Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


GAMLA prylar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-13, 23:52 #1
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Standard GAMLA prylar

Har kommit över en riktigt gammal laptop som är supernsygg. Tänkte ha den på kontoret som extradator, men nu är jag på jakt efter lite reservdelar.

Det är en Toshiba T5200/100, en 386 med 100 mb hårddisk och 8 mb minne. Mer info finns på http://www.sinasohn.com/cgi-bin/clas...omputer=t52001

Den har två expansionsplatser, en fulllängds 16 bit ISA och en halvlängds.

Jag vill nu ha ett nätverkskort till den. Tänkte försöka bygga in ett 3g-modem jag har sedan tidigare som har TP-portar, så ett vanligt nätverkskort med ISA-ingång. Det måste vara något relativt standardiserat som fungerar både i linux och dos.

Ljudkort vore nice också, helst ett med inbyggd högtalare, jag hade ett sånt en gång i en gammal 386:a, men har inte sett det sedan dess.

Lyx vore ju om någon hade ersättningsskärmen med färg istället för min oranga skärm med 16 nyanser, men det kanske är att hoppas på för mycket.

Funkar även bra med riktigt obskyra och märkliga kort, bara för att.

Skulle även vilja ha en diskettstation. Den är trasig, så jag har fått överföra saker via nullmodemkabel, trodde det skulle gå att sätta i en ny bara, men den som sitter i har en lite annan kontakt, den är något smalare och diskettstationen saknar kabel för strömmatning, den går altså i flatkabeln. Så om någon har den här gamla typen av diskettstation så vore jag glad. Gärna en 2.88 mb!

Well, GAMMAL skit skall det vara. Budgeten är ganska liten, symboliska summor samt portokostnad. Jag kan hämta om det är i Göteborg eller Stockholm.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 03:39 #2
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Trevligt med ISA-platser i laptopen; det ger ju lite möjligheter.

När det gäller nätverkskort för ISA skulle jag rekommendera att försöka hitta något gammalt 3Com Etherlink III 3c509. Kan ju kolla om jag möjligen har något liggandes.

Många ljudkort för ISA hade inbyggd förstärkare för att kunna driva passiva högtalare. Även om det inte sitter högtalare på ljudkortet är det ju ganska enkelt att fixa en intern högtalare (eller varför inte stereo?) när det redan finns förstärkare. Jag tror jag hade ett SoundBlaster 16 med inbyggd förstärkare. Om du skulle köra med ljudkort utan förstärkare skulle det gå att fixa en förstärkare man sätter i laptopen och kopplar till linjeutgången, men det blir förstås lite krångligare.

Det är väl mycket charmigare att behålla den orangea originalskärmen?

Vad hade du tänkt köra för OS/mjukvara med 8 MB minne? Tips på någon slimmad linuxdist?

Vad ska du använda den till?

Jag har själv några gamla bärbara som jag har funderat på om man kan göra något kul med. Den äldsta är en Toshiba 286:a med blå/vit skärm och 20 MB 3,5" hårddisk.

Posta gärna lite bilder både från utsidan och insidan. Skulle vara kul att se.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 06:01 #3
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Posta gärna lite bilder både från utsidan och insidan. Skulle vara kul att se.

I agree, sånt här är kul.
ninza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 12:26 #4
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Jag hade otroligt mycket sådana prylar förr, men för 4-5 år sedan gjorde jag en rejäl urstädning och gjorde mig av med allt jag "inte behövde".

Det finns ju lite utrymme under skalet, så man skulle kunna sätta in en liten högtalare bara man har ljudkortet.

Ja det är ju charmigare med orange, men samtidigt känns den mer användbar med färgskärm. Syntax highlighting blir så mycket bättre, och tangentbordet är faktiskt riktigt nice att skriva på.

Just nu kör jag PC-DOS 5.0. Jag har haft lite problem att få in något annat eftersom diskettstationen är trasig, och rs232-interfacet jag köpte till min vaio inte vill funka som det skall med fastlynx (diagnostik-verktyget fungerar, men inte filöverföring). Nu har jag dock fört över en minimerad linux-dist som startas direkt från dos.

http://distro.ibiblio.org/pub/linux/...ions/baslinux/

Det är en bantad dist som klarar av paket från slackware4.0.

Funderar på om jag skulle byta ut hårddisken i datorn, den är ju bara 100 mb, men är osäker på hur stor den kan klara av. 2-3 hundra mb borde ju inte vara några problem iallafall. Funderar även på om man skulle byta ut disken mot ett flash-minne. Finns ju billiga adaptrar för det där, och det skulle ju göra den något lättare.

Om någon har en serieportsmus blir jag glad också, har slängt alla mina.

Jag skall försöka ta lite foton idag och slänga upp.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 13:36 #5
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Jag tror att det gick någon gräns för hårddiskstorlek vid 2 GB, så upp till 2 GB är nog ingen omöjlighet. Värt att testa i alla fall om du har någon "stor" hårddisk ligger.

Om du skulle använda en sådan där flashadapter, tänk på att flashminnet slits snabbt om det ofta skrivs till samma plats. Om jag minns rätt har jag läst om flashminnen som gått sönder efter en dag. Tror det var någon Linux som kördes då.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 15:02 #6
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Blev lite sugen på att dra fram min victor har faktiskt uber modernt win 3.1 på den. Startar som en oljad blixt. Ingen aktiv kylning eller så.

386 powwa!
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 16:47 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Många 404or där..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 17:21 #9
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Nu är dom fixade!
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 19:11 #10
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Tack för titten på bilderna.

Är det mekaniskt kodlås för att fälla upp skärmen?

Jag såg att det är en 8- och en 16-bitars ISA-plats. Jag antar att 16-bitarsplatsen måste gå till nätverkskortet, så då behöver du få tag i ett 8-bitars ljudkort.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017