Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Problem Med Extreemtracking

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-05-23, 00:16 #1
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Såhär ligger det till: Jag använder Extreemtracking på min hemsida och när klockan är 21.00 så visar Extreemtracking att klockan är 21.40 (på last 20 visitors). Fast när man kolla på current report så står det 21.00. Den slår även över till nytt dygn fel. Jag vet att tv.nu´s statistik på Extreemtracking visar rätt och många andras också fast inte min, :angry:. Vad är det som är fel?
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-23, 00:20 #2
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Har du kollat så att rätt tidzon är inställd? Vi ligger på GMT +1.

edit: Såg att extreemtrackern visade olika. Sorry, läste slarvigt.
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-23, 01:04 #3
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
Vi har också haft lite problem med extremetracker då den visar fel tid. Den verkar dock visa rätt dagsvis dock.
Då räknare som ligegr "utanför" sin server oftast är lite instabila och kan visa fel så rekommenderar jag att endast köra extreme eller liknande som ett komplement till din räknare som du har hos din host.

Vad felet beror på hos extreme vet jag dock inte.
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-23, 21:27 #4
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Nu har jag fixat statikstik på servern och nu hoppas jag att den är bättre.
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-23, 23:22 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Tyvärr är ens egna statestik värt noll och ingenting när det kommer till att utnyttja det kommersiellt.

För lätt att manipulera, jobba vidare på att få till din tredjepart statestik, det är mitt råd.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-24, 00:15 #6
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Citat:
Originally posted by WN@May 23 2003, 09:22 PM
Tyvärr är ens egna statestik värt noll och ingenting när det kommer till att utnyttja det kommersiellt.

För lätt att manipulera, jobba vidare på att få till din tredjepart statestik, det är mitt råd.

Thomas
Jepp jag tror det också. Man måste ju även logga in på kontrollpanelen för att se statistiken. Problemet kvarstår dock. Hur gör jag för att fixa till statistiken på Extreemtracking?
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-24, 00:23 #7
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by qo-naq@May 23 2003, 10:15 PM
Jepp jag tror det också. Man måste ju även logga in på kontrollpanelen för att se statistiken. Problemet kvarstår dock. Hur gör jag för att fixa till statistiken på Extreemtracking?
Är du helt 100 på att den räknar fel, har periodvis haft samma grej på min sida som du nämner men aldrig tänkt på att den kan räkna fel i totalsumman per dygn.

Min slutsatts var att statestikens databas (läs mjukvaran som kommuniserar med sql) inte var perfekt synkad med funktionen som ger oss webmasters möjlighet att kolla stats enligt vår specifika tidszon.

Gissningsvis har en av servrarna problem med att räkna om GMT mot systemklockan alternativt är systemklockan rätt men sommartyid är fel.

Summan gissar jag på är rätt, men tror du nåt annat vore det intressant att veta varför du tror det.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-24, 15:48 #8
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Citat:
Originally posted by WN+May 23 2003, 09:23 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (WN @ May 23 2003, 09:23 PM)<!--QuoteBegin--qo-naq@May 23 2003, 10:15 PM
Jepp jag tror det också. Man måste ju även logga in på kontrollpanelen för att se statistiken. Problemet kvarstår dock. Hur gör jag för att fixa till statistiken på Extreemtracking?
Är du helt 100 på att den räknar fel, har periodvis haft samma grej på min sida som du nämner men aldrig tänkt på att den kan räkna fel i totalsumman per dygn.

Min slutsatts var att statestikens databas (läs mjukvaran som kommuniserar med sql) inte var perfekt synkad med funktionen som ger oss webmasters möjlighet att kolla stats enligt vår specifika tidszon.

Gissningsvis har en av servrarna problem med att räkna om GMT mot systemklockan alternativt är systemklockan rätt men sommartyid är fel.

Summan gissar jag på är rätt, men tror du nåt annat vore det intressant att veta varför du tror det.

Thomas[/b][/quote]
Extremetracking ger inte tillförlitlig statistik.
Jag körde ett tag med Extremetracking, AddFreeStats och min egen IpCounter (räknar unika IP/dygn. Låg på min egen server) samtidigt.
Jag utgick härifrån att en och samma person behåller sitt IP-nummer under hela vistelsen på sidan, därför utgick jag ifrån att IpCounter visade mest tillförlitlig statistik.

Extremetracking räknade ALDRIG rätt. Den låg nästan alltid under vad mina egentliga besökare var.
Den kunde variera mellan 0%-40% lägre besökarantal än vad IpCounter visade.

Likaså AddFreeStats. Men den var lite bättre. Har lärt mig att man får lägga till 10%-20% till unika besökarantalet för att få det rätta värdet. Den fungerar jämnare mycket "jämnare fel" än Extremetracking.

Om ni kan, lägg upp en IpCounter under några dygn. (Använda då inte en txt-version. Skriv en för MySQL.
Jag lyckades krascha min server, för drygt ett år sedan, när ipCounter.log blev för stor!)
Sen är det lätt att jämföra.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-24, 22:46 #9
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Jag utgick härifrån att en och samma person behåller sitt IP-nummer under hela vistelsen på sidan, därför utgick jag ifrån att IpCounter visade mest tillförlitlig statistik.
Na då får du inte unika besökare, 24 timmar skall en IP räknas bort då, inte endast under hela vistelsen.

Citat:
Extremetracking räknade ALDRIG rätt. Den låg nästan alltid under vad mina egentliga besökare var.
Den kunde variera mellan 0%-40% lägre besökarantal än vad IpCounter visade.
Jepp sannolikt om du läser det jag skrev ovan.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-24, 23:37 #10
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Citat:
Originally posted by WN@May 24 2003, 07:46 PM
Citat:
Jag utgick härifrån att en och samma person behåller sitt IP-nummer under hela vistelsen på sidan, därför utgick jag ifrån att IpCounter visade mest tillförlitlig statistik.
Na då får du inte unika besökare, 24 timmar skall en IP räknas bort då, inte endast under hela vistelsen.
Kanske klumpigt uttryckt av mig.
Jag syftade på att att IpCounter räknade unika Ip-nummer per dygn. Och att en och samma person har exakt samma Ip-nummer alltid.

Om man räknar, som jag gjorde, dvs unika per dygn, så blir det iofs fel om man får en besökare 23:55, som stannar till 00:05. Då räknar det som två besökare.
Men då jag har ganska många besökare och medeltiden en besökare stannar på sidan är relativt kort, så blir felmarginalen relativt liten.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017