Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nätverkstekniker, finns det någon framtid?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-29, 16:00 #21
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Du menar att jag får satsa helhjärtat på något och väljer bort det andra?.
Svar Ja, vill man bli bäst/riktigt bra gäller det att fokusera. Vill man ha bra lön är det mycket bättre att vara expert på en sak än halvbra på flera.

Klart att du är ung och har hela livet framför dig, men det är kanske smartare att fundera ai en vecka än att slänga bort flera år på en utbildning till något man sen kommer på att man inte vill jobba med?

Sen gör det ju inget om man lyssnar på dom som har vart med ett tag :-) (shit va gammal man låter)
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-29, 16:15 #22
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Klart att du är ung och har hela livet framför dig, men det är kanske smartare att fundera i en vecka än att slänga bort flera år på en utbildning till något man sen kommer på att man inte vill jobba med?
Jag står i en vägkorsning kan man säga. Efter våren 2010 har jag högskolekompetens. Utöver detta har jag en utbildning inom byggbranschen. Sedan är det tomt på utbildningssidan för min del.

Funderar på Nätverkstekniker som sagt eftersom nätverk intresserar mig och sedan webbprogrammerare. Men utbildningen ger kompetens inom ASP och jag vill lära mig PHP.

Som sagt, jag står inför ett vägval den 15 April.

Man ska inte heller fundera för mycket eller för länge har jag blivit lärd. För då blir det bara jobbigare allting och man blir mer osäker på sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Sen gör det ju inget om man lyssnar på dom som har vart med ett tag :-)
Självklart inte! Men jag måste också lyssna på mitt hjärta, vad det säger. Kan jag se mig själv som Nätverkstekniker/IT-tekniker eller ska jag välja en annan väg att gå för att få jobb? Möjligheterna är många.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-29, 16:26 #23
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Jag står i en vägkorsning kan man säga. Efter våren 2010 har jag högskolekompetens. Utöver detta har jag en utbildning inom byggbranschen. Sedan är det tomt på utbildningssidan för min del.

Funderar på Nätverkstekniker som sagt eftersom nätverk intresserar mig och sedan webbprogrammerare. Men utbildningen ger kompetens inom ASP och jag vill lära mig PHP.

Som sagt, jag står inför ett vägval den 15 April.

Man ska inte heller fundera för mycket eller för länge har jag blivit lärd. För då blir det bara jobbigare allting och man blir mer osäker på sig själv.



Självklart inte! Men jag måste också lyssna på mitt hjärta, vad det säger. Kan jag se mig själv som Nätverkstekniker/IT-tekniker eller ska jag välja en annan väg att gå för att få jobb? Möjligheterna är många.
Om du lär dig programera spelar inte språket något roll...Så det är riktigt korkat att välja bort en utbildning för att man måste koda i "fel" språk....
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-29, 17:01 #24
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Nyexaminerad & ingen erfarenhet = Moment 22.
Du får inget jobb om du inte har någon erfarenhet, du får ingen erfarenhet om du inte har jobb.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-29, 19:05 #25
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Du får inget jobb om du inte har någon erfarenhet..
Skämtar du eller?

Du menar på allvar att människor som inte har någon arbetslivserfarenhet aldrig får arbeta?

Klart som faen man får jobb trots att man inte har någon erfarenhet. Hur får människor annars jobb? Föds man med erfarenhet eller vad? Man måste skaffa sig erfarenhet och utbildning någonstans och allting finns inte på internet idag eller i böcker som många tror.

Jag tror inte ett butiksbiträde på ICA MAXI i Stockholm hade erfarenhet innan personen började att arbeta som butiksbiträde eller att Kalle som startade eget företag inom webbprogrammering kunde koda direkt när han fick upp E-texteditor eller intype. Alla börjar vi på ruta ett förutom de få underbarn som finns i världen idag.

När jag hade mitt först jobb på ett lager så hade jag aldrig tidigare arbetat på ett lager, förutom i min källare då, dit jag bär lite kartonger och så. Men jag har inget system som registrerar mina kartonger som jag bär ner och inte heller har jag någon truck som jag använder i min källare för att transportera kartonger och prylar som jag inte vill ha bostaden.

Jag fick helt enkelt lära mig allting, hur det gick till tillsammans med en etablerad och duktig lagerarbetare.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-29, 20:01 #26
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Skämtar du eller?

Du menar på allvar att människor som inte har någon arbetslivserfarenhet aldrig får arbeta?

Klart som faen man får jobb trots att man inte har någon erfarenhet. Hur får människor annars jobb? Föds man med erfarenhet eller vad? Man måste skaffa sig erfarenhet och utbildning någonstans och allting finns inte på internet idag eller i böcker som många tror.

Jag tror inte ett butiksbiträde på ICA MAXI i Stockholm hade erfarenhet innan personen började att arbeta som butiksbiträde eller att Kalle som startade eget företag inom webbprogrammering kunde koda direkt när han fick upp E-texteditor eller intype. Alla börjar vi på ruta ett förutom de få underbarn som finns i världen idag.

När jag hade mitt först jobb på ett lager så hade jag aldrig tidigare arbetat på ett lager, förutom i min källare då, dit jag bär lite kartonger och så. Men jag har inget system som registrerar mina kartonger som jag bär ner och inte heller har jag någon truck som jag använder i min källare för att transportera kartonger och prylar som jag inte vill ha bostaden.

Jag fick helt enkelt lära mig allting, hur det gick till tillsammans med en etablerad och duktig lagerarbetare.
Vill du arbeta som nätverkstekniker, kommer som en färsking ut från utbildningen. På jobbannonsen står det "3 års erfarenhet krävs", tror du att du får det jobbet?
Inte en chans...

ICA Maxi kräver knappast samma kunskaper som en Nätverkstekniker på ett hyfsat stort företag...
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-29, 21:21 #27
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
ICA Maxi kräver knappast samma kunskaper som en Nätverkstekniker på ett hyfsat stort företag...
Men du förstår jargongen i det hela?
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-29, 21:24 #28
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Därför är praktik en absolut nödvändighet. Läser du en KY-
utbildning får du 1/3 praktik på köpet och väljer du en hög-
skoleutbildning får du försöka fixa praktik på annat sätt.

Annars får du helt enkelt starta eget och fixa erfarenhet den
vägen. Så länge du kan vad du håller på med så är det bara
att köra.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-29, 21:56 #29
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Men du förstår jargongen i det hela?
Men inget vettigt företag som har sådana kritiska system för verksamheten skulle låta sig lära dig från grunden på betald arbetstid. (Ja, nätverket är oftast en kritisk del i verksamheten)
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-30, 12:12 #30
Christoffer Christoffer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 28
Christoffer Christoffer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Nu kanske jag låter negativ, men jag anser ändå att utbildningar är rätt värdelöst.

Vettigt folk är självlärda och ligger flera år före utbildningarna samt inte är så "dum" så dom behöver gå utbildning för att lära sig. Folk som har riktigt intresse har lärt sig betydligt mer i ung ålder än dom som är antal år äldre och gått många år utbildning.

Men tror ändå att det finns en del jobb för en "halv kass" utbildad nätverkstekniker hos många som inte kräver så extrem hög expert nivå.
Du bevisar ju själv med din attityd varför man hellre anställer en person med dokumenterad utbildning än en person utan. Visst kan man läsa sig till mycket på egen hand, men om man går en utbildning och får tillgång till utrustning som man kan labba med är guld värt.
Christoffer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017