Kom ihåg mig?

Jobba i Indien

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-26, 14:21 #1
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Earth Jobba i Indien

Tjenare! Jag har dom senaste åren spenderat vintrarna i Indien och sommaren i Sverige. Sedan oktober 2012 har jag flyttat till Indien på heltid. Jag bor i Panjim, huvudstaden i Goa. Goa är Indiens minsta stat och livet här skiljer sig ganska mycket från resten av Indien.

Från november till mars är det strålande sol varje dag och runt 30 grader varmt. Just nu är det monsun, det regnar några gånger om dagen men solen kikar fram just nu.

Jag har nyss skaffat ett kontor som jag delar med några andra webbfolk här nere, vi kommer att hyra ut kontorsplatser både till folk härifrån och tillfälliga platser till dom som reser och jobbar med sin laptop samt till egna anställda (har två andra svenskar som sitter här på heltid).

Jag tänkte bara säga att jag gärna svarar på frågor ang. Indien. Kostnader, levnadsstandard, löner, arbetstillstånd etc. om det är någon som är intresserad. Fråga på bara!
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 14:28 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Äntligen Fabian
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 14:30 #3
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Har inga frågor, men vill bara gratulera och önska dig lycka till! Jag sitter ju själv i tropikerna sedan ett decennium och det verkar som jag blir kvar. Åren går...

Som sagt, hoppas allt går bra för er...
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 16:53 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Kul!

Jag är intresserad av fördelarna (lämna dock gärna skattediskussionen utanför) med att jobba från t.ex. Indien. På vilka sätt berikar det ditt liv att sitta där nere istället för i Svedala. Kan tycka som en fråga med självklara svar men alla tycker ju olika och det skulle vara intressant att få höra vad du själv tycker :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 17:30 #5
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Kul!

Jag är intresserad av fördelarna (lämna dock gärna skattediskussionen utanför) med att jobba från t.ex. Indien. På vilka sätt berikar det ditt liv att sitta där nere istället för i Svedala. Kan tycka som en fråga med självklara svar men alla tycker ju olika och det skulle vara intressant att få höra vad du själv tycker :-)
Klimatet här är underbart. Det är varmt och skönt året om.

Maten här är oerhört god. Inte bara den indiska maten, det finns gott om restauranger med mat från alla delar av världen, och det kostar betydligt mindre än hemma.

Eftersom Goa är en ganska populär turistdestination finns det oproportionerligt bra uteliv jämfört med hemma i Sverige.

Goa har väldigt fin natur och fantastiska vägar. Jag åker mycket MC. Det finns också väldigt många stränder på den ca 12 mil långa kustremsa som Goa har. Oavsett om du vill till en stor klubb eller ett litet beach-shack på en relativt öde strand så går det att gå tag på.

I stora drag känns livet här nere mycket mer bekymmerlöst än i Sverige. I Sverige upplever jag att jag är mer stressad och har mindre tid över till att njuta av livet. Man vaknar, går till kontoret, sen hem och det är mörkt och man somnar. Jag mår oerhört mycket bättre psykiskt här.

Allt är sjukt mycket billigare här. Om man är här på semester är boende inte så extremt billigt, men om man hyr på lång tid så kan man få VÄLDIGT mycket för pengarna.

En kompis skaffade precis en 175 kvadratmeter stor lägenhet i ett gated complex med 24h security och fin pool. Två sovrum och vardagsrum, kostnad ca 2700 kronor i månaden.

Lite övriga priser
----
En öl på en klubb - 10 kronor
En öl på ett beach-shack - 6 kronor
Kaffe och macka på lokalt ställe - 5 kronor
Latte på ett "ritkigt" cafe - 12 kronor
Frukostbuffet på 5-stjärningt hotell - 100 kronor
Bio - 20 kronor
4 mbit internet - 170 kronor i månaden
Coca cola - 3 kronor
Te - 1 krona
Hyra scooter 1 dag - 18 kronor
Köpa en Royal Enfield - 20 000 kronor

Vad jag saknade när jag flyttade ner var ett socialt sammanhang, träffa andra i min branch. Jag startade en grupp på meetup.com för webbfolk och på vårt första meetup blev vi strax över 30 deltagare.

Det finns en lång lista med saker som är dåliga här också. Men dom bra sakerna väger betydligt mycket tyngre.

Det bästa med att jobba från Indien är att man är i Indien när man slutar jobba.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 19:03 #6
MorganB MorganB är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 38
MorganB MorganB är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 38
Jag gillar prislistan
MorganB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 19:23 #7
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
Man blir sugen bara av att se priserna...
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 08:07 #8
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
Hur är det med ägande, företagande och arbetstillstånd i Indien?
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 09:35 #9
tap1ons avatar
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 276
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
tap1ons avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 276
Berätta gärna om saker som är mindre bra också så att man kan överväga om det är värt det
tap1on är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 15:22 #10
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Ursprungligen postat av weetabix Visa inlägg
Hur är det med ägande, företagande och arbetstillstånd i Indien?
Man kan jobba i Indien antingen på affärsvisum eller anställningsvisum. Affärsvisum är gilltigt i ett år och du kan vara i Indien i upp till 6 månader åt gången. Du måste ta emot lön från ett företag utanför Indien men kan konsulta för företag i Indien. Med affärsvisumet får du även starta bolag i Indien.

Att starta aktiebolag kostar några tusenlappar i arvoden till advokat/revisor etc. för att få till allt. Det kan ta några månader att få allt i ordning. Aktiekapitalet är 100 000 rupies vilket måste komma utifrån Indien (ca 12 000 kronor). Det är okej för utlänningar att äga 100% av ett indiskt företag så länge verksamheten är inom IT eller Turism. Det måste finnas två medlemmar i styrelsen.

Om man har ett indiskt bolag kan man anställa sig själv och skaffa ett anställningsvisum. Anställningsvisumet ger dig rätt att vara i Indien permanent så länge du tar ut en lön på minst motsvarande 13 000 kronor (vilket du faktiskt kan leva).

Inkomstskatten i Indien varierar beroende på hur mycket du tjänar, men man får även göra avdrag för väldigt mycket, t.ex. hyra, bil, mc etc.

Citat:
Ursprungligen postat av tap1on Visa inlägg
Berätta gärna om saker som är mindre bra också så att man kan överväga om det är värt det
Okej, några mindre bra saker:

Det kan vara svårt att få bra priser om man är utlänning. Ville bygga ett litet garage till motorcykeln, det borde kostat ca 5 000 rupies att bygga men fick offerter på 40-50 tusen.

Det kan vara svårt att få rätt information. När jag t.ex. ville registrera min motorcykel i mitt eget namn sa alla på "transportstyrelsen" att det inte gick eftersom jag var utlänning. Jag var tvungen att gå till högste chefen direkt för att få veta att de visst gick bra att göra. Samma sak när jag sulle ta körkort.

I slutet av säsongen precis innan regnet kommer är det väldigt hög luftfuktighet och väldigt varmt. Man måste sova med AC och elräkningen går upp.

Dom tre första dagarna av monsunen är det på tok för mycket insekter.

Varje gång man skall göra nått, t.ex. skriva på ett avtal, skaffa telefonabb eller liknande måste man ha kopia på pass, visum, residence permit samt flera färgfoton av en själv. Sen skall man skriva på på tusen ställen. Det är mycket pappersarbete även för småsaker vilket kan vara frustrerande.

På 99% av alla ställen får man inte exakt det man beställer. Om man t.ex. beställer kaffe, ostmacka och ett glas juice så kommer dom glömma juicen. Eller om man ber om kall mjölk så får man varm. Det är som om det bara MÅSTE bli fel. Dyrare finare restauranger har inte detta problem dock...

Hantverkare är så sjukt slarviga. Målar dom så målar dom utanför. Oftast kommer dom hem till en utan (eller med fel) verktyg. Om dom kollar och mäter och säger att dom skall komma tillbaks imorn och göra klart jobbet så kan det dröja flera månader innan dom kommer igen.

När man skall åka färja så försöker alltid alla som skall på färjan åka på den innan dom som skall av åker av.

Man kan sakna butiker som ICA Maxi, Clas Ohlson mm. Butiker där man kan köpa allt. Det finns som tur är en vettig matbutik i Goa, men inte i närheten av det utbud vi har i Sverige.

En sak som är skönt här föresten... Mycket av det man tycker är viktigt hemma i Sverige blir helt oviktigt här. Mycket av det där onödiga man fyller livet med för att orka med.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017