Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Länksamling" hos kanal5

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-21, 01:52 #1
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=8248
hans99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-21, 02:38 #2
Nikke Lindqvists avatar
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
Nikke Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Ser ut som en lista över annonsörer och sponsorer helt enkelt. Ingenting konstigt med det.

Nojjan över länksamlingar börjar ta sig rätt stora uttryck just nu tycker jag. Det finns, som i exemplet ovan, helt legitima skäl till att lista samarbetspartners och annonsörer.

Länkfarmarna däremot, vars existens hålls dold för sajtbesökarna, och vars enda tänkta publig är sökmotorerna, är en helt annan sak (och ett sant kruxelikruxelikrux :-)
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-21, 03:33 #3
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 136
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 136
Precis som N!kke säger, en lista över annonsörer och sponsorer. Det står ju t.o.m. "tack till" i menyn.
Lundstedt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-21, 12:28 #4
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Håller med N!kke.

Men en "länkfarm" behöver ju inte vara dold för att vara oetisk...

Om länkarna finns där enbart för att öka rankingen så kvittar det om de är dolda. men om de har någon form av nytta för en besökare (som i fallet ovan med kanal 5 ex. vis) så är det en helt annan sak. Sedan finns det naturligtvis en enorm gråzon...
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-21, 12:59 #5
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Tja oetiska länkar eller inte har ingen större betydelse, utan vad som sökmotorerna accepterar.

Pratar vi etik kan man ifrågasätta en hel del av de länkkataloger som finns (som även en del medlemmar här har), vars enda syfte uppenbarligen är att dra in trafik, öka rankningen, ge intäkter med ex Adsense. De flesta ger inget som helst mervärde för en besökare.

Etik är i det här fallet inte så lätt. Vad vi själva tycker är fullständigt ointressant utan det är vad sökmotorerna godkänner som är det viktiga.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-21, 21:21 #6
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Citat:
Originally posted by hubbert@Jan 21 2006, 13:59
Pratar vi etik kan man ifrågasätta en hel del av de länkkataloger som finns (som även en del medlemmar här har), vars enda syfte uppenbarligen är att dra in trafik, öka rankningen, ge intäkter med ex Adsense. De flesta ger inget som helst mervärde för en besökare.
Jaså! Någon speciell du tänker på...? :huh:
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-21, 21:51 #7
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Citat:
Originally posted by hubbert@Jan 21 2006, 13:59
Tja oetiska länkar eller inte har ingen större betydelse, utan vad som sökmotorerna accepterar.
Pratar vi etik kan man ifrågasätta en hel del av de länkkataloger som finns (som även en del medlemmar här har), vars enda syfte uppenbarligen är att dra in trafik, öka rankningen, ge intäkter med ex Adsense. De flesta ger inget som helst mervärde för en besökare.
Etik är i det här fallet inte så lätt. Vad vi själva tycker är fullständigt ointressant utan det är vad sökmotorerna godkänner som är det viktiga.

Förstod att jag skulle få ett liknande svar. Ordvalet (etisk) var lite illa valt. Men du har precis rätt. Det som tillåts av sökmotorerna. Men tyvärr så finns det ju inte några exakta regler från sökmotorerna. Hur avgör vi vad som är OK för sökmotorerna? Klart, det finns ju etiska riktlinjer, men som jag sade tiigare så är dessa med avsikt ganska luddiga.

Så definitionen: "Om det är till för användarna i första hand" tycker jag personligen funkar bäst. Oavsett om det gäller länkar eller onsite optimering.

Finns säkert lika många åsikter om detta som det finns personer i detta forum.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-21, 23:34 #8
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Nobody:
Citat:
Jaså! Någon speciell du tänker på...? *
Jag väntade på en sådan kommentar från någon medlem men det var ett resonemang på en principnivå ang etik. För egen del (och för de kunder jag gör arbete åt) tycker jag länkkataloger är ett ypperligt sätt att få in en sida snabbt i sökmotorerna. Jag ser heller inget fel i att skapa länkkataloger även om syftet skulle vara det som jag beskrev i mitt tidigare inlägg (dvs få in trafik och tjäna pengar).
Många av oss här i forumet tjänar/vill tjäna pengar på Internet, antingen genom att pusha upp egna sidor eller göra det för kunder. Så alla medel som inte motverkar syftet är med andra ord tillåtna.

Den etik som finns och som jag ser som enda att bry sig om ang optimeringsfrågor är;
- Accepterar sökmoterna det jag gör?
- Accepterar kunden det jag gör med hans sida ?
- Accepterar besökarna på kundens webbplats det som är gjort?
Allt annat är oväsentligt.

Låt mig ta ett hypotetiskt exempel i två alternativ.

1) Företaget "Muttrar på bredden" tillverkar muttrar och har en hemsida, där det finns en lätt nåbar länksida.
Ägarna och personalen lägger in länkar där som rör deras intressen och till vänner/släkt som har olika företag med egna webbplatser.
Det finns 60 stycken länkar, de går till Sveas Hotell, Dansbandsklubben i Säffle, Gryms Gym, Pelles Bilskrot etc.
Ingen av länkarna är relavant för företags verksamhet.
Är det olämpligt/oetiskt (eller vad vi skall kalla det för) Ja eller Nej?

2) Samma företag. Lika lätt nåbar länksida för en besökare. Men nu har ett optimeringsföretag med godkännade av företag lagt in 60 länkar till företag som de har avtal med. Det är företag som Sveas Hotell, Dansbandsklubben i Säffle, Gryms Gym, Pelles Bilskrot etc.
Är det olämpligt/oetiskt (eller vad vi skall kalla det för) Ja eller Nej?

Edit: mindre korr.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-22, 19:21 #9
Nikke Lindqvists avatar
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
Nikke Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Är det olämpligt/oetiskt (eller vad vi skall kalla det för) Ja eller Nej?

Ingen av dessa länksamlingar är i mina ögon oetiska så länge som sidorna är tillgängliga för vanliga besökare på sajten. Om länksidan _bara_ visas när sökmotorerna är på besök eller om länkarna till dem ligger så att det bara är sökmotorerna som hittar dit tycker jag att det är tveksamt. Men egentligen bara av den anledning att t.ex. Google uttryckligen säger att de inte gillar denna typ av sidor.

Det är alltså oetiskt mot kunden i första hand, eftersom man istället för att hjälpa kundets webbplats riskerar kundens närvaro hos sökmotorerna.
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-23, 08:10 #10
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
Ingen räkna med att bli uppskattad därför att han "tjänar/vill tjäna pengar på Internet, antingen genom att pusha upp" hemsidor med onaturliga metoder.

Att det kanske är juridiskt ok och att ingen vettig person vill ha det förbjudet innebär inte att korruptionen av sökmotorer inte är ett problem för de flesta användare av Internet.
hans99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017