Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


City Network sämre än sämst?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-08-25, 12:23 #31
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Danski: Ligger du på deras nya eller gamla cloud?

Jag ligger på deras gamla och har inte märkt någon nedtid att tala om. Ser din kommentar som en varningssignal mot att ev. uppgradera.
Jag har servrar på både nya och gamla cloudet. Gamla påverkades inte för mig.


Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
....
Det är 5% för varje 3 timmar...
....
...upp till 50% av månadskostnaden. Tyvärr är nästan alla SLA lika dåliga idag, alltså inte bara er som har dåliga villkor. När man köper en tjänst som skryter om 100% SLA vill man inte att tjänsten ska ligga nere i ett dygn och ersättningen är att man slipper betala för 15dagar. Men ja, jag har godkänt villkoren och visste om det.

Att det händer oväntade saker trots tester är en del av verkligheten vi lever i. Som kund spelar det dock ingen roll vad eller varför det strular, effekten blir det samma. Och denna gång fick vi ständiga "bara en timme till, bara en timme till, bara en timme till" i samband med "bara fåtal påverkade".
Med ett ordentligt erkännande direkt att man inte har någon aning om hur lång tid det tar att åtgärda så hade vi kunnat agera och vara uppe inom två timmar igen hos annan leverantör. Dumma som vi var trodde jag på att det skulle vara avklarat snabbare än vad en migration skulle ta.

Detta är det längsta avbrottet jag varit med om (som inte orsakats av mig) sedan FS-data hade glömt tanka diesel.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-26, 10:43 #32
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Förstår frustrationen. Som du säger är det inte ersättning man är ute efter - man bara vill det skall fungera. Tyvärr är det inte (inte denna gången i alla fall) så svart och vitt när det gälller just kommunikationen. Efteråt är det absolut så att man kan analyser och många gånger kanske säger att man kunde gjort saker annorlunda. För många började saker fungera långt innan - den stora majoriteten påverkades inte alls. Så för vissa kom de upp direkt efter underhållet - vissa under söndar eftermiddag - och andra senare. Då vi kör tusentals servrar men kommunicerar relativt brett så blir det ofta svårt att säga en exakt tid. Vi utgår hela tiden från vad våra tekniker bäst kan säga i det ögonblicket och en förväntan. Rätt eller fel. En sak som vi själva försöker förbättra i kommunikationen - det är att tala till exakt de kunder som är påverkade vid varje tillfälle. Det hade löst mycket. Talar man till 10 olika grupper som har 10 olika situationer - ja det blir fel för någon - eller någon känner att man inte var transparant. Vi jobbar på det...

Utöver vår diskussion internt om hur detta aldrig får hända igen så vore det intressant att även titta på lösningar för att förbättra kundlösningarna i sig. Vi vet alla att hallar går ner förr eller senare - om inte för problem så för underhåll. Idealiskt sätt bygger man relativt enkla bryggningar över flera hallar för att kunna undkomma all form av nertid i en specifik hall. Har man viktiga tjänster så rekommenderar vi att man tittar på lösningar över flera hallar. En möjlighet i alla fall att begrunda.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-26, 10:53 #33
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Alla tidsuppskattningar är mer eller mindre kvalificerade gissningar, det bör man vara medveten om oavsett var i kedjan man befinner sig. Det kan alltid dyka upp nya problem och svårigheter, i synnerhet när det handlar om stora och komplexa system. Man kan heller aldrig förbereda sig för precis allting som möjligtvis någon gång kan hända, det kan och vill ingen betala för.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-02, 17:40 #34
ohnder ohnder är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 36
ohnder ohnder är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 36
Får återkommande problem med timeout med POST/UPDATE mot databasen. Kommer upp direkt när man sparar men funkar med en eller två refresh. Är det relaterat till nya/gamla cloudet eller nåt annat problem?
Fler som har det? Ett par dagar per månad är det så.
ohnder är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-05, 16:34 #35
kodochredbull kodochredbull är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 67
kodochredbull kodochredbull är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 67
Personligen så kunde jag inte logga in idag och nu får jag "Du har inte rättighet att se denna sida." när jag försöker se domännamn.

Vill bara flytta över mitt domännamn bort från citynetwork så fort som möjligt då den för nuvarande är "fast" i deras system. Segare inloggningsida får man ju leta efter, undrar om de kör grejerna på ett raspberry pi eller vad är det koden egentligen gör?

Samma system som binero iof och deras inloggningsidor är ju segare än något annat också. Skulle rekommendera citynetwork att utveckla ett eget verktyg då det de köpt in är katastrofalt dåligt.

För att ranta lite extra förstår jag inte hur någon kan välja dessa leverantörer när det finns en massa andra som är minst lika enkla och billiga. Kolla t.ex. DigitalOcean om du bara vill ha en VPS (eller Glesys för svenskt). Annars finns det massa molntjänster som heroku, azure och amazon web services att tillgå som gör det enkelt att hosta ens applikationer.
kodochredbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-08, 12:42 #36
HapiDjus HapiDjus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 39
HapiDjus HapiDjus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 39
Får upp "Your request timed out. Please retry the request." Lite titt som tätt. Oftast när man varit inaktiv ett par minuter. Fruktansvärt enerverande.

Försökt kolla i loggarna under /logs/ efter ledtrådar men de är helt oanvändbara då texten verkar klippas in lite på random. Kontaktade support men tydligen är loggar inte någon tjänst de erbjuder och tänker inte lösa problemet.
HapiDjus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-08, 21:36 #37
ohnder ohnder är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 36
ohnder ohnder är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av HapiDjus Visa inlägg
Får upp "Your request timed out. Please retry the request." Lite titt som tätt. Oftast när man varit inaktiv ett par minuter. Fruktansvärt enerverande.

Försökt kolla i loggarna under /logs/ efter ledtrådar men de är helt oanvändbara då texten verkar klippas in lite på random. Kontaktade support men tydligen är loggar inte någon tjänst de erbjuder och tänker inte lösa problemet.
Samma fel här. Det är inget fel hos dig utan City "Sämst" Network som skapar dessa problem.
Har skickat ärende till de igen.
ohnder är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-12, 22:33 #38
kevvs kevvs är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 34
kevvs kevvs är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 34
Skönt att det inte bara är jag som får "Your request timed out. Please retry the request." hos City Network...
kevvs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-13, 09:30 #39
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av kodochredbull Visa inlägg
Personligen så kunde jag inte logga in idag och nu får jag "Du har inte rättighet att se denna sida." när jag försöker se domännamn.

Vill bara flytta över mitt domännamn bort från citynetwork så fort som möjligt då den för nuvarande är "fast" i deras system. Segare inloggningsida får man ju leta efter, undrar om de kör grejerna på ett raspberry pi eller vad är det koden egentligen gör?

Samma system som binero iof och deras inloggningsidor är ju segare än något annat också. Skulle rekommendera citynetwork att utveckla ett eget verktyg då det de köpt in är katastrofalt dåligt.

För att ranta lite extra förstår jag inte hur någon kan välja dessa leverantörer när det finns en massa andra som är minst lika enkla och billiga. Kolla t.ex. DigitalOcean om du bara vill ha en VPS (eller Glesys för svenskt). Annars finns det massa molntjänster som heroku, azure och amazon web services att tillgå som gör det enkelt att hosta ens applikationer.
Hej alla som haft problem att logga in eller fått något fel vid tillfälle... Det har skett kontinuerliga uppdateringar under en längre period som i mina ögon har tagit oss till en klart bättre nivå idag på webbhotellstjänsten. Detta jobbet fortsätter med en stor uppgradering i slutet av denna månaden. Det ger bättre funktionalitet och bättre stabilitet. De som varit med oss länge hoppas jag ha sett våra förbättringar på vägen - även om det kan bli än bättre. Förstår att vi inte kommer göra alls nöjda (vi har 30000 kunder och stor bredd) - behoven är många gånger olika. Vi hoppas att nästa uppgradering kan ta bort de felen du påpekar som dyker upp då och då. Vi har tagit upp det igen på våra möten med leverantören.

När det gäller Digital Ocean m.fl så har vi ju konkurrerande tjänst City Cloud som är en av Sveriges största IaaS (och var först i Sverige 2009) med tusentals servrar i drift och erbjuder hallar runtom i världen (två i Sverige). Våra erbjudanden är dock fundamentalt olika då vi går mot olika typer av kunder och work loads. En god prisbild (https://www.citycloud.se/pris/) samt öppen i grunden då vi jobbar med OpenStack vilket gör att våra kunder kan flytta till andra leverantörer med OpenStack i botten - som Rackspace, IBM, HP med flera. Framtiden där för våra kunder är att kunna köra både privata moln och kunna skala ut men även att kunna skala mellan publika moln - som tex mellan City Cloud och Rackspace. Läs gärna press meddelandet från OpenStack Summit i våras där City Network och 32 andra företag gick in i en allians där vi kommer garantera att stödja denna interoperabilitet som gör att du kan skicka work loads mellan olika leverantörer:

https://www.openstack.org/news/view/...perability-era

På OpenStack Summit i Tokyo nu i Oktober kommer vi presentera våra nya high security clouds för en grupp kunder med extra högra krav. Klockan 4:40 första dagen står vi på scen och hoppas kanske några av er är där?

https://www.openstack.org/summit/tok...ain-conference

Digital Ocean gör ett fantastiskt jobb och håller en kostnadsnivå som är svår att slå för de flesta. De har ett fokus mot utvecklare och mindre företag. Vi har ett fokus som inte helt är som DOs och är kanske inte rätt för alla. Vi fokuserar på:

1. Öppenhet - open source och öppna API:er - ingen inlåsning
2. Hallar runtom i världen - för att stödja företags expansion
3. Eget våglängdsnätverk - snabba säkra privata nät mellan hallar (vi hoppas fler och fler bygger lösningar över flera hallar för bästa redundans - och vi gör detta enkelt)
4. Svensk support - med god förståelse för behoven i Europa
5. Möjlighet till hybrida lösningar (private, public)
6. Enkelhet trots tung funktionaltet (håller inte med dig om att AWS och Azure alltid är enkla :-)

Hoppas detta ger lite insikt i hur vi tänker runt våra tjänster och vi inser att andra leverantörer fokar på andra bitar och kan vara mer rätt för just dig - eller inte.

Hoppas det löser sig för dig och att din nya domänleverantör lever upp till dina förväntningar. Ha en härlig helg!
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-13, 11:31 #40
laststorys avatar
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
laststorys avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
Är väl ändå en extrem skillnad mellan Citycloud och Citynetwork, i alla fall enligt min erfarenhet. Kvalitén på tjänsterna skiljer sig radikalt.
laststory är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017