Kom ihåg mig?

Ärva domännamn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-03, 16:41 #1
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 525
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 525
Exclamation Ärva domännamn

Med tanke på .SE's nya avtalsregler om rätt att avregistrera en domän om någon dör så undrar jag om det är möjligt att ärva en domän?

Har flera st som står på mig privat, om jag kolar så skulle jag vilja föra över ägandet till någon annan i mitt testamente. Inte att IIS avregistrerar samtliga.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-03, 16:48 #2
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Paragrafen det gäller lyder:
Citat:
Stiftelsen har rätt att Deaktivera och avregistera ett Domännamn om Innehavaren är en juridisk person och denne har upplösts efter avslutad konkurs eller likvidation, eller om Innehavaren är en fysisk person och denne har avlidit och dödsboet upplösts genom arvskifte.
Det borde gå att överlåta domännamn från dödsboet till en levande person i samband med arvskifte. När dödsboet är upplöst har det inte längre några juridiska skyldigheter eller rättigheter och då är det rimligt att en domän som fortfarande tillhör den avlidna avregistreras.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-03, 17:28 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Man "äger" inte en domän, man hyr den från .SE. Därför kan man inte testamentera bort domänen.

En domän är ingen egendom (varken fast, eller lös egendom, det är även tveksamt om den ens kan kallas immateriell egendom i juridisk bemärkelse) och omfattas därför inte av någon äganderätt.

I viss mån kan en domän dock hanteras som immateriell egendom i bokföringssammanhang, men värdet av den är högsta grad osäker som tillgång, just p g a att den inte omfattas av någon äganderätt. Osäkerheten kan jämföras med det bokföringsmässiga värdet av ett hyreskontrakt man betalat för att överta. Mycket osäkert som tillgång.

Man är bara innehavare precis som att du är innehavare av en hyreskontrakt på en hyreslägenhet.

Om du inte betalar "hyran" för domänen i tid så förlorar du domänen och .SE kan överlåta den på någon annan (helt utan ersättning till dig som varit innehavare av domänen tidigare), precis som på en hyreslägenhet (fast det är jobbigare att avhysa en hyresgäst från en lägenhet eftersom det ska bytas fysiska lås och möbler ska magasineras, det behövs inte för en domän).

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-05-03 klockan 17:41
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-03, 18:10 #4
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Man "äger" inte en domän, man hyr den från .SE. Därför kan man inte testamentera bort domänen.

En domän är ingen egendom (varken fast, eller lös egendom, det är även tveksamt om den ens kan kallas immateriell egendom i juridisk bemärkelse) och omfattas därför inte av någon äganderätt.

I viss mån kan en domän dock hanteras som immateriell egendom i bokföringssammanhang, men värdet av den är högsta grad osäker som tillgång, just p g a att den inte omfattas av någon äganderätt. Osäkerheten kan jämföras med det bokföringsmässiga värdet av ett hyreskontrakt man betalat för att överta. Mycket osäkert som tillgång.

Man är bara innehavare precis som att du är innehavare av en hyreskontrakt på en hyreslägenhet.

Om du inte betalar "hyran" för domänen i tid så förlorar du domänen och .SE kan överlåta den på någon annan (helt utan ersättning till dig som varit innehavare av domänen tidigare), precis som på en hyreslägenhet (fast det är jobbigare att avhysa en hyresgäst från en lägenhet eftersom det ska bytas fysiska lås och möbler ska magasineras, det behövs inte för en domän).
Ifall du är helt säker på detta, så gäller det endast i Sverige. I USA vet jag med säkerhet att man kan vidta åtgärder för att se till att de efterlevande får kontroll över-, och kan förvalta/avyttra den avlidnes domännamn. Och logiken hos .com är samma som .se, d.v.s. man hyr den av registret.

Detta var nyligen aktuellt då en av de större portföljinnehavarna gick bort. Domänpundare började genast att dra nytta av detta och endast under den kommande veckan gick tre (3) av hans namn ut och genererade sammanlagt ca $75 000. Han hade legat på sjukhus någon/några månader, vilket förklarar det.

Som tur är var han älskad av de flesta relevanta aktörerna, så man gick samman och hjälpte familjen.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-03, 19:10 #5
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Man "äger" inte en domän, man hyr den från .SE. Därför kan man inte testamentera bort domänen.
Det går utmärkt att överlåta en domän även om man inte "äger" den. Jag ser ingen anledning till att en domän inte skulle kunna överlåtas från ett dödsbo (eller konkursbo). Notera att paragrafen har med "och dödsboet upplösts genom arvskifte". .SE har alltså inte rätt att avregistrera en domän enbart för att ägaren har avlidit.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-03, 20:13 #6
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Man "äger" inte en domän, man hyr den från .SE. Därför kan man inte testamentera bort domänen.

En domän är ingen egendom (varken fast, eller lös egendom, det är även tveksamt om den ens kan kallas immateriell egendom i juridisk bemärkelse) och omfattas därför inte av någon äganderätt.

I viss mån kan en domän dock hanteras som immateriell egendom i bokföringssammanhang, men värdet av den är högsta grad osäker som tillgång, just p g a att den inte omfattas av någon äganderätt. Osäkerheten kan jämföras med det bokföringsmässiga värdet av ett hyreskontrakt man betalat för att överta. Mycket osäkert som tillgång.

Man är bara innehavare precis som att du är innehavare av en hyreskontrakt på en hyreslägenhet.

Om du inte betalar "hyran" för domänen i tid så förlorar du domänen och .SE kan överlåta den på någon annan (helt utan ersättning till dig som varit innehavare av domänen tidigare), precis som på en hyreslägenhet (fast det är jobbigare att avhysa en hyresgäst från en lägenhet eftersom det ska bytas fysiska lås och möbler ska magasineras, det behövs inte för en domän).

En juridisk person äger rätten till ett domännamn. vill man att domänen skall gå i arv så bör man lägga domänen på ett aktiebolag som är juridisk person.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-04, 00:05 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Ifall du är helt säker på detta, så gäller det endast i Sverige. I USA vet jag med säkerhet att man kan vidta åtgärder för att se till att de efterlevande får kontroll över-, och kan förvalta/avyttra den avlidnes domännamn. Och logiken hos .com är samma som .se, d.v.s. man hyr den av registret.

Detta var nyligen aktuellt då en av de större portföljinnehavarna gick bort. Domänpundare började genast att dra nytta av detta och endast under den kommande veckan gick tre (3) av hans namn ut och genererade sammanlagt ca $75 000. Han hade legat på sjukhus någon/några månader, vilket förklarar det.

Som tur är var han älskad av de flesta relevanta aktörerna, så man gick samman och hjälpte familjen.
Menar du att man i USA har "äganderätt" till internetdomäner eller vad syftar du på?

Om man inte betalar hyran för domänen så förlorar man den. Det är så i Sverige och det är så i USA.

Du gav själv ett exempel på att någon avlidit och därmed inte förnyat sin domän i tid, så den släpptes till andra. Eller fattade jag ditt inlägg fel?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-04, 00:09 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
Det går utmärkt att överlåta en domän även om man inte "äger" den. Jag ser ingen anledning till att en domän inte skulle kunna överlåtas från ett dödsbo (eller konkursbo). Notera att paragrafen har med "och dödsboet upplösts genom arvskifte". .SE har alltså inte rätt att avregistrera en domän enbart för att ägaren har avlidit.
Jag har inte påstått att det inte går att överlåta domänen, även från ett dödsbo. Vad jag kommenterade var "äganderätten" som inte är aktuell på internetdomäner.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-04, 01:12 #9
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Jag reagerade ocksa pa IIS nya regler som ju verkar helt bisarra i min mening och gor det riktigt korkat att aga dyrbara domaner som privatperson. VARFOR ska IIS kunna avregistrera namn for folk som dor. Ar val naturligt att de skulle hamna i dodsboet och om de inte valjer att fornya domanerna sa gar de ut.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-04, 07:40 #10
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
Det går utmärkt att överlåta en domän även om man inte "äger" den. Jag ser ingen anledning till att en domän inte skulle kunna överlåtas från ett dödsbo (eller konkursbo). Notera att paragrafen har med "och dödsboet upplösts genom arvskifte". .SE har alltså inte rätt att avregistrera en domän enbart för att ägaren har avlidit.
Det är just detta som .se lagt till i dom nya avtalen. Dör ägaren / konkurs så ger det .se rätt att deaktivera / avregistrera domänen.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017