Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Träna löpning med folk i närheten

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-06-25, 18:35 #1
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Comment Träna löpning med folk i närheten

Tjena!

Har ibland svårt att komma ut och göra mina mil varje vecka så tänkte det kunde vara motiverande med en app där man kan slänga ut när det är dags för en runda så andra får möjlighet att haka på.

För att det inte ska bli ett Tinder där snubbar jagar tjejer så har jag valt att göra första versionen helt anonym i relationerna användare-användare. Istället är det 100% fokus på passet man ska köra, exempelvis 20km i 5:00min/km fart.

När man lagt till ett pass så föreslås en mötesplats i närområdet (oftast en busshållplats, t-banestation eller liknande) för att man ska slippa berätta sin adress.

Hur låter idén? Har vi några här som springer som är villig att bidra med lite förslag?

Vad som finns nu:
- Skapa träningspass andra kan anmäla sig till.
- Appen föreslår en mötesplats i närheten av där passet skapades.
- Anmäla sig till träningspass andra har skapat.

Vad det önskas feedback på:
- Funktionerna, är de svåra att förstå?
- Saknas något du förväntar dig?
- Vad tycker du om anonymiteten mot andra användare?
- Ser du något problem i övrigt?

Vad som inte önskas feedback på
- Designen, det är bara plain bootstrap och 100% mobilfokus atm.

Just nu saknas det användare, och det är jag medveten om. Har därför lagt upp en plan på hur lanseringen senare ska gå till. Min tanke är att vid lansering börja marknadsföra i enstaka städer allt eftersom. Lite som Facebook gjorde vid sin start med enstaka universitet. Detta eftersom denna appen är helt värdelös utan användare i sin egen stad.

Btw: Detta kommer bli en app så småningom, enbart denna prototypen som gjorts som en webbsida för att få upp något att få in feedback från snabbt.

Se gärna mer & kom med input om du vill: https://mate.run/
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-06-26, 19:28 #2
Sven74 Sven74 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 374
Sven74 Sven74 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 374
Kul approach...
Det svåra blir att snabbt få tillräcklig många användare...
Sven74 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-06-28, 21:27 #3
Herrolov Herrolov är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 14
Herrolov Herrolov är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 14
Eller så köper du ett löpband! :-D

Nej då, jag förstår att det sociala är viktigt och likaså att andas frisk luft. Ingen dålig idé. Men precis som du säger, så bör du fundera ut ett bra sätt att kunna filtrera ut "dåliga element" ur gruppen. Risken finns att människor med helt andra agendor ansluter sig.

Utöver det så gillar jag idén, det låter roligt!
Herrolov är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-06-29, 11:12 #4
fredrick fredrick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 87
fredrick fredrick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 87
Jag tycker att det är en bra idé! Kanske kan du med fördel bygga in en vän-funktion och på så sätt komma runt problematiken ovan.
fredrick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-06-29, 11:58 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Herrolov Visa inlägg
Eller så köper du ett löpband! :-D

Nej då, jag förstår att det sociala är viktigt och likaså att andas frisk luft. Ingen dålig idé. Men precis som du säger, så bör du fundera ut ett bra sätt att kunna filtrera ut "dåliga element" ur gruppen. Risken finns att människor med helt andra agendor ansluter sig.
Ska man andas frisk luft så ska man ju hålla sig borta från städerna där man får i sig betydligt mer skräp så snart man rör på sig och då blir det genast glesare med folk

Använder själv inte appar om jag inte absolut måste och gillar inte heller att surfa i mobilen. Jag hade däremot personligen gärna sett en funktion på en löpsajt där man kan se vilka tider det är minst luftföroreningar på just min löprunda.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-03, 19:28 #6
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Hoppla, här kom det lite svar tillslut, kul!

Citat:
Ursprungligen postat av Sven74 Visa inlägg
Kul approach...
Det svåra blir att snabbt få tillräcklig många användare...
Kul att du diggar de! Verkligen, men alla börjar ju från noll någon gång så varför inte min idé.

Citat:
Ursprungligen postat av Herrolov Visa inlägg
Eller så köper du ett löpband! :-D

Nej då, jag förstår att det sociala är viktigt och likaså att andas frisk luft. Ingen dålig idé. Men precis som du säger, så bör du fundera ut ett bra sätt att kunna filtrera ut "dåliga element" ur gruppen. Risken finns att människor med helt andra agendor ansluter sig.

Utöver det så gillar jag idén, det låter roligt!
Snyggt att få in din länk där!

Härligt med ytterligare en person som tycker om idén. Just nu är vi mest inne på att köra med anonyma konton tills man skapat en "relation". Tanken är typ att man kan skicka en kontaktförfrågan en timme efter att passet har börjat. Då har man förhoppningsvis träffat varandra, och vill man inte ha kontakt behöver man inte svara och förhoppningsvis aldrig träffa den andre igen.


Citat:
Ursprungligen postat av fredrick Visa inlägg
Jag tycker att det är en bra idé! Kanske kan du med fördel bygga in en vän-funktion och på så sätt komma runt problematiken ovan.
Härligt, blir så jäkla glad av att folk gillar idén! Precis min tanke, läs precis ovan ditt inlägg så förklarar jag hur mina tankar går, har du andra förslag välkomnas detta givetvis!


Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Ska man andas frisk luft så ska man ju hålla sig borta från städerna där man får i sig betydligt mer skräp så snart man rör på sig och då blir det genast glesare med folk

Använder själv inte appar om jag inte absolut måste och gillar inte heller att surfa i mobilen. Jag hade däremot personligen gärna sett en funktion på en löpsajt där man kan se vilka tider det är minst luftföroreningar på just min löprunda.
Wow! Den problematiken har jag aldrig någonsin hört någon annan nämna innan i samband med löpning. Har en känsla av att du bor i en större stad en bra bit från Sverige?
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-03, 20:24 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Wow! Den problematiken har jag aldrig någonsin hört någon annan nämna innan i samband med löpning. Har en känsla av att du bor i en större stad en bra bit från Sverige?
Nope, men de tre största städerna i Sverige har alla värden som ligger över EU:s riktlinjer. Det lär vara den främsta orsaken till att allvarliga luftvägssjukdomar ökat bland de som inte har ökad risk för dessa pga rökning eller dylikt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-05, 09:44 #8
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nope, men de tre största städerna i Sverige har alla värden som ligger över EU:s riktlinjer. Det lär vara den främsta orsaken till att allvarliga luftvägssjukdomar ökat bland de som inte har ökad risk för dessa pga rökning eller dylikt.
Right, tar med mig det. Ingen som kommer implementeras inom överskådlig framtid dock
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-19, 00:05 #9
PlayHard PlayHard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 80
PlayHard PlayHard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 80
Kul idé! Ser fram emot att jogga med motsatta könet
PlayHard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-19, 13:00 #10
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Tanken är klockren.

Jag uppfattar din tjänst som en konkurrent men även ett komplement till exempelvis gym i storstäder som t.ex. erbjuder ett gemensamt springpass utöver inomhusaktiviteterna. Kanske en gymkedja kunde vara intresserad av att haka på tjänsten?

Mitt förslag är att du kopplar på fler intressen och aktiviteter till konceptet samt, som du skrev (" Min tanke är att vid lansering börja marknadsföra i enstaka städer allt eftersom") rullar ut det i ett begränsat geografiskt område, gärna i nära samarbete med kommersiella verksamheter som vill nå ut till olika målgrupper.

Närliggande aktiviteter som jag snabbt kommer på:
Cykling
Barnvagnspromenader
Yoga, Tai Chi och Qi Gong

För det sistnämna krävs eventuellt en funktion för att ange en frivillig ledare av passet.

Jag skulle kolla möjligheterna att på större orter annonsera eller samarbeta med forum/webbplatser för nyinflyttade, expats och alla utbildningar som har utbytesstudenter och/eller motsvarande.

Scenarion:
Jag är nyinflyttad småbarnsförälder och vill utöver mamma/pappagrupper förutsättningslöst ta en barnvagnspromenad med andra föräldrar.
Jag är nyinflyttad och vill hitta andra att springa med då och då.

Lycka till!
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
jogg, löpning, springa, träna, träning


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017