Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Wordpress är överskattat

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-17, 10:10 #71
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Kikade lite på deras sandbox-demo. Kändes inte så genomtänkt, mest en utvecklare som kastat in en massa oförståerliga funktioner utan tanke.

Problemet ibland med vissa CMS är att de är skapade av en programmerare som vill testa sig själv, som sällan tänker på användarvänligheten.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 11:31 #72
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Kikade lite på deras sandbox-demo. Kändes inte så genomtänkt, mest en utvecklare som kastat in en massa oförståerliga funktioner utan tanke.

Problemet ibland med vissa CMS är att de är skapade av en programmerare som vill testa sig själv, som sällan tänker på användarvänligheten.
Ja alltså det är inget system för slutanvändare utan för utvecklare. Det är för att underlätta för dom som bygger egna annorlunda CMS-system. Utifrån vad du nu säger verkar du vara ute efter ett system för slutanvändare, enligt tidigare inlägg fick jag intryck att du ville ha ett flexibelt system att bygga på för utvecklare.

Kikar man på http://cmf.symfony.com/slides/bigpicture.html#1 tycker jag snarare det verkar ytterst genomtänkt. Det enda jag själv ställer mig tveksam till, eftersom jag inte utvärderat det, är smidigheten i integrationen av komponenterna och kvalitén i dom.

Men med intrycket av ditt senaste inlägg lutar jag mer mot att rekommendera Drupal 8.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 12:25 #73
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Ok. gotcha. Fast även demot av ett sådant system kanske bör ha lite mer användarvänlighet i sig. Kanske lätt annars att skrämma bort de som liksom söker både och, alltså i sin research att hitta ett CMS för sin / sina kunder.

Drupal är inte min cup of tea. Ev. att 8:an kan bli bättre om de inte behåller något alls från tidigare versioner.

Det som jag kanske fått fram, är att jag personligen inte just nu tycker det finns något bra alternativt CMS till EPI som jag ur användarvänlighetsperspektiv finner väldigt bra. Önskar det fanns ett PHP-baserat sådant med samma upplägg, och med en open source plattform i grunden.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 14:05 #74
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Ok. gotcha. Fast även demot av ett sådant system kanske bör ha lite mer användarvänlighet i sig. Kanske lätt annars att skrämma bort de som liksom söker både och, alltså i sin research att hitta ett CMS för sin / sina kunder.

Drupal är inte min cup of tea. Ev. att 8:an kan bli bättre om de inte behåller något alls från tidigare versioner.

Det som jag kanske fått fram, är att jag personligen inte just nu tycker det finns något bra alternativt CMS till EPI som jag ur användarvänlighetsperspektiv finner väldigt bra. Önskar det fanns ett PHP-baserat sådant med samma upplägg, och med en open source plattform i grunden.
Det ligger i projektets natur att inte ha något bloated (aka användarvänligt) admin-system som standard. Det finns gott om bundles som förändrar detta, och desto mer i antågande eftersom systemet är nytt. Du ska helt enkelt skapa ett CMS med ett CMF ... Det verkar mer och mer som om du är ute efter ett färdigt CMS och då kan du gott glömma symfony cmf och för den delen allt som är värt att kallas CMF.

Drupal 8 är ett rejält lyft från tidigare. Både tekniskt och användarmässigt. Däremot har jag inte aktivt använt det sedan länge så vet inte om det räcker hela vägen.

Något annat som kan vara värt en titt är Typo3, aldrig själv använt det men hört bra om det (från utvecklare förvisso).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 14:57 #75
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Du nämner Typo3, kikat på det förr faktiskt och minns det som rätt bra..., tog en titt nu igen. Det ser faktiskt fortfarande rätt OK ut. Det är rätt likt EPI i användargränssnittet.

Ska gräva lite! Ska se hur det är att koda mot det (vore mitt jobb).

Sidfråga, någon som vet en Typo3 leverantör i 08?
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-23, 15:30 #76
jakoobs avatar
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
jakoobs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
de har slängt upp en billig skitsajt utan att anstränga sig. Varför skulle de då anstränga sig för mig som kund eller erbjuda mig kvalitet?
Håller med i det där, kan man visa upp en hyfsad gjord sida ifrån scratch. Även om den inte är så vacker så visar det i alla fall att man visar lite hjärta. En perfekt hemsida ifrån scratch i kombination med perfekt text. Om du har gjort den själv, gallrar faktiskt bort de grövsta idioterna, en perfekt hemsida om du gör den själv, påvisar att du är ganska "duktig", både logisk och känsla för design. Håller även din text hög kvalité så blir din "hemsida", ett kvitto på att du är seriös. Dock svårt för besökaren att veta om "verkligen" du gjort det själv. Ska behålla wp som en blog, men ta bort "pages", och ersätta dem med någon ifrån scratch. Kommer nog inte bli så vackert men känns i alla fall mer "hjärta" men framförallt unikt. Men vi får bara hoppas att det inte blir "Unikt"-dåligt, då är det nog bättre med en wp-lösning.
jakoob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-15, 22:36 #77
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Ursprungligen postat av Tob Visa inlägg
Osäker på om https://www.pyrocms.com/ har stabil version med Laravel ännu, vet att dom byggde/bygger om från CodeIgniter till Laravel 4.

Även http://octobercms.com/ ser mycket lovande ut. Det är inte tillgängligt ännu men utvecklarna uppskattar att en lansering kommer att ske om någon/ra månader, absolut värt att hålla ögonen öppna på.
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
PyroCMS är skit. Har testat och fattar inte grejen. Han Phil Sturgeson är lite av ett rövhål oxå, haha. Han är skön ibland, men lite störig. Tror inte heller en migrering av en rätt gammaldags plattform till nytt ramverk kommer ta bort problemet jag anser PyroCMS har. Det är lite som om de haft Joomla / Wordpress mix som grund. Inget vidare. Senast jag testade funkade inte heller ens installationen (av deras senaste version).

OctoberCMS har jag inte hört talas om. Synd att de satsat på de så överdrivet modern gränssnitt. Funktionellt slår hundra gånger högre. tror man får slut på skärmutrymme fort med det där. Behövs ett lite mer naturligt flöde för att skapa en sida för en dataokunnig.

Men, October har ett bra koncept för extensions och plugis och rätt ramverk!bakom
Nu finns october cms betan att ladda ner.
Citat:
OctoberCMS Beta is LIVE!
It is finally time, today we launch!

After so many months of building OctoberCMS, now you can at last see the fusion of our experiences, ideas and philosophy towards web development. Your copy of OctoberCMS Beta is ready and waiting for you right now! Jump right in and have a look online at our source code, sparkling new website, documentation and marketplace.

We really want to thank you all for being so patient while we worked our magic, the enthusiasm we have received so far on social media and forums has been overwhelming and we are truly humbled by it, so thank you all, we wouldn't be doing this without you!

Oh, and while we've got you, if you haven't already had the chance check us out on these networks where you can catch all of our posted updates:

Star the octobercms/october repo on Github
Follow @octobercms on Twitter
Follow October CMS on Facebook
Join #October on irc.freenode.net
This is a big day for the all of us and the industry too. It's about time for a shake up.

So what are you waiting for? Here is your golden ticket:

http://octobercms.com/

Go for it!

Calling all coders and web developers of all levels and ability! We want to personally invite you to get involved and grow with us from the beginning by sharing your awesome plugins and projects. See you there...
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-23, 00:31 #78
webdice webdice är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 3
webdice webdice är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 3
Wordpress har obegränsat med möjligheter, hela adminpanelen går att strukturera om som man vill bara man kan koda (eller köpa ett plugin).

Alternativ för en färdig, och enklare layout är Ghost CMS https://ghost.org/
Ett nerskalat wordpress skulle jag säga. WP var ju till en början ett blogging-cms men har växt enormt. Ghost CMS är väl mer straight-to-point
webdice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-23, 07:31 #79
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av webdice Visa inlägg
Wordpress har obegränsat med möjligheter, hela adminpanelen går att strukturera om som man vill bara man kan koda (eller köpa ett plugin).
Allting går att strukturera om precis som man vill bara man kan koda
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-29, 22:30 #80
jakoobs avatar
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
jakoobs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
För att få lite variation så tänkte jag köra lite wp alternativ. Så jag har testat lite olika cms nu, och det går inte bra, buggar och brist på grundläggande funktioner...
jakoob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017