Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Nollställa" datorn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-31, 21:43 #1
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 136
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 136
Har en laptop med en 3 gig partition med Windows XP Pro och en 37 gig med Debian 3.1
Bestämde mig idag för att rensa hela datorn och börja om på nytt, men när jag satte in min XP och försökte boota från den fick jag Boot CD-ROM Type: Non-Emulation Booting. Joxade lite fram och tillbaka och gick till slut in i windows och tog via enhetshanteraren bort 37 gigs partitionen. Nu funkar inget alls. Jag kan fortfarande inte boota från skivan och om jag försöker startar upp utan en skiva i så får jag GRUB loading, please wait... Error 22

Hur kan jag "nollställa" hela systemet, och borde det funka då? Eller finns det något annat sätt?
Lundstedt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-31, 22:25 #2
Johan Svenssons avatar
Johan Svensson Johan Svensson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 20
Johan Svensson Johan Svensson är inte uppkopplad
Nykomling
Johan Svenssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 20
Råkat ut för samma sak några gånger när jag blivit sugen på att installera linuxdistributioner (Redhat/Fedora). När jag efter ett tag tagit bort partition på vilken linux var installerat och startat om datorn så vill windows inte starta. Anledningen till detta är att GRUB fortfarande är installerat. Jag fick då rådet att skaffa mig en windows9x (alltså typ win 98 eller 95) startdiskett. I dos-prompten du får upp när du använder disketten skriver du in:

fdisk /mbr


Så gjorde i alla fall jag när jag behövde bli av med GRUB.

OBS! Googla och kolla så det verkligen är så här du bör göra innan du gör det. Jag vågar inte påstå att jag är 100% säker.

Ladda ner startdikett kan du göra på:

www.bootdisk.com
Johan Svensson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-03, 15:53 #3
gronback gronback är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 49
gronback gronback är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 49
Citat:
Originally posted by Lundstedt@Aug 31 2005, 21:43
Har en laptop med en 3 gig partition med Windows XP Pro och en 37 gig med Debian 3.1
Bestämde mig idag för att rensa hela datorn och börja om på nytt, men när jag satte in min XP och försökte boota från den fick jag Boot CD-ROM Type: Non-Emulation Booting. Joxade lite fram och tillbaka och gick till slut in i windows och tog via enhetshanteraren bort 37 gigs partitionen. Nu funkar inget alls. Jag kan fortfarande inte boota från skivan och om jag försöker startar upp utan en skiva i så får jag GRUB loading, please wait... Error 22

Hur kan jag "nollställa" hela systemet, och borde det funka då? Eller finns det något annat sätt?
Det låter konstigt att du inte kan boota från cd-romen. Detta ska ju gå oavsett hur sönder hårddisken är. Speciellt om det är XP...
Rekommenderar att du kollar lite vilka inställningar som du har i biosen för bootsekvens osv.
Har du provat med en annan skiva så att det inte är den som är kajko? För att bli av med grubmeddelandet så räcker det att du får skrivit om mbr´n på hårddisken.
gronback är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-03, 18:48 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Johan Svensson har med 99,999999% sannolikhet lämnat rätt svar.
Du bör även kontrollera att CD:n är före hårddisken i bootordningen.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-03, 19:29 #5
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 136
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 136
Upptäckte idag att laptopen vägrar ta XP-skivor med SP2. De som har SP1 bootar den från utan problem. Har provat totalt 6 skivor (3 med SP1, 3 med SP2) som alla funkade på min stationära, men endast de 3 SP1 skivorna funkade som sagt på laptopen.
Lundstedt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017