Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varför indexerar inte Google alla mina sidor?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-27, 17:48 #21
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Ingen har sagt det så jag säger det.

Skippa tabellerna, och lär dig använda boxmodellen istället med div & css.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 21:22 #22
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Ingen har sagt det så jag säger det.

Skippa tabellerna, och lär dig använda boxmodellen istället med div & css.
Håller med om att tabeller inte lämpar sig bra som design av flera skäl. Tror dock att SEO:n inte påverkas så mycket. Men det är klart, alla små förbättringar tillsammans kan göra stor skillnad i slutändan. Google får lite mer kod att plöja igenom, men klarar nog bra av att indexera det väsentliga om man använder H- och P-taggar samt bra länktexter till undersidor m.m.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 22:08 #23
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Håller med om att tabeller inte lämpar sig bra som design av flera skäl. Tror dock att SEO:n inte påverkas så mycket. Men det är klart, alla små förbättringar tillsammans kan göra stor skillnad i slutändan. Google får lite mer kod att plöja igenom, men klarar nog bra av att indexera det väsentliga om man använder H- och P-taggar samt bra länktexter till undersidor m.m.
Som jag förstått det, i en tabellbaserad design så hamnar innehållet väldigt långt ned i koden. En boxbaserad design så är det mycket mindre kod och därmed kommer det högre upp.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 23:58 #24
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Som jag förstått det, i en tabellbaserad design så hamnar innehållet väldigt långt ned i koden. En boxbaserad design så är det mycket mindre kod och därmed kommer det högre upp.
Det är sant, samt att det blir väldigt mycket kod "insprängd" i innehållet. Vid t.ex rad- och kolumnbrytningar i tabellen.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-28, 08:10 #25
Webbexpertens avatar
Webbexperten Webbexperten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 9
Webbexperten Webbexperten är inte uppkopplad
Nykomling
Webbexpertens avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Som jag förstått det, i en tabellbaserad design så hamnar innehållet väldigt långt ned i koden. En boxbaserad design så är det mycket mindre kod och därmed kommer det högre upp.
Coolt tänkte inte på det har mest kört tabeller pga. bekvämlighet men det är ju bättre rent principiellt med ren CSS design så får lägga till det till min to-do.

Min plan i början var att slänga upp typ 100 stycken olika ämnen och då ha kanske 50 - 100 besökare per dag. Ingen vet ju hur google egentligen tänker men man vet att dom baserar sökresultatet på 100 st faktorer. En känsla jag har fått är att när man bara har en artikel på en domän så handlar ju domänen till 100% om det ämnet men har man 100 artiklar på domänen så handlar domänen till 1% om hundra olika ämnen. Så när någon sökte på "järn" i början så såg google att 20% av sidan handlade om "järn" men nu ser google att 1% av sidan handlar om "järn". Nån får gärna hojta till om denna gissning är helt fel!?

Ovan nämnda effekt av att ha många ämnen har jag förstått skulle kunna kompenseras igenom att artiklarna är så bra att folk som har läst dom har gjort länkar till ämnena i sina bloggar och på forum och så vidare. Men efter som jag inte organiskt har växt fram sidan utan på kort tid har författat många artiklar så har ingen hunnit länka till artiklarna innan artiklarna blivit så många att ovan nämnda process börjat ske, att sidans fokus har spätts ut.

Den gamla SEO lösningen på detta hade varit att manuellt bygga en massa länkar till artiklarna och skicka in dom till olika register. Men i och med att google har ändrat sina beräkningsmetoder så verkar det som att länkar med låg kvalitet från register inte räknas längre och då är vi tillbaka till att folk frivilligt måste lägga upp länkar på bloggar och sidor så att man får högkvalitetslänkar.

Jag ser nästan inget annat val än att välja ut 1-5 ämnen och fokusera på dom och göra grymma artiklar om dom tills jag har fått bra med inlänkar och där i från bygga vidare med andra ämnen!? Vad tror ni, är det så illa att man måste ta bort artiklar och nischa sig smalt i början?
Webbexperten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-28, 09:49 #26
olmatte olmatte är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 26
olmatte olmatte är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 26
Du kommer alltid i längden vinna på att ha riktigt bra artiklar på sidan, kan alldrig bli en nackdel. Det ger bättre SEO på många sätt, både genom att folk väljer att länka till dig och att du har en bättr och mer relevant artikel vilken blir "lättare" att hitta.
olmatte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 09:17 #27
Webbexpertens avatar
Webbexperten Webbexperten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 9
Webbexperten Webbexperten är inte uppkopplad
Nykomling
Webbexpertens avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 9
Thumbs up Löst

Ok ändringarna har tagit effekt nu och 40 av 41 länkar är indexerade. Till och med svininfluensa-artikeln. Efter som det var många ändringar som gjordes så vet jag inte exakt vilken som var den största faktorn men något av nedanstående måste gjort susen:

* Tog bort så att inte alla produkter med både titel och ingress upprepades på varje sida för detta gjorde att alla nyckelord fanns med på alla sidor.

* Tog bort meta keywords.

* Lade in produkter relaterade till en artikel under den i stället för att ha en sida för varje produkt. På det viset blev artiklarna längre och färre.

* Tog bort alla onödiga länkar ut från sidan.

* Ändrade så att automatiska interna länkar genererade från nyckelord i texten bara visas en gång i samma text vilket minskar spammandet med nyckelord.

Både indexeringen av alla sidor och besöksstatistiken visar att google nu accepterar sidorna så nu kan jag fortsätta utvecklingen. Tack för alla tips.
Webbexperten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-16, 05:15 #28
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Webbexperten Visa inlägg
elitasson säger: Ändra till omskrivna urler.

Webbexperten svarar: Verkar vara många som förespråkar detta så jag måste väll ge mig på det.
Glöm då bara inte att redirecta de gamla url:erna till de omskrivna (om detta inte görs automatiskt, inte så haj på mod rewrite)

Jag är dessutom av en lite annan uppfattning. Jag har med flera sajter lyckats ranka mycket bra utan omskrivning. Har dock haft sökord i Query-/Get-stringen. Eftersom jag inte testat så vet jag inte om jag skulle ranka ännu högre med omskrivna url:er.

Jag är väl lite kvar i det gamla, vill att en fil ska vara en fil och en mapp ska vara en mapp.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
google, indexera, indexerar, sidor, vissa


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017