som lön, detta bolag behöver inte ens göra någon vinst. Så bolag är inte till för spara skatt i Sverige för han själv, även om möjligt göra det med men krävs lite mer komplex lösning då.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017