Kom ihåg mig?

Google webmaster tool

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-20, 19:58 #1
longboards avatar
longboard longboard är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 2
longboard longboard är inte uppkopplad
Nykomling
longboards avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 2
Standard Google webmaster tool

I Google webmaster tool kan man ju se hur många sidor som indexerats på sin sitemap.

tex:
Webbadresser i webbplatskartan
Totalt: 595, indexerade: 328

Senast redigerad av longboard den 2009-11-24 klockan 21:05
longboard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-20, 23:30 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag har också märkt att det är så på flera av mina sajter. Google verkar portionera ut indexeringen över en tid. Det kanske är så att Google ser vissa sidor som "onödiga" att indexera, t.ex. om det är lite text på dem.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-20, 23:40 #3
longboards avatar
longboard longboard är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 2
longboard longboard är inte uppkopplad
Nykomling
longboards avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Jag har också märkt att det är så på flera av mina sajter. Google verkar portionera ut indexeringen över en tid. Det kanske är så att Google ser vissa sidor som "onödiga" att indexera, t.ex. om det är lite text på dem.
Låter ju troligt. Ska se över textmängden. Kom gärna med fler tankar.
Ha det fint
longboard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-21, 10:33 #4
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Ditt problem beror på att det inte alls är nödvändigt att ha varken Webmastertool eller en sitemap för att få alla dina sidor indexerade.

Folk vill gärna tro det, och i forum som detta ges den typen av antydningar. Men ingen har faktiskt jämfört webbplatser med och utan dessa verktyg och utifrån detta konstaterat att webbplatser utan dessa garanterat rankar sämre.

Google skulle samtidigt skjuta sig själv i foten om dessa webbplatser skulle premieras på något sätt. Folk skulle av bara den anledningen sluta använda Google som sökmotor, på grund av det sneda och opålitliga resultatet.

Samtidigt tror folk att dom kan "lura" sökmotorn. Inget kan vara mer fel! Folket som kodar sökmotor-kod läser VARJE rad på VARJE forum som finns i hela världen.

Av någon oklar anledning verkar alla "experter" glömma denna detaljen...

Tänk dig själv om du skulle pyssla med en sökmotor! Skulle inte du kolla in de svenska och amerikanska forumen och följa dom!? Klart att medarbetarna på Google (med flera) gör samma sak!!

Mitt råd till dig: Skit i det där webmaster tool. Det är bara ett sätt för Google att ha ännu bättre koll på dig och din verksamhet. Det är inte alls kopplat till varken indexerade sidor eller resultat.

Fast å andra sidan! Om du verkligen känner att du brinner för att vara del av Googles statistik, då är inte jag den som ska hindra dig! :-)

Lycka till!

***
redigera:
Sitemap kan vara bra att ha om du har flummig navigering eller använder en sida i flash för navigering. Men med tydlig navigering behövs ingen sitemap heller.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-21, 13:27 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Ditt problem beror på att det inte alls är nödvändigt att ha varken Webmastertool eller en sitemap för att få alla dina sidor indexerade.
Jag har en sajt där jag struntat i sitemap och Webmaster Tool och Google indexerar hela tiden nya sidor från den. Självklart med lite "eftersläpning", inte ens jag tycker att den är så oumbärlig att Google måste vara inne på den och kolla efter nytt material varannan timma.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Google skulle samtidigt skjuta sig själv i foten om dessa webbplatser skulle premieras på något sätt. Folk skulle av bara den anledningen sluta använda Google som sökmotor, på grund av det sneda och opålitliga resultatet.

Samtidigt tror folk att dom kan "lura" sökmotorn. Inget kan vara mer fel! Folket som kodar sökmotor-kod läser VARJE rad på VARJE forum som finns i hela världen.
Google kan såklart inte premiera sajterna bara för att de använder detta verktyg. Men de kan premiera de som följer Googles riktlinjer, vilket verktyget är tänkt att hjälpa till med. Håller med om att det verkar finnas en tro om att folket på Google inte kan, eller vill följa diskussioner på forum m.m. Google vill ju leverera relevanta sökresultat, de lever till stor del på det. Då vill de ju ha koll på hur sökmotoroptimerare går till väga för att "manipulera" resultatet.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Mitt råd till dig: Skit i det där webmaster tool. Det är bara ett sätt för Google att ha ännu bättre koll på dig och din verksamhet. Det är inte alls kopplat till varken indexerade sidor eller resultat.

Fast å andra sidan! Om du verkligen känner att du brinner för att vara del av Googles statistik, då är inte jag den som ska hindra dig! :-)
Google har så mycket statistik om din och min verksamhet ändå. Speciellt om man använder Analytics. Där får de nog mest info, Webmaster Tools visar ju bara det de vet om sajten sedan tidigare, i form av inkommande länkar och sökord på Google m.m. Med Analytics får de ju dessutom reda på vilka sökord som används på andra sökmotorer.

Vet man hur man optimerar sin sajt så är nog Webmaster Tools ganska onödigt. Det kan dock vara trevligt att se all nödvändig info samlad på ett ställe.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-21, 16:25 #6
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Får hålla med kw_wasabi, har du skaplig koll på säkerhet och skapligt välstrukturerade sidor tar bara Webmaster tools och sitemaps tid. Speciellt sitemaps är ju ganska värdelöst om man skippar flash/javascript/ajax menyerna och ser till att varje sida på webbplatsen går att hitta på 3 klick...
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017