Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varför indexerar inte Google alla mina sidor?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-22, 15:48 #1
Webbexpertens avatar
Webbexperten Webbexperten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 9
Webbexperten Webbexperten är inte uppkopplad
Nykomling
Webbexpertens avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 9
Post Varför indexerar inte Google alla mina sidor?

Hej detta är mitt första inlägg på WN , jag har hållt på med php länge men inte något som har behövt indexeras tidigare och nu har jag stött på ett problem:

http://halsofakta.com har i skrivande stund 78 artiklar uppdelat i ämnen med produkter under ämnena.
Google har varit inne och kollat på alla artiklar men när man använder site:halsofakta.com på google.se så får man bara fram 53 stycken av mina artiklar.

Till exempel var det över en månad sedan som google nosade på artikeln om svininfluensan och den ligger fortfarande inte i googles index? Varför? Om ni har några tipps eller tankar är jag mycket tacksam. Min plan är att försörja mig på sidan om något år eller 2 och då håller det inte att bara 68% av artiklarna indexeras.

Här är en länk till artikeln som tex inte indexeras: http://halsofakta.com/?t=24&x=Svininfluensan (Som ni ser där är artikeln lång och unik.)

Varför indexerar google bara vissa av mina sidor när alla har samma struktur och alla har lagts ner energi på för att dom skall vara informativa och unika?
Webbexperten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 16:36 #2
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
1. gör om ?t=... osv till domän.com/24/namn
eller domän.com/namn
vet inte vad 24 gör i din url där som du har som exempel och jag har inte sovit på 3 dygn så orkar inte leta :P.

men hitta hur du gör en .htaccess fil med rätt mod_rewrite regler så får du en mycket mer SEO vänlig URL (vilket spelar roll).
Sedan kolla om Meta info på de olika sitorna har värde jämfört med innehåll..

jag är dock ingen SEO expert.. good luck
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 18:14 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Skaffa inlänkar till artiklarna, och lägg gärna upp en sitemap om du vill att Google ska hitta alla sidor.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 19:56 #4
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Det är lite spamvarning på den sidan...
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 20:10 #5
Webbexpertens avatar
Webbexperten Webbexperten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 9
Webbexperten Webbexperten är inte uppkopplad
Nykomling
Webbexpertens avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
1. gör om ?t=... osv till domän.com/24/namn
eller domän.com/namn
vet inte vad 24 gör i din url där som du har som exempel och jag har inte sovit på 3 dygn så orkar inte leta :P.

men hitta hur du gör en .htaccess fil med rätt mod_rewrite regler så får du en mycket mer SEO vänlig URL (vilket spelar roll).
Sedan kolla om Meta info på de olika sitorna har värde jämfört med innehåll..

jag är dock ingen SEO expert.. good luck

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Skaffa inlänkar till artiklarna, och lägg gärna upp en sitemap om du vill att Google ska hitta alla sidor.
Tack Mervinist & Emilv!

Jag har gjort parameterlänkar som igentligen går på ?t=id_för_artikel
men där jag även har lagt till &x=titel_på_artikel för att jag tänkte att det skulle hjälpa google att indexera bättre. Anledningen att jag gjorde så var för att då blir länkar till artikeln alltid giltiga även om jag byter namn på artikeln.

Sammanfattningsvis:

Ja det fanns nyckelord som inte borde funnits med (rosenrot omega3 på varje artikel) det är borttaget nu, men jag har svårt att tro att det kan har gjort att 30% av artiklarna inte indexerades men det var jättebra att jag blev uppmärksam på det och det skadar ju inte att vara korrekt.

Jag skall försöka införa permanenta länkar med halsofakta.com/artikel/artikelnamn i stället. Har börjat läsa en artikel om det och varför man skall göra det. Tack för tipset detta kan nog vara ett stor skäl till att google tvekar att indexera vissa sidor.

Jag har har redan tidigare bifogat mitt RSS flöde till google som site map. http://halsofakta.com/rss.xml

Jag har nog att göra med att skriva artiklar på sidan, skall jag behöva sitta i forum och bloggar och skriva länkar till mina artiklar också? Funerar på att göra länkbyte med likasinnade är det något man fortfarande gör eller är det 90-tals teknik?

Fler tips? Annars får jag nöja mig med detta och göra ändringarna och se vad som händer. Tackar så mycket!
Webbexperten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 20:24 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Även om man gör allt "helt rätt" kan det vara svårt att få Google att indexera alla sidor på en sajt. Att skapa en XML Sitemap är en bra start, skicka den sedan till Google genom Webmaster Tools.

Här kan du göra XML Sitemaps:
www.xml-sitemaps.com (indexerar upp till 500 sidor i gratisversionen)
www.sitemaps-builder.com (indexerar upp till 1000)

URL-omskrivning som mervinst skriver om kan vara en god idé. Jag själv har dock aldrig gjort om URL:er, men ändå rankat bra med vanliga "fil-med-sökord.asp?page=svininfluensan"-URL:er.

Du har väldigt många externa länkar i högerkolumnen. Behöver verkligen dessa finnas med på alla sidor? Sitewide-länkar ger inte samma styrka längre, men "stjäl" länkkraft som annars går inom sajten, mellan artiklarna.

(Att lägga in en länk här från WN (som du gjorde) borde garanterat få artikeln indexerad)
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 20:25 #7
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Alltså, seriöst!

Spamfaktorn är ju 100% på din sida! Om du tittar på andra sidor ser du att det finns inte så många som ser ut som din.

- ta bort utgående länkar.
- kolla text. är det kanske lite mycket?
- ta bort googlemecket i meta-taggen.
- skriv sökord ordentligt.
- fundera på gränssnitt och användarvänlighet.

Men kanske främst:
- gör en sida för BESÖKAREN! :-)

inte för sökmotorn. det är den sämsta seo du kan tänka dig. om inte besökarna stannar på din sida så har ju sökmotorn rätt bra koll på det och inte vill dom fylla sitt index med sidor ingen vill besöka?
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 21:18 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Som dina META-keywords ser ut nu kan du lika gärna ta bort taggen på alla sidor. Denna tagg gör inte så stor nytta på Google, men kan däremot göra skada om den används fel.

Index
<meta name="description" content="Hälsofakta.se är störst på information om hälsokost, nyttig och sund livsstil. - Hälsokost och friskvård! - Hälsofakta.com" />
<meta name="keywords" content="Hälsofakta.com" />


?t=50&x=Cordyceps
<meta name="description" content="En medicinsk svamp från Asien som växer på insekter. - Hälsofakta.com" />
<meta name="keywords" content="cordyceps svamp energi trötthet Hälsofakta.com" />


?t=48&x=Kalium
<meta name="description" content="En mineral som styr vatten- och syra/ basbalansen i kroppen, muskel och nervfunktion samt reglerar en normal njurfunktion. - Hälsofakta.com" />
<meta name="keywords" content=" Hälsofakta.com" />


Skriv META-keywords som är relevanta för varje artikel. Nu används "Hälsofakta.com" som sökord på vissa sidor. Separera också sökorden med komma.
<meta name="keywords" content="cordyceps, svamp, energi, trötthet" />

På startsidan står det dessutom "Hälsofakta.se är störst..." i desctiption. Jag skulle rekommendera en description på startsidan i stil med "Information om hälsokost samt nyttig och sund livsstil." Denna text visas ofta i sökresultatet och den bör locka till klick.

Kort och gott:
Unik title-tagg för varje artikel.
Relevanta (unika) META-keywords för varje sida.
Unik META-description för varje sida.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-23, 09:04 #9
Webbexpertens avatar
Webbexperten Webbexperten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 9
Webbexperten Webbexperten är inte uppkopplad
Nykomling
Webbexpertens avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 9
kw_wasabi säger:
Skapa xml sitemap.
Ta bort länkar i höger kollumn.
Länk på WN.

Webbexperten svarar:
fixat, fixat och fixat.

MrBob säger:
Ta bort utgående länkar.
Gör texten kortare.
Ta bort googlemecket i meta-taggen.
Skriv ordentliga sökord.
Gör mer användarvänligt.
Gör en sida för besökaren inte för sökmotorn.

Webbexperten svarar:
Fixat.
Med googlemecket antar jag att du menar keywords-meta?
Om jag har förstått det rätt så använder inte google sig alls av den förutom för att hitta spammare. Men om jag tar bort den så kanske bing och yahoo får problem men troligen resonerar dom samma som google och bryr sig inte så mycket om den. Så jag tar bort keywords då...

Sedan så har jag lagt till domännamnet i slutet på description och keywords och jag fick intrycket av er att detta var spam med så jag tar bort det med.

Med sökord antar jag att du menar att titeln och ingressen på artiklarna skall innehålla ord som besökare kan tänkas söka på? Det har jag försökt men jag kan se över och strama upp det en gång till.

Om att göra artikeln kortare; jag trodde att google gillade unikt innehåll, ju mer ju bättre? Men samtidigt kan jag tänka mig att dom tänker på besökaren och att man kanske inte orkar läsa en sådan lång text?

Jag skall försöka tänka mer på besökaren än google i fortsättningen.


kw_wasabi säger:
Keywords meta används fel och används inte av google men kan göra skada om den används fel.
Separera sökord med komma.
Ta bort hälsofakta som sökord.
Ändra description.
Unik title tag för varje artikel.
Unik keywords tag för varje sida.
Unik description för varje sida.

Webbexperten svarar:
Jag har nu tagit bort keywords.
Därför behöver jag inte separera dom med komma.
Har tagit bort hälsofakta som sökord.
Ändrade description.
Nu har varje sida inga keywords.
Nu har varje sida en unik description utan domännamnet.

När det gäller titeln; menar du att man inte skall ha med domännamnet i titeln? tex. "Produktnamn - Domännamn" skall vara bara "Produktnamn"?

Tack för hjälpen nyttigt med kritik.

Ps tack för att du testade mina hackingförsvar okände WN medlem.
Webbexperten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-23, 10:27 #10
SEOFredriks avatar
SEOFredrik SEOFredrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 65
SEOFredrik SEOFredrik är inte uppkopplad
Medlem
SEOFredriks avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 65
Du bör ändra på dina H1 och H2 rubriker dessutom... Det är huvudrubriken på en undersida som skall vara en H1 inte din toppbanner.
SEOFredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
google, indexera, indexerar, sidor, vissa


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017