Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att sälja PR

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-09-13, 14:56 #1
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
Hej,
jag fick ett mail från ett större SEO-företag. De frågar om jag vill placera 4 länkar på min startsida. För det skulle jag få 400 kr för varje 6-månaders period som länkarna ligger på sidan. Det blir 0,56 kr per länk och dag. Det känns som att jag kommer att avböja, då ett par TD-länkar skulle antagligen vara lönsammare. Webbplatsen i fråga har PR 6 idag.

Hur är det, har någon av ert sålt PR? Eller kanske köpt? Vad är ett rimligt pris för en länk på en sajt med PR 5, 6 eller 7?

(PR = Pagerank, se http://www.google.com/technology/ för mer information)
MattiKolu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-13, 15:48 #2
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
PR6 är oerhört bra för en svensk site. Svenska siter har som jag förstått i regel mindre PR än amerikanska och det beror på att vi helt enkelt inte har lika många sidor som dom har.

Siten Searchking säljer "PR-länkar" och tar $99 för _en_ PR6 länk i månaden och $799 för en PR8.

Hur svårt det är att uppnå en viss PR beskriver Hostlead.com såhär:

PR5 - You should be able to reach this level on your own.
PR6 - Good, it takes hard work to reach this PR level.
PR7 - Very good. Hard to reach. Worth buying these links.
PR8 - Very hard and long process to get to this level.
PR9 - Nearly unattainable. Worth alot of money. Not found very often.
PR10 - Google.com and a couple of other sites only get this high

Och här är en lista på några svenska siter och dess PR

500 kronor i månaden tycker jag låter som en normal summa för en länk på en svensk PR6-site. Jag har själv blivit erbjuden det.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-13, 16:06 #3
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Jag antar att du sett priserna på: http://www.searchking.com/rankpop.htm. Jag gissar att det finns en hel del "blue sky" i dem men säg att du får betala i alla fall 50% av dem om du vill ha en länk hos searchking (i alla fall fick du nog det före resultat av searchkings "lawsuit" mot Google, där searchking förlorade).

Den svenska SEO-firman placerar länkar av typen: http ://www.e x cellent-net-sho p ping.com med länk-texten "computers" på din sida, om jag inte är helt felinformerad. De är ju inte så snygga precis. Värdet av en sådan länk för dina besökare är nog snarast negativt. Handlar det, denna gång, om länkar till "bra" sidor (jämförbara med TD-annonsörers) så hade hade erbjuandet varit schyst, speciellt om du inte har så många besökare på sidan. PR 6 är ju ingen garanti för att få många bersökare från Google, har jag noterat från egen sajt.

Samtidigt behöver du ju inte göra så mycket jobb för dessa 400kr, mer än att lägga in länkarna på webbsidan. Å andra sidan har du säkert lagt ner åtskilliga timmar på webbsidan redan, och det är ju synd att "sälja ut den"... Tjänar du lika mycket, eller mer, på TD länkarna så tycker jag du skall använda dem om du är i behov av pengarna.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-13, 17:00 #4
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
500 kr per månad låter betydligt rimligare, ett sådant erbjudande skulle jag nog ta.

Citat:
tjänar du lika mycket, eller mer, på TD länkarna så tycker jag du skall använda dem om du är i behov av pengarna.
Jepp, inkomsterna från de få TD-länkar som jag har idag är betydligt större än de 400 kr / 6 månader jag skulle tjäna på att lägga ut SEO-företagets länkar. Nyckelfrasen här är "få TD-länkar", vid behov skulle jag kunna göra sidan betydligt mer kommersiell (och mer användbar, och snyggare, och..).

Tack för svaren.
MattiKolu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-13, 22:15 #5
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Jag har lite funderingar i samma ämne. Hoppas det är OK att jag tar dem i Mattis tråd.

Den senaste veckan har jag fått fyra förfrågningar från folk som vill lägga in textlänkar på min index-sida; två svenskar och två amerikaner. Det har att göra med PR förstår jag, men... Hur har de hittat mig? Ingen har frågat förut, och nu fyra nästan samtidigt. Jag har alltid haft rätt många besökare, men de senaste veckorna har det dragit iväg rejält. Är det därför de frågar just nu? Men hur kan de veta det? Finns det något sätt att söka just efter sidor med hög PR/mycket trafik? Eller är det bara för att jag ligger högst i mina kategorier (grafik)?

Hittills har jag tackat nej till alla, men flera säger att länkarna inte behöver synas, så kanske... Finns det nån nackdel med att lägga upp deras länkar?

Jag har inte kollat upp vad min site har för PR, men blir lite nyfiken och ska se om jag kan lista ut hur man får fram det. :-)
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-13, 23:26 #6
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Citat:
Originally posted by Helena@Sep 13 2003, 08:15 PM
Jag har inte kollat upp vad min site har för PR, men blir lite nyfiken och ska se om jag kan lista ut hur man får fram det. :-)
Du har traficrank 6 av 10. Det är ganska Ok men inte jättehögt.
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-13, 23:44 #7
Alexander Alexander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 105
Alexander Alexander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 105
Hur kan man kolla upp sin sajts PR? Alla måste väl använda någon källa?
Alexander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-14, 00:26 #8
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Installera Google Toolbar.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-14, 01:06 #9
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Tack qo-naq! Jag listade ut det själv strax efter att ha skrivit här. :-) Har inte brytt mig så mycket om Google, eftersom jag får mina flesta besökare/kunder via de som redan använder min grafik, men blev nyfiken after alla mailen. Nej PR6 är inte så märkvärdigt, men varför vill då så många köpa länkplats? (Bara en retorisk fråga. Svar behövs inte. :-)) Jag tycker det är konstigt att jag plötsligt får så många förfrågningar. En till nu ikväll.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-26, 01:23 #10
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by qo-naq+Sep 13 2003, 09:26 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (qo-naq @ Sep 13 2003, 09:26 PM) <!--QuoteBegin--Helena@Sep 13 2003, 08:15 PM
Jag har inte kollat upp vad min site har för PR, men blir lite nyfiken och ska se om jag kan lista ut hur man får fram det. :-)
Du har traficrank 6 av 10. Det är ganska Ok men inte jättehögt. [/b][/quote]

Jag skulle säga att PR6 är helt OK, jag har tidigare skrivit om PR <-> svenska sidor, PR algoritmen, dom manuellt editerade PR10 siterna och den högt rankade .edu tld'n som styr allt förut, men jag hittar det inte nu
Citat:
Svenska siter har som jag förstått i regel mindre PR än amerikanska och det beror på att vi helt enkelt inte har lika många sidor som dom har.
Kortfattat blir det så pga att dmoz USA börjar i PR8-9 och World/Svenska ligger i PR7 och att få svenska sidor finns länkade från siter likt w3 och andra PR10 sidor

Men som sagt pr6 är bra även för en internationell sida som graphicgarden pga att Computers > Graphics > Clip Art > Original är en PR4 kategori.

Ang att köpa PR så ser jag inte att man kan mäta vinsten av en inlänk, för en bra plasering i sökmotorerna är så mycket mer än PR.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017