Kom ihåg mig?

VPS eller Dedikerad server? Tips?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-12-20, 18:19 #1
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 157
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 157
Standard VPS eller Dedikerad server? Tips?

Hej
Är nu trött på de vanliga webbhotellen, använt mig av binero ett bra tag nu men tycker det blir allt långsammare och långsammare.
Bara deras kontrollpanel får man ju krupp på med seg laddning.

Har ett gäng webbplatser med en del trafik men behöver säkerligen inget extremt.

Hur mycket bättre prestanda kan man räkna med att få på en VPS kontra exempelvis binero?
Steget längre, hur stor skillnad på VPS och steget upp till Dedikerad server?
Påverkas prestandan på en VPS av andra användare på samma server?
Eller vad är fördelen med dedikerad vs VPS?

Som sagt, många frågor men skulle vilja komma igång med detta i stället för webbhotell.

Sist då. Tips på bra leverantörer av VPS eller Dedikerad server?

Mvh Magnus
Monkboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-12-20, 19:47 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Det finns dock några webbhotell som har bättre prestanda än Binero Men om du hellre kör vps så tycker jag digitalocean och serverpilot.io är rätt bra. Tror dom har en rabattkod nu på $15
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-12-20, 20:00 #3
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 157
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 157
Jo visst, de kanske inte är bäst i branschen
Men är det överlag bättre prestanda om man kör VPS i stället för vanligt webbhotell?
Okok, tack, ska kolla dem.
Monkboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-12-20, 20:03 #4
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Monkboll Visa inlägg
Men är det överlag bättre prestanda om man kör VPS i stället för vanligt webbhotell?
Nej, inte överlag, men om du har en bra VPS med tillräckliga resurser på modern hårdbvara och SSD disksystem eller liknande är det bättre än webbhotell, förutsatt att du konfat apache 2.4 event alt. nginx och php-fpm rätt.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-12-20, 23:56 #5
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av Monkboll Visa inlägg
Eller vad är fördelen med dedikerad vs VPS?
Oavsett vilken av dem du väljer så ska du vara förberedd på att kunna hantera ett operativsystem (eller anlita någon som kan det). Om du har en VPS eller dedikerad server så kommer du inte ifrån detta. Visst, det finns flera kontrollpaneler som patchar och håller koll på det mesta av det hela åt dig (serverpilot.io är en av de bättre enligt min erfarenhet) men personligen har jag släppt kontrollpaneler för länge sen då jag jobbar med drift och har fått erfarenheten därifrån.

Men, vad är skillnaden mellan VPS och en dedikerad server? Kortfattat så är en dedikerad server en helt egen server för dig själv och en VPS (vanlig virtuell server) delar server med andra VPS'er. Väl inne i en VPS så kan du i praktiken inte särskilja den från en dedikerad server då den är så pass isolerad från andra virtuella maskiner på samma burk.

Personligen så anser jag att som slutanvändare finns det ingen anledning att köra dedikerad server idag. Med en VPS så slipper du bry dig om hårdvaran helt i praktiken. Säg att den fysiska servern som din VPS är installerad på skulle dö helt, så räcker det i regel med en omstart så har din VPS återskapats på en ny maskin och du är uppe och snurrar igen på nån minut (detta varierar såklart mellan leverantörerna och beror på hur lagringslösningen ser ut). Försök göra detta med en dedikerad server...

Visst, du har mer kraft med en dedikerad maskin, men med VPS'er kan du i regel (återigen, beror på din leverantör) skala upp och ner efter behov. Dvs du kan ha en liten klenare server under lågkonjuktur men en kraftfullare vid högkonjuktur.

Många svar som kanske gjorde dig mer förvirrad, men de konkreta råden jag ger dig är: Kör på VPS och se till att du har tillgång till någon som kan underhålla dess operativsystem.

Tips på leverantörer:
Vill du ha något enkelt att komma igång med som fungerar helt ok: Digital Ocean
Vill du ha något kraftfullt där du kan bygga ditt egna "virtuella datacenter": Amazon Web Services

Senast redigerad av gregoff den 2017-12-20 klockan 23:59
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-12-21, 08:45 #6
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 157
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 157
Tack för kanonsvar!
Förstår att det är lite mer jobb med en VPS men tänkte börja smått och lära mig.
Flytta över någon sida i taget och testa.
Vad jag förstår så kan man köra på det billigast som en start, sen skala upp, utan att behöva ändra något speciellt.
Kul att ni båda rekar Digital Ocean. Kanske skulle testa där.
5$ per månad är ju ingenting om man bara vill lägga över en webbplats för att komma igång. När man lärt sig och det fungerar kan man skala upp?
Ni kanske även kan rekommendera vilket OS man "bör" använda? Fördelar? Nackdelar eller är det bara välja något?
Endast lekt lite med Ubuntu tidigare.
Magnus
Monkboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-12-21, 09:35 #7
SvanteH SvanteH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 118
SvanteH SvanteH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Monkboll Visa inlägg
Tack för kanonsvar!
Förstår att det är lite mer jobb med en VPS men tänkte börja smått och lära mig.
Flytta över någon sida i taget och testa.
Vad jag förstår så kan man köra på det billigast som en start, sen skala upp, utan att behöva ändra något speciellt.
Kul att ni båda rekar Digital Ocean. Kanske skulle testa där.
5$ per månad är ju ingenting om man bara vill lägga över en webbplats för att komma igång. När man lärt sig och det fungerar kan man skala upp?
Ni kanske även kan rekommendera vilket OS man "bör" använda? Fördelar? Nackdelar eller är det bara välja något?
Endast lekt lite med Ubuntu tidigare.
Magnus
Rekommenderar själv DigitalOcean, använder det på mina egna webbplatser. Gällande att skala upp så är fördelen med en VPS att det är enkelt att skala om behovet finns men du får ut otroligt mycket på den billigaste varianten också.

Genom att sätta upp nginx + static cache, mysql, redis rätt så kan du utan problem klara av 1000 req/s (besök i sekunden): https://i.imgur.com/xlfKRoX.png

För dig som inte rört Linux nämnvärt innan så har DigitalOcean ett stort community med mycket lärorika artiklar. https://www.digitalocean.com/communi...filter=popular
SvanteH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-12-21, 09:48 #8
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 157
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 157
Tack!
Då blir de att ge DigitalOcean en chans.
Vilket operativsystem kör du?
Är installatonen helt ren när man startar så man måste installera allt från scratch? Eller finns det någon bas installation för att snabbt komma igång? Tänker mysql, apache, php?
Kanske ska läsa deras guider.
Magnus
Monkboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-12-21, 10:32 #9
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Själv kör jag med Debian eller Ubuntu (Ubuntu är baserat på Debian så det är inte jättestora skillnader). Ska man snabbt googla fram svar på frågor så är Ubuntu helt klart att föredra. Känns som att communityn är störst där. Finns otaliga mycket bra guider på https://www.digitalocean.com/community att läsa med. Ska du köra mer "Enterprise" så är det Red Hat eller CentOS som gäller.

Observera att om du ska uppgradera maskinen på Digital Ocean så kräver det en omstart av maskinen men det är gjort på en minut så det är inte så farligt, men bra att veta på förhand. Men ja, du ska börja smått för att sedan skala upp maskinen allteftersom den blir mer belastad och att du har fört över fler och fler webbplatser. Dock kan en 5-dollars VPS hos Digital Ocean driva flera wordpress sajter utan större problem. Om du använder ServerPilot.io som kontrollpanel så är det busenkelt att lägga in flera webbplatser parallellt på en och samma server. Observera att ServerPilot kräver Ubuntu 16.04.

Om 10 USD/månad inte är några pengar för dig så skulle jag rekommendera att du börjar där istället för en 5 USD VPS. Då har du lite överhead vilket inte är helt fel i början när man inte riktigt vet hur mycket belastning saker och ting tar och du kommer inte behöva skala upp på ett tag. Är 10 USD/månad mycket för dig så börja på 5 USD istället bara.

Senast redigerad av gregoff den 2017-12-21 klockan 10:34
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-12-21, 17:06 #10
NiclasAs avatar
NiclasA NiclasA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 54
NiclasA NiclasA är inte uppkopplad
Medlem
NiclasAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 54
Det finns ytterst få anledningar till att köra dedikerad server idag. Enda anledningen är om man har väldigt unika/specifika behov. Men för 90% av lasterna i SME -segmentet fungerar en VPS idag minst lika bra. Du kan dessutom skala upp och ned i prestanda utan att behöva investera eller hyra hårdvara.
NiclasA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017