Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PROs argument emot ett kontaktlöst

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-06-23, 14:55 #1
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Standard PROs argument emot ett kontaktlöst

Läste precis att PRO lämnat in 140k namnunderskrifter till regeringen för att få bukt på problemet med minskad kontanthantering.

Efter att ha läst igenom deras debattartikel, aftonbladets artikel ovan och ett flertal blogginlägg på internet så förstår jag inte riktigt vad problemet är. Läser man mellan raderna så sägs de i princip; vi vill och kan inte lära oss ett nytt system.

Här är några citat från Aftonbladet.

Citat:
Det ska finnas olika betalningslösningar, där kontanter är en bit. Vi är absolut inte negativa till digitala lösningar – vi utbildar också många i det - men så länge kontanter är ett legitimt betalningssätt, fastställt av riksdagen, så ska man kunna använda det och själv avgöra hur man vill betala.
Hur är det tänkt att utfasningen av kontanter ska gå till om man inte successivt minskar användningen? De låter som att dom hellre vill att man förbjuder kontakter över en natt än att man över en längre period fasar ut användningen genom att belysa digitala betalmedel.

Citat:
Om man har varit kund i en bank i många, många år, så ska man inte kunna sätta in eller ta ut pengar från sitt konto i lugn och ro
Är väl inte ett argument för just kontakthantering utan säger mer; jag vill inte ändra på mig.

Citat:
Många äldre kan känna en oro när man står vid en bankomat. "Kommer jag ihåg koden eller inte?" Och obehaget på en del platser – alla vet ju vad man har för ärende vid en bankomat. Alla går ju därifrån med kontanter.

Eller om du tar ut i butik – då står det folk bakom och ser att du stoppar ned pengar i plånboken.
Talar inte de här emot användningen av kontakter? Hade dom betalt med ett digitalt medel hade detta inte varit ett problem.

Är det inte bättre att vi lägger våra resurser på att utbilda äldre och ta fram tjänster som är anpassade till dom? Te.x ett vristband (läs iWatch) som kan betalas med. Säkerheten måste (givetvis) sättas i relation till kontanter.

Vad är mest säkert hos en genomsnittlig 70åring; ett VISA-kort/vristband eller kontanter.

Kommer dock på ett par argument emot ett kontaktlöst samhälle, men ingen av dom påverkar målgruppen PRO riktar sig till.

1. Anonymiteten försvinner. Bankerna, så länge man inte använder kryptovalutor, kan spåra alla transaktioner.
2. De blir svårare, inte omöjligt, att ge pengar till folk utanför systemet, te.x uteliggare.

Handlar de bara om illviljan att anpassa sig eller är det någon aspekt jag missat?
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-23, 15:19 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag har inga problem med kontanter, dock har jag problem med folk som inte tar kostnaden för det. Om gamlingarna vill ha bankkontor och kontanthantering får dom väl betala för det, men dom kan inte gnälla om dom får betala årsavgift på 5000-10000 då.

Sedan måste ju självklart butiker få sim kostnad gå runt för kontanthantering, minskad volym ökar kostnaden för det väldigt mycket.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-23, 22:35 #3
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag har inga problem med kontanter, dock har jag problem med folk som inte tar kostnaden för det. Om gamlingarna vill ha bankkontor och kontanthantering får dom väl betala för det, men dom kan inte gnälla om dom får betala årsavgift på 5000-10000 då.

Sedan måste ju självklart butiker få sim kostnad gå runt för kontanthantering, minskad volym ökar kostnaden för det väldigt mycket.
Det handlar väl snarare om att "gamlingarna" har problem med att lära sig ny teknik så som Internetbank och appar på smartphones.

Dem (gamlingarna) har betalat betydligt mer avgifter i sina liv än både du och jag har gjort i våra liv, och har där med byggt upp bankerna med sitt kapital redan.

Varför ska dem straffas för att dem inte hanterar tekniken lika bra, verkar otroligt egoistiskt att resonera på det sättet.

Senast redigerad av GRL den 2016-06-23 klockan 22:37 Anledning: Rättstavning
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-24, 00:00 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det handlar väl tyvärr om att en hel del unga saknar respekt för äldre människor vilket blir ganska tydligt i den här tråden. Så har det alltid varit tyvärr - "varför kan inte gamlingarna göra som oss"? Det finns alldeles för många naiva egoister i världen.

Samhället blir inte säkrare oavsett betalmetoder, man förflyttar bara brottsligheten.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-24, 02:33 #5
kodochredbull kodochredbull är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 67
kodochredbull kodochredbull är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 67
Jag kör mycket kontanter, om det inte fanns betyder det att bankerna äger våra liv och vi omöjligen kan ha våra pengar som privatpersoner.
kodochredbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-24, 15:57 #6
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Någon som faktiskt har ett argument för kontanter? Är själv nyfiken då jag inte hittar något om de på internet. Försök undvika de vanligaste argumentationsfelen när ni argumenterar för/emot.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-24, 16:52 #7
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
När vi lever i en tid då en pensionär som lever i ett mindre samhälle där dennes bank lagt ner får betala 150:- t&r varje månad till närmsta stad för att föra över pengar mellan konton så att hon/han kan betala räkningarna som förövrigt kostar ett par hundra per gång genom pappersmässig betalorder bara för att han/hon inte klarar av tekniken så behöver jag inte argumentera detta då det handlar om ett systemfel som uppkommit på grund av respekt för människor som har andra förutsättningar i livet.

Denna person betalar således mellan 3-400:- varje månad för att kunna utföra en så (i våra ögon sett) enkel grej som att betalla sina räkningar varje månad.

Respektlöst, är ordet för min eventuella argumentation (om det nu är en argumentation enligt dina preferenser).
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-24, 16:55 #8
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av GRL Visa inlägg
När vi lever i en tid då en pensionär som lever i ett mindre samhälle där dennes bank lagt ner får betala 150:- t&r varje månad till närmsta stad för att föra över pengar mellan konton så att hon/han kan betala räkningarna som förövrigt kostar ett par hundra per gång genom pappersmässig betalorder bara för att han/hon inte klarar av tekniken så behöver jag inte argumentera detta då det handlar om ett systemfel som uppkommit på grund av respekt för människor som har andra förutsättningar i livet.

Denna person betalar således mellan 3-400:- varje månad för att kunna utföra en så (i våra ögon sett) enkel grej som att betalla sina räkningar varje månad.

Respektlöst, är ordet för min eventuella argumentation (om det nu är en argumentation enligt dina preferenser).
https://yourlogicalfallacyis.com/appeal-to-emotion, https://yourlogicalfallacyis.com/loaded-question och https://yourlogicalfallacyis.com/composition-division

Senast redigerad av Nerix den 2016-06-24 klockan 16:59
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-24, 16:59 #9
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Suck, vad blir det av våra liv om vi alla levde strikt efter sk. regler ..
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-24, 21:13 #10
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av GRL Visa inlägg
Suck, vad blir det av våra liv om vi alla levde strikt efter sk. regler ..
De var inte meningen att vara otrevligt. Är genuint intresserad av problematiken kring kontanthanteringn. Blir dock både ledsen och provocerad när jag träffar på personer med ett irrationellt tankesätt vilket var varför jag länkade till sidan istället för att ta diskussionen.

Gällande kontanthanteringen; det låter mer och mer som att problemet är förändringen i sig och inte kontanterna. Om vi bortser från att det bara är en tidsfråga innan de är påväg ur samhället och att anpassning är ett faktum; hur kan vi lösa de istället för att gå omvägar?

Första steget är att försöka förstå vad de grundar sig i. Är det en kunskapslucka eller finns det något praktiskt problem att lösa, te.x för liten text på X eller att Y har dålig mottagning där äldre bor? Är de kanske tilliten till de digitala betalmedel? Vad hindrar personen från att använda ett VISA-kort i butik och låta någon annan betala räkningarna (gissar på att det finns tjänster som gör de här för än)?
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017