Kom ihåg mig?

Slumpat tips

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-16, 10:51 #1
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Standard Slumpat tips

Jag håller på med ett kundprojekt där vi vill visa ett slumpat tips av typen "Visste du att..?" i anslutning till artiklarna. Materialet är såklart riktat mot användarna i första hand, men tror att det skulle uppskattas av sökmotorerna också, då det är väldigt välskrivet. I dagsläget ser det ut att vara ungefär 6 slumpade tips per 10 artiklar.

Rent spontant så känns det som ett dåligt approach ur seo-perspektiv. Finns det nåt bra sätt att genomföra detta på eller ska vi helt enkelt skriva ett tips per artikel och ha det fast?
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-16, 14:12 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Se till att det finns en index-sida som listar länkar till alla tips då så kan det bli bra!
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-16, 18:56 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Texten i de slumpade tipsen kommer inte att ranka något vidare. Däremot så kommer artiklarna som tipsen visas tillsammans med att ranka lite bättre.

Ser googlebot någonting nytt på sidan varje gång den kommer på besök så ger det intrycket av att informationen är färsk och uppdaterad. Det i sig gör inte att man rankar bra, men det hjälper en bit på vägen.

Jag hade kört på slumpade tips och sett det som en tillgång ur ett seo-perspektiv. Jag utgår ifrån att du inte lägger den viktigaste informationen i de flyktiga tipsen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-16, 19:14 #4
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
Se till att det finns en index-sida som listar länkar till alla tips då så kan det bli bra!
Det ska jag absolut göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Texten i de slumpade tipsen kommer inte att ranka något vidare. Däremot så kommer artiklarna som tipsen visas tillsammans med att ranka lite bättre.

Ser googlebot någonting nytt på sidan varje gång den kommer på besök så ger det intrycket av att informationen är färsk och uppdaterad. Det i sig gör inte att man rankar bra, men det hjälper en bit på vägen.

Jag hade kört på slumpade tips och sett det som en tillgång ur ett seo-perspektiv. Jag utgår ifrån att du inte lägger den viktigaste informationen i de flyktiga tipsen.
Den viktigaste informationen ligger såklart inte i texterna, men de kommer att innehålla en hel del relevanta sökord och fraser.

Det jag är mest oroad för är allt duplicate content. Bör man länka från alla likadana tips länka till en sida som innehåller just det tipset?
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 23:31 #5
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Om de är välskrivna skulle jag lägga tipset i en iframe(som laddar en noindex-sida) och sedan länka till tipset så sökmotorn kan ta del av det på en egen sida.

<iframe src="noindex_tipsnummer17.html">
<a href="snygg_seo_url_tips_17.php">Se tipset på egen sida</a>

Kan göras snyggare men då slipper du iaf dublicate content och sökmotorn/besökarna kan båda uppskatta tipset...

(jag vet, iframes är så 1999. Går med liknande lösning med javascript, tror dock inte google raknar tipsen så bra om de bara slumpas på olika sidor och inte har någon egen sida?)
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-23, 03:28 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg
Kan göras snyggare men då slipper du iaf dublicate content och sökmotorn/besökarna kan båda uppskatta tipset...
Jag tror inte duplicate content inom samma sajt är så farligt att man behöver ta till en iframe. Kolla bara på alla bloggar som duplicerar sitt innehåll både på förstasida, datumsida, kategorisida och inläggets permalink-sida. Även tidningar har endel duplicate content utan att ta någon större skada.

Det är värre när exakt samma innehåll dyker upp på en annan domän/webbplats. Då väljer Google att visa den som enligt dem är orginalet/mest passande.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-24, 04:16 #7
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Om man oroar sig för duplicate content kan rel="canonical" vara något att använda.

googlewebmastercentral.blogspot.com
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017