Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varning från google

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-30, 12:30 #21
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by fotojoc@Jun 28 2005, 22:12
Får jag inget svar och en vettig förklaring kommer jag att vidta rättsliga åtgärder.
Hehe - det ska bli intressant att följa. Davids kamp mot Goliat är ju alltid spännande. Skriv gärna hur det går. :-)

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-02, 06:05 #22
fotojoc fotojoc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 8
fotojoc fotojoc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 8
Nästa steg i kampen.

Herrarna och damerna på Google kommunicerar tydligen endast via mail. Det finns ingen info om vare sig telefonnummer eller faxnummer man kan använda sig vid frågor.

Eftersom jag vill TALA med en person började efterforskningar att finna ett telefonnummer. På sin hemsida talar de så fint om att de har öppnat ett försäljningskontor i Sverige. Bra, där måste de väl ha telefoner?!?!?
Efter mycket sökande via såväl Hitta.se som Eniro gav ingenting. De har INTE telefon. Ok, kollar man då adressen de bor på finns det flera företag.

Jag chansade och ringde upp ett av alla dessa rent slumpmässigt.
Svar: Nä, vi har inte med Google att göra. Men jag vet att de finns på våning 4.
Ahhh, nu vet jag adress och våning. Snabb koll igen åp Eniros sida. Ett företag som ligger på 4:e våningen rings upp.
Svar: Nä, det är inte vi. Men ring på företagshotellets växel så kan de koppla.
Mmmmm, nu börjar det närma sig.
Jag ringer företagshotellet. Hej, jag vill till google. - Vem där? - Tja, vem som helst.
Jag blir kopplad och en mänsklig varelse i form av en kvinna svarar på Google!!!!

WOW!
Jag förklarar mitt ärende. Får till svar att de bara har hand om AdWords. Helt ok säger jag. Eftersom jag är kund där vill jag ha tillbaka alla mina pengar från Google. Duger jag inte som affiliate så duger jag väl inte heller som betalande kund.
Nja, svarar tjejen, vi är olika avdelningar. Hon hör att jag är minst sagt irriterad och lovar att någon skall ta kontakt med mig direkt.

Två dagar går, ingen har hört av sig. Men jag får ett nytt mail från Google.
Jag svarade på det första där jag blev anklagad för diverse "brott" med robotar, script och fuskprogram. Jag hade frågat vad jag använt för något av dessa saker. Vidare hade jag också frågat om några saker till.

Vad får jag då för mail? Jo, ett standardmail. Svar på mina frågor? NEJ!!
Ett jäkla papegojbrev...... Bla, bla, bla, bla... Svammel, svammel, svammel....
I´m the talking parrot....

Bland annat skrev de att de hittat ogiltliga klick med sitt sofistikerade och patentskyddade program. De kunde inte lämna ut info om vare sig klick, vilka sidor som det klickats på, hur "fusket" gått till m.m. m.m. Allt detta var som sagt skyddat av deras algoritm som är patentskyddad.

Tydligen så tror Google att alla är dumskallar de har att göra med. Ett patent är offentligt. Vill jag veta hur deras system funkar är det bara att skaffa alla patentinformationer och läsa.
Men jag är inte ett dugg intresserad av hur deras program funkar. Jag vill som sagt bara få veta vilka klick som varit ogiltiga.

Återigen ringer jag företagshotellet. Ber att få prata med svenske chefen Johan Kinnander. Blir kopplade till hans mobil. Där svarade hans mobilsvar. Nytt samtal till hotellet som kopplade mig till en annan person.

- Jo, men vi har inte med AdSense att göra. Vi jobbar med AdWords.
Ja, svarar jag, men DU jobbar på GOOGLE och är en av deras representanter. Jag bryr mig inte om vilken avdelning jag pratar med just nu. Jag vill ha SVAR på mina frågor.

Återigen blir jag lovad att någon från AdSense skall höra av sig direkt. Tror ni någon har hört av sig.
Nä. Inget samtal. Nu väntar jag bara på nästa papegojmail. Bla, Bla, Bla, Svammel, Svammel, Svammel..... Inga svar bara skitsnack enligt standardformulär.

Tror att jag får ringa Google igen nästa vecka och återigen förklara vad jag anser om deras oseriösa metoder.

En ny fråga som en bekant kom på är följande: Om nu deras program för att upptäcka fusk är så jäkla bra. Varför gör man inte då som så att de oglitiga klicken plockas bort automatiskt? Det skulle ju lösa problemet.

En fråga till är följande: Om säg tio - femton personer sätter sig och systematiskt klickar på vissa sidors Googleannonser och då klickar på alla. Om detta görs varje dag i någon eller några veckor. Stängar då Google av dessa konton? Detta innebär att om man har en eller flera man har onda ögon till då kan man alltså få deras Googleannonser att bli avstängda. Sjukt!!!

Jag berättade också för den sista killen jag snackade med på Google att jag har cirka 15 kunder som jag mer eller mindre hjälper med hemsidor. Flera av dem är Google AdWords-kunder. Jag kommer nu att rekommendera dessa att avsluta sina samarbeten. Jag var på väg till en kund precis när jag talade med honom. Jag upplyste då om att denna kunden inte skulle gå med som kund. Han skulle lägga krutet hos någon annan mer seriös. Jag frågade killen om varför man anställer nya säljare när man beter sig så mot sina partners. Hans svar blev först tystnad. Sedan lite floskler om att de inte jobbade på samma avdelnign. Men att han hoppades att allt skulle lösa sig.

Jag har de senaste dagarna hittat flera nya affiliate-program. Flera av dem verkar riktigt bra. Man får skicka ett litet tack till Google. Utan deras agerande hade jag troligen inte upptäckt alla dessa nya program.

Fortsättning lär komma här på forumet.
fotojoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-02, 09:17 #23
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Bra jobb grabben! Fortsätt kampen och håll oss uppdaterade.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-02, 16:17 #25
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
Annonsörer på adwords borde väl bara vara glada för att google har hårda regler för adsense (även om de är för hårda ibland)

Vidare har jag inte användaravtalet för adsense i huvudet men där borde de ha friskrivit sig att de har rätt att stänga av personer om de misstänker fusk så att vidta rättsliga åtgärder kan du nog glömma.

Däremot håller jag med att de borde vara öppnare med hur de arbetar.

Varför blev t.ex. visssa varnade medans andra blev avstängda utan varning (eller var det så?)
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-02, 18:57 #26
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 87
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 87
Då måste jag ställa mig den alldeles logiska frågan. Alla de pengarna som AdWords annonsörerna har betalt för klick som kommit från "avstängda" annonsvisare, vart tar de vägen?

JAG har aldrig fått tillbaka pengar, och ingen som jag känner har någonsin sagt att de fått tebax pengar pga "fusk". Vart hamnar de pengarna då? Jo, hos Google.
Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-02, 19:08 #27
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
De säger ju iofs att de betalar tillbaka pengar, rimligtvis så är det annonsörer som får tillbaka pengar.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-02, 21:04 #28
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag har fått tillbaka 0.5-2$ någon gång per år.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-03, 01:58 #29
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
fotojoc, ligg på dem bara och uppdatera oss!!!
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-03, 04:47 #30
fotojoc fotojoc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 8
fotojoc fotojoc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 8
Micke m.fl..... var så säkra, jag kommer att ligga på dem...

Som Jake skrev
"Annonsörer på adwords borde väl bara vara glada för att google har hårda regler för adsense (även om de är för hårda ibland)

Vidare har jag inte användaravtalet för adsense i huvudet men där borde de ha friskrivit sig att de har rätt att stänga av personer om de misstänker fusk så att vidta rättsliga åtgärder kan du nog glömma."

Jo visst, det är väl rätt Google har hårda regler. Det tycker jag som annonsör. Men att som Google gå ut och stänga av konton utan att bevisa något. Att sedan skicka "papegojbrev" som svar är inte seriöst. Att i samma veva vara åklagare, domare och bödel där den "anklagade" (jag) inte får komma till tals är ännu mera oseriöst.

Visst, detta är ett typiskt amerikanskt sätt att sköta kundrelationer. Synd bara att det skall fungera så.
fotojoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017